Utlandstjänst

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
Hej allihopa ber om 1min av er tid..
Det är så att bästa polaren ska ner till Afghanistan nu på sin 1:a mission, ber er PM:a honom o önska honom lycka till. Ej för att jag tror att det händer honom något utan för vänskaps skull:krama . Hans nick e [karlan]

Tackar/ Dave

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Fiffan va najs för honom, det är ju så man blir avundsjuk :mad:. Själv får man nöja sig med Kosovo för andra gången i mars ;)

Lycka till och hålla sig undan de farliga affarna så blir det inga problem, skicka bilder på allt fräckt till SH så vi andra kan dreggla lite med :)

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
Ja najs som satan. Va själv sugen efter det att jag kom hem från Liberia förra vintern men ny tjej o jobb så man får väl vänta lite antar jag...

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Trevligt. Har själv sökt till nästa Afgan-mission och även som hundförare till NBG. Har väl inte allt för stora förhoppningar på Missionen då jag sökte lite speciella tjänster men hoppas kan man ju.

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
Måste man inte ha egen hund lr du kanske har d.

Va har du sökt som till Afghanistan då?

Det behövs mkt folk till NBG som jag har fattat så det e väl inte orimligt

Last edited:

Nicke_E

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2004
Hoj
CBR 1000 RR -04
Kul för han lycka till !!
Kom att tänka på att det på annandan är det ett år sen man själv satte sig på planet till A-stan.
Har sökt till NBG jag med får väl se om det nått..

Dominator-Rocks

Guest
Tja..

Hur gammla är ni som vill åka ?
Har ni flickvän/sambo/fru?
Barn?
Hamster/kanin?

Varför gör ni det?
Är en stridspitt!?
Spänning?
Pengar? (Är det bra pröjs?)
Annat?
Eller annat?
Eller något helt annat?

:confused:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Dominator-Rocks skrev:
2668889 Tja..

Barn?
Hamster/kanin?

Varför gör ni det?
Är en stridspitt!?
Spänning?
Annat?
Eller annat?
Eller något helt annat?

-28
-Sambo
-Inga knodd
-Husaberg
-Äventyr, kamratskap, pengar, bryta trista vardagen, gillar spänningen i vissa uppdrag, gillar att skjuta feta vapen och mycket annat som de som inte varit iväg aldrig aldrig aldrig kommer att förstå...
-Nej!

Mycket info finns på www.soldf.com :tummenupp

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Väldigt OT...

Hur är möjligheten att följa med på någon sån där mission och fotografera och dokumentera hur livet är där nere på "campen" eller vad nu det kallas. Då menar jag inte att man ska stå och vakta någon bro och fotografera på "fritiden" utan hela tiden.

Kankse fell ställe att fråga på men man måste börja nån stan. :)

Ska börja leta egen info ungefär NU!

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Hur nu Sverige har fått för sig att vara i Afghanistan och kriga, det är väl inget FN uppdrag eller?

edit: det verkar vara ett FN-uppdrag men det är lite fuffens med i spelet, räcker det inte med att spela counterstrike så kan man väl testa IRL

Ännu en skadad svensk soldat avled

Sprängattentatet mot den svenska styrkan i Afghanistan har nu krävt två soldaters liv. På fredagen avled den svårast skadade, 30-årige Tomas Bergqvist.

3D0E69F7-BFAC-4F3A-8DBC-AA4E508EC970.jpg

Sprängattentatet med en fjärrutlöst sprängladdning inträffade den 25 november i närheten av Mazar-i-Sharif och riktades mot en grupp svenska soldater ur elitstyrkan Särskilda skyddsgruppen (SSG).

Kort efteråt avled 28-årige Jesper Lindblom. En av de andra tre sårade var Tomas Bergqvist som nu gått bort utan att återfå medvetandet. Hans anhöriga har via försvaret bett massmedierna att förskona familjen från uppmärksamhet.

Den soldat som ännu ligger nedsövd har bland annat svåra bukskador. Hans tillstånd har tidigare betecknats som livshotande. Nu beskrivs det som stabilt.

SSG:s verksamhet omges med stor hemlighetsfullhet. Den styrka som angreps i Afghanistan var där för att rekognosera inför den nu beslutade förstärkningen av den svenska Isaf-styrkan. SSG har slagits i Kongo, varit med i Isaf och agerat i andra länder på hemliga uppdrag.

Situationen i Afghanistan har förvärrats det senaste året.

http://www.tv4.se/nyheter/430424.html

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
enduroemil skrev:
2669281 Väldigt OT...

Hur är möjligheten att följa med på någon sån där mission och fotografera och dokumentera hur livet är där nere på "campen" eller vad nu det kallas. Då menar jag inte att man ska stå och vakta någon bro och fotografera på "fritiden" utan hela tiden.

Vart ju en snubbe från TV4 som gjorde en minidokumentär om livet på campen så det ska ju inte vara omöjligt.

Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
KGK skrev:
2669298massa text
Det är väl trots allt så att det är ett FN-mandat under NATO-ledning precis som i Kosovo? NATO har större befogenheter när det gäller användande av våld, vilket gör att man får använda våld i förebyggande syfte, inte bara i självförsvar...

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Bus-Bo skrev:
2669760 Det är väl trots allt så att det är ett FN-mandat under NATO-ledning precis som i Kosovo? NATO har större befogenheter när det gäller användande av våld, vilket gör att man får använda våld i förebyggande syfte, inte bara i självförsvar...

Du vill ju bara döda...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Är det godkänt av FN så är det väl OK, fast det där hysch-hysch verkar mindre bra och förmodligen inget som FN backar upp.

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
enduroemil skrev:
2669281 Väldigt OT...

Skulle tro att det går bra om du lirkar o "tänjer" på sanningen lite.
Vi hade t.o.m. praoelever nere i Afrika som kom från värnpliktsrådet, tre snorungar på 15-16 bast som bara sprang runt o ställde korkade frågor. Sen hade vi ett kamerateam från någon tidning bl.a. Har däremot svårt att tro att du kan "turista" o bara åka ner för att du vill.

Missionen:
Den svenska personalen ingår i Isaf, International Security Assistance Force. Isaf etablerades i slutet av 2001 och arbetar under ett mandat av FN:s säkerhetsråd och ett avtal mellan Isaf-styrkan och den afghanska regeringen.

Sen är det så att vi (Sverige) ej få delta i strid. Därför har vi lite problem att skicka folk till den tänkta missionen i Sudan UNMIS. Där BÖR man ha en trupp som FÅR strida. Vi får på sin höjd FÖRSVARA oss....
Sverige ska alltid vara så neutralt på gott och ont.

Dominator-Rocks skrev:
2668889 Tja..

Barn?
Hamster/kanin?

Varför gör ni det?
Är en stridspitt!?
Spänning?
Annat?
Eller annat?
Eller något helt annat?

23
Flickvän
Inga barn
Varken hamster eller kanin

Det är en häftig upplevelse, lite svår att förklara bara rakt upp o ner.
Vi tjänar NÄSTAN hälften mot Norrmän, Danskar m.fl.
Men visst så är det juh helpension:tummenupp så man kan spara i stort sett alla pengar medans man är där. De tar visserligen slut på 2röda när man kommer hem men... tror att det var ungefär när jag kom hem och började gå ut som krögarna kunde rusta upp o köpa nya bilar...:tungan medans jag fick börja åka tunnelbana...men men

Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
KGK skrev:
2669762 Är det godkänt av FN så är det väl OK, fast det där hysch-hysch verkar mindre bra och förmodligen inget som FN backar upp.
Det är inget de motsätter sig emot iaf, och bara för att du och resten av Sverige inte får veta vad killarna håller på med så betyder det faktiskt inte att det är något speciellt fräckt. De som dog i Afg. var där för att reka inför uppbyggnaden av en svensk camp, och det var inget attentat som var riktat mot just dessa hemliga individer utan de hade otur och var på fel plats vid fel tillfälle. De gjorde egentligen inget som är annorlunda gentemot vad våra icke-hemliga killar gör där idag.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
DDoric skrev:
2669781 Skulle tro att det går bra om du lirkar o "tänjer" på sanningen lite.
Vi hade t.o.m. praoelever nere i Afrika som kom från värnpliktsrådet, tre snorungar på 15-16 bast som bara sprang runt o ställde korkade frågor. Sen hade vi ett kamerateam från någon tidning bl.a. Har däremot svårt att tro att du kan "turista" o bara åka ner för att du vill.

Hummm man kanske kan prata lite med någon som jobbar åt militären. Ska söka mer info... (datan dog i går kväll så det va svårt att göra nåt då :näsblod )

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Bus-Bo skrev:
2668373 Fiffan va najs för honom, det är ju så man blir avundsjuk :mad:. Själv får man nöja sig med Kosovo för andra gången i mars ;)

Lycka till och hålla sig undan de farliga affarna så blir det inga problem, skicka bilder på allt fräckt till SH så vi andra kan dreggla lite med :)
Ja najs som satan jag skulle hoppat som ett barn på julafton om jag fick åka dit...................eller inte. Varför utsätter man sig för en sådan risk. Bättre dom ociviliserade grottmänniskorna får reda ut skiten själva.

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
DDoric skrev:
2668613 Måste man inte ha egen hund lr du kanske har d.

Va har du sökt som till Afghanistan då?

Det behövs mkt folk till NBG som jag har fattat så det e väl inte orimligt

Ingen egen hund, brukar inte behövas tror jag men jag kan ha fel. Är hundförare från lumpen så det skulle vara kul att komma iväg och köra hund ett tag.

Till Afghanistan sökte jag olika stabs och underättelsetjänster.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Maxxi skrev:
2670578 Ja najs som satan jag skulle hoppat som ett barn på julafton om jag fick åka dit...................eller inte. Varför utsätter man sig för en sådan risk. Bättre dom ociviliserade grottmänniskorna får reda ut skiten själva.
Ja för det blev ju så bra där senast de fick lösa sina egna problem...

Det behövs närvaro i landet som stabiliserar och håller koll på vilka som har makten så det inte blir som innan vilket även du säkert förstår inte var så bra. Sen att folk väljer att åka dit är nog en blandning av många olika orsaker. Dels så är det ett äventyr, sen kommer man träffa folk som man inte hade träffat annars och det blir en väldigt speciell gemenskap. Sen att man får en lagom slant för det hela lockar nog en del med, även om det svenska löneläget är en bit under andra nationers (danmark, norge, finland som exempel).
Tänker du på att du kan dö varje gång du ska gränsla din skrevraket? Varför utsätter man sig för en sådan risk?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati