Utlåningsförbud?

Försäkringen tillåter ej utlåning av hojen.

• Antal röstningar
    0

Mingves

Guest
Jag undrar hur mpnga som tycker att ett förbud mot utlåning av hoj skulle finnas som krav i försäkringen? Detta för att komma bort från skenförsäkringar mm.
Jag tycker personligen att det skulle vara helt ok. Dessutom är det ju en bra grej för att slippa låna ut hojen till sina rejsiga polare :D

Mingves

Guest
faaan, jag och svenska.....såg inte att jag skrivit "jag" istället för "ja".......hoppas att ni fattar ändå....

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
DJÄVLIGT svår fråga det här!

Jag vet inte var jag står, jag är mer för att klämma åt de som dagligen brukar en båge som ägs och försäkras av någon annan, dvs skenförsäkring. Dessutom vill jag att det ska vara en behörig förare som klotar, dvs förare med A-kort. Man blir ju mörkrädd när vissa tänker Retta en Hayabusa utan kort en sommar och skiter i utbildningen bara för att den kostar eller att någon hört om någon som kuggat bara för att ***** osv....

Visst skulle det vara bra att hindra son från att köra mormors hoj, men samtidigt så hindrar det mig från att låna brorsans eller brorsan från att låna min. Jag är 22 han är 28, båda vi har haft körkort sedan vi var 19, iofs är det bara han som haft båge av oss hittils, men ändock. Det ligger nära till hands att jag skaffar en hoj, ska då inte min 5 år äldre brorsa får köra den? Därför vet jag inte i vilket läger jag står!

Läser man min text en gång till ser man bristerna och svårigheterna i att klämma de som klämmas skall. Det finns ju som sagt en anledning till att bolagen vill ha mer pengar av Pelle 18,5 än av Olof 47. Trist bara att Pelle valde att försäkra på pappa Olle...

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Jag skulle inte ha så mycket emot det!

Men kan man inte bara gå halva vägen?...dvs man får läna ut hojen till folk som är ÄLDRE än ägaren, på så sätt kan ju de som tex har en hoj gemensamt i familjen fortsätta med det, alltså försäkra på den yngsta föraren!

Farsan vill ju gärna låna min hoj ibland och det skulle ju va lite konstigt om jag som haft kort i 2 år inte får låna ut den till honom som haft kort skadefritt i 37år!

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Dez skrev:
Jag skulle inte ha så mycket emot det!

Men kan man inte bara gå halva vägen?...dvs man får läna ut hojen till folk som är ÄLDRE än ägaren, på så sätt kan ju de som tex har en hoj gemensamt i familjen fortsätta med det, alltså försäkra på den yngsta föraren!

Farsan vill ju gärna låna min hoj ibland och det skulle ju va lite konstigt om jag som haft kort i 2 år inte får låna ut den till honom som haft kort skadefritt i 37år!

Lite utav problemet som jag ser det, att myndigheterna kastade med A kort när folk fick B kort. Jag skyller inte på din far nu alltså utan konstaterar bara! :fakta

Men din tanke är väldigt god, man skulle kunna summera mitt inlägg ovan, försäkringsskadereglerarna har ju ett visst ansvar att ta när det ska värderas, skärp kontrollerna. Oftast när man tecknar försäkringar så behöver man inte göra mer än att ringa och begära hem pappren från en gubbe långt borta. Det borde ligga i allas vårat intresse att visa upp att vi kan köra för gubben. Alltså, ska hojen köras av mor så bör mor köra hojen till försäkringsgubben för att skriva under, samtidigt kan han kontrollera eventuella saker som kan vara roliga för försäkringsbolaget att veta om hojen? Enkelt? Nja, men nödvändigt.

För varje fall av son kraschade mors cykel kommer ju snart bli helt uteslutna ur ersättningssynpunkt, det är så uppenbart, i fallet att min bror kom på besök och råkade ramla med min båge så tror jag det är uppenbart hur det har gått till. Men återigen kan man fråga sig om inte ägaren/försäkringstagaren är den med mest körrutin och därför enbart han som är behörig förare?

Nästa problem, vad göra om bror klotar? Visa på att bror också står som försäkringstagare för någon hoj eller en VÄLDIGT hög självrisk!?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati