Som jag minns det var det 2010 man beslöt testa topphastigheten för 1a gången på Nardo.
en.wikipedia.org
Citat från Motorrad nr 7 2012:
Tanka fullt men rätt. För två år sedan gick det riktigt snett. Vid vår allra första körning på Nardo hämtade vi bensinen från den lokala macken. När sedan fyra motorer sade upp sig med mer eller mindre allvarliga motorskador riktade vi såklart misstankarna mot bränslet Redan då måste KTM RC 8 R köras på 98 Oktan eller mera...Den här gången körde vi med Shell V-Power racing.
slut citat.
Vad jag minns från 2010 var att de fyra hojarna som klarade 3 varv på Nardo (ett för få uppfarten, ett mätvarv, och ett bromsa in och köra av varv: BMW S1000RR , Ducati 1199(?) cc, Honda CBR1000RR och Kawasaki ZX10R.
De som inte klarade det var
Suzuki GSX-R1000 (sköt 3ans vevstake, tydligen kritisk punkt med just 3e cylindern på japanska R4)
Yamaha YZF-R1 (överhettade, standardkylaren räcker helt enkelt inte till för fulleffekt så länge, (ca 6 min)
KTM RC8 (tryckte in ventilerna, men det stod ju i Manualen att man skulle köra 98 Oktan så jag lägger skulden på Motorrad. Men att läsa Användar Manulen till en hoj man ska provköra är väl över en MC journalists förmåga / under MC journalistens värdighet.)
MV Augusta F4 RR , kördes inte på Nardo 2010 för växellådan hade vad jag minns en tendens hoppa ur växlar och ingen ville ligga vid toppfart och uppleva hur växeln hoppar ur. Jag kan bara instämma.
Resultatet 2012 med Shell V-Power km/h Aprilia RSV4 292, BMW S1000RR 299, Ducati 1199 Panigale S 292, Honda Fireblade 285, Kawa ZX-10R 295, KTM 1190 RC8 R 282, MV Augusta F4 RR 288,
Suzuki GSX-R1000 289, Yamaha YZF-R1 287 .
Vad det gäller möjligheten köra "fort" någon längre sträcka med "sporthoj" så begränsas ju den av bränsleförbrukning och tankstorlek
Motorrad nr 7 2012: Förbrukning vid konstant fart 250km/h. Lägst Kawasaki ZX-10R 11,3 Liter/100km, också störst räckvidd 150km. Högst Yamaha YZF-R1 14,4 Liter / 100km, också minst räckvidd 125 km.
De andra låg mellan ZX-10R och YZF-R1. För lat skriva ut.