utgående axel gsx-r

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Ett mindre växellådshaveri har ägt rum. Packboxen på utgående axel har tryckts ut, kullagret vid packboxen ser inte friskt ut och axeln glappar mycket axielt. Detta har medfört att kedjan ätit lite på skyddskåpan men det är inte något som har någon egentlig betydelse...

Nu till frågan; är detta kullager delat, dvs kulorna går att byta separat eller finns det en möjlighet att byta hela lagret utan att klyva motorn? Mitt lager går att dela och jag har svårt för att tänka mig att lagret har havererat då kulorna ser friska ut och att det hela skedde utan förvarning och jag stannade direkt. Motorcykeln är en 750 från 91.

Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
marten_larsson skrev:
Ett mindre växellådshaveri har ägt rum. Packboxen på utgående axel har tryckts ut, kullagret vid packboxen ser inte friskt ut och axeln glappar mycket axielt. Detta har medfört att kedjan ätit lite på skyddskåpan men det är inte något som har någon egentlig betydelse...

Nu till frågan; är detta kullager delat, dvs kulorna går att byta separat eller finns det en möjlighet att byta hela lagret utan att klyva motorn? Mitt lager går att dela och jag har svårt för att tänka mig att lagret har havererat då kulorna ser friska ut och att det hela skedde utan förvarning och jag stannade direkt. Motorcykeln är en 750 från 91.

På alla olje/luft kylda som jag rivit har det lagret en halvmåne som låsning mellan blocket och ytterbana på kullagret...och det är inte delbart utan ett helt lager. Har prexis kikat på microfichen för 750 R '91 och det är så. Du måste alltså dela motorn.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...och att klyva motorn tar inte så lång tid. Ur med motorn ur ramen. Vänd upp-och-ned på motorn. Skruva bort underdelen och lyft av medans du bibehåller topp/topp/övre block intakt. En van skruvare har den delad på 1-1/2 timme. Är man två går det lite fortfare. Byt lager och packbox, skruva ihop och montera. Räkna med minst 8 timmar första gången. Dvs två långa kvällar i garaget så är den fixad. Det enda du behöver är en mutterdragare för att få bort framdrevet samt en momentnyckel för M8-bultarna runt veven. Dra hellre för löst än för hårt - det blir iaf för hårt. :D

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
andersbrink skrev:
...och att klyva motorn tar inte så lång tid. Ur med motorn ur ramen. Vänd upp-och-ned på motorn. Skruva bort underdelen och lyft av medans du bibehåller topp/topp/övre block intakt. En van skruvare har den delad på 1-1/2 timme. Är man två går det lite fortfare. Byt lager och packbox, skruva ihop och montera. Räkna med minst 8 timmar första gången. Dvs två långa kvällar i garaget så är den fixad. Det enda du behöver är en mutterdragare för att få bort framdrevet samt en momentnyckel för M8-bultarna runt veven. Dra hellre för löst än för hårt - det blir iaf för hårt. :D

Oh!! GÖTT MOS :D Kanske jag kan få ihop hojjen å göra den där norgetrippen iaf :p Drevet e redan av, annars hade jag ju aldrig kunnat se lagret. Muttern satt jäkligt löst, antar att den ska sitta som faa-aaan för det gjorde den på min 125:a.. Kan det vara en distans som glömts sättas på när drivpaketet byttes av förra ägaren måntro? Ska iaf ner å beställa alla delar som sitter där som jag inte vet att jag har.

Tack för das hjälp som man säger! :Bugar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
marten_larsson skrev:
Kan det vara en distans som glömts sättas på när drivpaketet byttes av förra ägaren måntro?

Det kan det vara, för det ska sitta en distans som tätar utgående axeln mot packboxen och en liten o-ring längst in och som funkar som distans mot drevet.. Kika på online-fichen på t.ex. http://www.bikebandit.com så hittar du en sprängskiss.

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Behöver du nån del till det där så har jag allt till en '88:ans 750 låda utom 2:ans drev. Beggade förstås!

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jaha, då har man börjat skruva på hojjen, oljekylaren gick ju smidigt att ta bort men ljuddämparen vill sitta kvar, 2 av 8 skruvhuvud är runda och ett smällde av, kul! :mad: Storebrorsan föreslog att jag skulle svetsa fast en järnbit i hålet (insexskruvar) på dom skruvarna jag rundat (inte fel på verktygen här, hade en 25-30 cms hävarm på nyckeln så dom satt/sitter som berget) men lillbrorsan tyckte jag skulle köra av huvet med dremeln istället.. :va Hur ska jag göra med dom med huvet kvar å den andra med gängan kvar i toppen? Måttligt glad på den som skruvade dit dämparen sist :fatta!

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
Ta en minus mejsel som du e mindre rädd om, så slår du först rakt på ena kanten tills de blir ett litet väck. sen e de bara att slå upp den. Och till På de kan du spruta in lite 5-56 och värma lite med en värmepistol. Då bör du få ut den ganska smidigt

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Bosse^ skrev:
Ta en minus mejsel som du e mindre rädd om, så slår du först rakt på ena kanten tills de blir ett litet väck. sen e de bara att slå upp den. Och till På de kan du spruta in lite 5-56 och värma lite med en värmepistol. Då bör du få ut den ganska smidigt

Kan man inte använda dremeln istället å slipa upp ett litet jack i kanten annars? :) problemet e väl egentligen att skruvarna sitter jäkligt krångligt åt, har ju inte av framgaffeln precis å då blir det måttligt trångt.. dessutom sitter den ena skruven inträngd mellan ramen och röret.. har inget 5-56, lånade brorsans teflonspray som han sa skulle funka lika bra (smörjmedel till hans gevär) men skruvarna satt ju fortfarande fast hårt som fan efteråt..

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Lite mer hjälp...

Nu ligger motorn nere i källaren på en arbetsbänk å alla skruvar utom EN är borta så jag ska kunna dela skiten.. Om någon orkar kolla sprängskissen så är det BOLT nr22 med GASKET nr33 på sidan 10 (det finns tre 22:eek:r), ivägen så måste det vara OIL GALLERY (nr 34) med tillhörande packning (GASKET nr 35) som ser ut att ha insex men det e liksom en insexliknande hålighet i hålet och skruven sitter som hårt som in i helvete.. :huvet

Jaja, enda lösningen e väl att köpa en bättre fast nyckel.. gaaah, det går åt pengar :brynad

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
marten_larsson skrev:
e liksom en insexliknande hålighet i hålet och skruven sitter som hårt som in i helvete..

Den ska dras av "stumt". Dvs använd en insex-bit som inte vindar och vrider sig.
Slå först lite (rätt hårt) på den stora bultskallen med en hammare så att aluminiumoxiden på gängorna släpper.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln