Utlandstjänst

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja men med i Afghanistan ska de vara, är man med så får man väl ta kostnaden också.

Om politiker resonerat så som du, hade problemet inte funnits.
Försvarsmakten gör inget annat än vad uppdragen säger från regeringsnivå.
ex: "Skicka styrka om 1000man till Afghanistan. Följande utrustning; bla bla bla"

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Det är väl olika från person till person, var ett program på SVT med ex. några som varit i Kongo, jag tror inte dom skojade om sina problem.

Du menar det när det först klagades på vilken hjälp soldater som kom hem fick med en kille som berättade om alla sina problem och först i slutet nämndes det lite i förbifarten att han under sin tid i utlandet hade blivit kidnappad och skenavrättad då dem satt en pistol mot hans huvud och när dem trycker av hade den klickat?

Vet inte om det är direkt representativt för hur utlandstjänst brukar vara..... :rolleyes:

Kanske för att huvuddelen av det arbete som Sverige bedriver där inte skulle fungera om personalen kommer indundrande i byarna med stridsfordon och stridsvagnar.

Att de över huvud taget skickar dit 3 st 90 vagnar är enbart en eftergift för det mediala drevet.

Jag delar helt din uppfattning, jag försökte vara ironisk i mitt inlägg.

Lämpligt skulle vara att skicka ner Galtar istället.

Last edited:

mutter

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Honda CBR900RR -98
Angående diskussionen om varför man inte skickar ner fler än 3 vagnar så är det knappast för att det vore 10 ggr så dyrt att skicka ner 10 ggr så många vagnar. Det lär snarare ha att göra med att det inte behövs fler än 3.

Jag gissar på att, om det skulle skickas ner vagnar så skulle de antagligen utgöra quick reaction unit. Alltså finnas som resurs för att assistera och hämta hem folk när skiten träffar fläkten. Det skulle till ganska extrema fall då mer än en pluton (3st) stridsfordon skulle behövas, och i sådana fall skulle man ändå få hjälp från nationer runt om. Vi snackar trots allt om grabbar i pyamas med AK47 här.

Vardagliga uppgifter skulle aldrig gå att lösa med stridsfordon. Huvudsysslan där nere är att försöka få en så lugn och avslappnad stämning i områdena som möjligt. En rädd granne är en farlig granne. Skulle man dundra runt med 30 stridsfordon på gatorna om dagarna så skulle man förstöra mycket mer än man tillförde. Vissa var tillräckligt oroliga när vi kom med tillsynes vanliga personbilar.

Sen är det väl så att om man stirrar så blint på sin egen säkerhet att man inte bryr sig om vad man tillför i området så kan man lika gärna använda sig utav den ultimata säkerhetsåtgärden; stanna hemma. Då kommer man i så fall tillföra ungefär lika mycket och dessutom vara ÄNNU säkrare.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Du menar det när det först klagades på vilken hjälp soldater som kom hem fick med en kille som berättade om alla sina problem och först i slutet nämndes det lite i förbifarten att han under sin tid i utlandet hade blivit kidnappad och skenavrättad då dem satt en pistol mot hans huvud och när dem trycker av hade den klickat?

Vet inte om det är direkt representativt för hur utlandstjänst brukar vara..... :rolleyes:
Ej heller Kongosvenskarna från 2003 är speciellt representativa för medelsvensson i uniform då det var SSG som var nere (inga vanliga killar då alltså, teste wikipedia) och de var inblandade i regelrätta strider om jag har förstått det rätt från vad jag har läst.

Jag delar helt din uppfattning, jag försökte vara ironisk i mitt inlägg.

Lämpligt skulle vara att skicka ner Galtar istället.

Stod någonstans att de ska skicka ner Galten med, hittar inte var dock :(

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Känner inte igen, minns jag inte fel så var det en som bara varit kock men hade ganska svåra problem nu, minnen osv., temat i programmet var väl att stödet när man kom hem var för dåligt, en "frivillig" organisation tyckte att man kunde göra saker bra mycket bättre.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati