Utombordare, med eller utan rorkult etc?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag behöver lite hjälp från er som är båtmotor-kunniga.
Det är nämligen så att jag ska bygga en flytbrygga så jag har nåt att glida ut på sjön med på sommaren när det ska drickas grogg och tjuvfiska kräftor och gös :D
Jag har redan en flytbrygga men den ligger i en sjö där bensinmotorer är förbjudna men vid sommarstugan så är det fritt fram och då är det självklart att jag ska ha en vanlig utombordare och ingen fjantig elmotor. Det ska lukta och låta, annars kan det vara.

Men nu till min undran; Jag ska ju bygga en fin liten förarplats där man styr flotten med den stora ratten och då kommer jag dra ett vajerspel till motorn och behöver således ingen rorkult eller vad det nu heter?
Vilka storlekar på motorer går det att hitta utan rorkult och med gasreglage med vajerstyrning eller hur det nu fungerar?

Bryggan kommer bli ca 12-14kvm och väger väl i runda slängar runt 500kg och har noll utformning för att gå fort fram i vattnet så jag tippar på att jag behöver en 20-25hk-motor för att den ska förflytta sig någorlunda skapligt utan att man behöver somna. Kommer antagligen hänga dit en bensintank i plast från en passande donatorbil också så jag slipper ha en massa fula dunkar och skit, hur fungerar matningen på en sådan motor? Sugande, tryckande, vakum etc?

Det här säger mig mina modesta båtkunskaper:

Hur ser flytbryggan ut under resp över vattenytan?
Om man vill att den ska gå att styra bra är det nog bra om något under
vatteytan ger lite kursstabilitet, annars kommer nog ratten mer att styra
hur flotten snurrar kring sin egen axel än kursen.

Hur stort vindfång har den? Vill du kunna köra i hård vind?
Jag har en känsla av att du inte kommer att få så mycket extra fart av de
där sista tiotalet hästkrafter.

Hur man kan ansluta reglage skiljer från motor till motor.
En del är förberedda, andra inte, på en del går det att fixa ganska enkelt
trots att de inte är förberedda.

Utombordare med separat tank (Somliga mindre har inbyggd tank.)
brukar ha en pump som suger bensin. Somliga har måttlig sugförmåga,
men av naturliga skäl brukar ju motorn vanligen sitta i närheten av
vattenytan och bensintanken inte så mycket längre ner.

Jag har sett att Rusta har några ganska billiga småmotorer. Jag har
alltid undrat vem som köper en båtmotor hos Rusta. Du kan väl köpa en
och berätta för oss!

Den ser ut som en altan över vattenytan, blir väl ca 3x4 meter eller nån halvmeter till åt varje håll.
Under flotten så blir det 8st 200-literstunnor, 4st på varje sida och om jag orkar/kan så kommer de två främre tunnorna kapas av och plastas om till en nos med 45 graders lutning för att få en finare förmåga i vattnet.

Nej, jag vill bara köra när det är bra väder. Det är en groggflotte, man groggar bara på sjön när det är bra väder. Den andra bryggan jag har är ett stort jävla vindfång och med en liten elmotor så är det rena rama plågan att styra rakt med skiten. men annars så går det förvånansvärt bra att styra en så stor grej utan att den styr runt sin egen axel.

Rusta är nog inte aktuellt, men man ska aldrig säga aldrig. Bara det finns gasreglage, möjlighet att ta bort rorkult samt elstart. Och givetvis lite pulver.

Nu när jag kollar på blocket så ser jag många möjligheter :hihi
Dessa två motorer tex vore kul att hänga på, bra priser också känns det som, speciellt V6:an!:
http://www.blocket.se/vi/21037604.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/21001173.htm?ca=9_s

Kul projekt.:tummenupp Motorn kanske kan monteras i "fören" så att den blir dragande i stället?
Då kanske det blir lättare att manövrera flotten?
Men jag tror det fungerar baktill också.
När jag var grabb byggde vi en flotte som vi monterade en liten utombordare på.
Det var en liten 4-hästars om jag kommer ihåg rätt. Det fungerade ganska bra vill jag minnas.
Jag tror inte att man ska ha någon större motor eftersom man ändå inte kan tillgodogöra sig kraften från en större motor.
Gasar du på med typ en 20 hästars eller nåt sånt så tror jag att du kommer att belasta motorinfästningen kopiöst eftersom en flotte har enormt motstånd i vattnet.
Bättre då att satsa på en liten snurra med propeller med liten stigning så att motorn blir stark och seg.
Typ en sådan motor som är lämpad att dra fram segelbåtar när de ska fram utan segel.

Last edited:
En bra tumregel är ju att ett deplacement-flytetyg går ganska lätt att få
upp i en hastighet i knop som är lika med dess längd i meter, men att det
behövs betydande kraft för att det ska gå fortare.

Sätter du tunnorna på längden kan du nog antingen ställa in dig på att
puttra fram i ca 4 knop, och då räcker det nog med ungefär lika många
hästkrafter. Eller ösa på med många fler hästkrafter och få förstärka flotten
rejält. Eller att få den att plana och då är det nog bättre med en planare
botten.

Njae, alltså förnuftigt behöver det ju inte vara :D
Här tror jag vi kan stanna vid att "ju större desto bättre", det är nog ett ledande motto när man bygger flytbryggor :gnissla
Dessutom så påstås det att den snabbaste bastuflotten toppar 17knop och om jag stoppar dit en bastustuga på denna så ska den nog fan gå fortare än 17 knop, jag vägrar känna mig slagen!

Och angående krafterna på flotten så visst, det blir en del tryck men det har jag räknat med. Det byggs i 45x145 på den bakre delen och själva motorfästet blir antagligen i 6mm plåt formad som ett snedställt V för att kunna använda tilten utan att skiten tar i.
Och det värsta som kan hända är ju att motorn landar i vattnet :näsblod

Men som sagt, går det att plocka bort rorkulten och bygga om gasen så den styrs via ett reglage om man hittar en motor med rorkult till bra pris? Det borde väl gå att använda sig av något växelreglage från en cykel till detta?

För övrigt så har jag beordrat min tjej att bygga det hela, hon får bara en ritning med lite mått av mig och sen får vi se hur hon sköter sig. Jag går under devisen att "alla kan", vi får se om det blir bra eller ej...

En bra tumregel är ju att ett deplacement-flytetyg går ganska lätt att få
upp i en hastighet i knop som är lika med dess längd i meter, men att det
behövs betydande kraft för att det ska gå fortare.

Sätter du tunnorna på längden kan du nog antingen ställa in dig på att
puttra fram i ca 4 knop, och då räcker det nog med ungefär lika många
hästkrafter. Eller ösa på med många fler hästkrafter och få förstärka flotten
rejält. Eller att få den att plana och då är det nog bättre med en planare
botten.

Det kanske är så illa :( Min nuvarande brygga gör väl ca 4-5 knop på max men då räcker batterierna inte speciellt länge dessvärre.
10 knop räknar jag med att kunna åka i utan större problem men skiter det sig så är det inte hela världen, jag har inte bråttom.
Men 20-25hk känns lagom, 4hk är ju bara pinsamt och jag har redan en 4hk motor men den funderar jag på att slänga på kanoten om man kan kapa upp den lite fint :D
Så länge det går att få tag på vettig motor utan rorkult för ca 10k utan att den för den delen ska vara från tidigt 80-tal. Omöjligt?

Last edited:
Om du vill ha lite fart tror jag grejen är att få flotten att plana.
Då gäller inte det där med knop och meterlängd.
Det gör man nog lättast genom att se till att undervattenskroppen har så
stor och plan yta som möjligt. Fast jag vet inte om jag tycker att det är en
så bra ide. Jag skulle nog inte vilja åka med.

Last edited:
20-25hk låter övermotoriserat. Inte nog med att det säkert inte är en så värst lätt match att manövrera en partyflotte i högre hastigheter. Det blir också ganska stora påfrestningar på konstruktionen. Så då måste du bygga stabilare för att inte flotten ska bli kaffeved när du vrider på full gas. Stabilare innebär troligast att flotten blir tyngre. Då kan du inte lassa på lika många partygäster. Plus att den blir ännu mera osmidig att manövrera. Stor motor blir alltså en ond cirkel.

Fast iofs så bor jag i inlandet tycker och tycker att vattenfarkoster är ungefär lika manligt som snöskotrar. D.v.s. inte alls.

20-25hk låter övermotoriserat. Inte nog med att det säkert inte är en så värst lätt match att manövrera en partyflotte i högre hastigheter. Det blir också ganska stora påfrestningar på konstruktionen. Så då måste du bygga stabilare för att inte flotten ska bli kaffeved när du vrider på full gas. Stabilare innebär troligast att flotten blir tyngre. Då kan du inte lassa på lika många partygäster. Plus att den blir ännu mera osmidig att manövrera. Stor motor blir alltså en ond cirkel.

Fast iofs så bor jag i inlandet tycker och tycker att vattenfarkoster är ungefär lika manligt som snöskotrar. D.v.s. inte alls.

Båtar benämns ju tom i femininum ;)

Jag tycker att TS ska ha en tändkula på partyflotten. Folk blir kåta av det! Den tryggt dunkande tändkulemotorn är i själva verket urfadern till den parningsmusik som idag utgörs av disco- och housekulturen. 120 BPM och inoljade kroppar.

Last edited:
Jag tycker att TS ska ha en tändkula på partyflotten. Folk blir kåta av det! Den tryggt dunkande tändkulemotorn är i själva verket urfadern till den parningsmusik som idag utgörs av disco- och housekulturen. 120 BPM och inoljade kroppar.
Jomen visst. Vem går inte loss efter att ha lyssnat lite på Olle Hemmingsson till exempel.
[YOUTUBE-ID]a1ThSi1wbqU[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]UwadWc-QeAg[/YOUTUBE-ID]
(det är ju smått sanslöst att "Sweet Georgia Brown" har visats över 691000 gånger)

Vill man ha något lite bonnigare så kan man lyssna på Kjells Traktorkapell istället.
[YOUTUBE-ID]qu8nZcA_kDQ[/YOUTUBE-ID]

Båtar benämns ju tom i femininum ;)

:rofl Tändkulemotor it is! Kan det bli häftigare än så på en "partyflotte" som ni så fint benämner det?

Ljunghusen, en båt finns redan och en nyare Buster eller dylikt kommer inhandlas om 2-3 år när stranden är helt klar och bryggan färdigbyggd. Tills dess klarar vi oss med nuvarande båt och en flytbrygga.
Dessutom får man inte dricka alkohol på en båt *om man är kapten såklart* men på en flotte så känns det mer legitimt även om det är förbjudet det med :näsblod

BostonGurka, jag tycker det låter som en jättebra idé, men jag ska inte tvinga dig att åka med, jag vill ju inte göra dig ledsen :D

Jag åker till Västerås nu och kollar på motor och ser om jag blir något klokare på det.

Den ser ut som en altan över vattenytan, blir väl ca 3x4 meter eller nån halvmeter till åt varje håll.
Under flotten så blir det 8st 200-literstunnor, 4st på varje sida och om jag orkar/kan så kommer de två främre tunnorna kapas av och plastas om till en nos med 45 graders lutning för att få en finare förmåga i vattnet.

Nej, jag vill bara köra när det är bra väder. Det är en groggflotte, man groggar bara på sjön när det är bra väder. Den andra bryggan jag har är ett stort jävla vindfång och med en liten elmotor så är det rena rama plågan att styra rakt med skiten. men annars så går det förvånansvärt bra att styra en så stor grej utan att den styr runt sin egen axel.

Rusta är nog inte aktuellt, men man ska aldrig säga aldrig. Bara det finns gasreglage, möjlighet att ta bort rorkult samt elstart. Och givetvis lite pulver.

Nu när jag kollar på blocket så ser jag många möjligheter :hihi
Dessa två motorer tex vore kul att hänga på, bra priser också känns det som, speciellt V6:an!:
http://www.blocket.se/vi/21037604.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/21001173.htm?ca=9_s

Sluta fjösa nu Dee Cati!

Här, stoppa i denna bigblockarn så kommer jag och provkör ekipaget åt dig! :hihi

Du kanske skulle skaffa någon sådan här:
[YOUTUBE-ID]3AYrnqNkfFk[/YOUTUBE-ID]
eller en sådan här:
[YOUTUBE-ID]m_cRQhW7nj8[/YOUTUBE-ID]
båt.

Och skruva på ett trädäck, med några ölbackar över motorn, så att den ser
ut som som an vanlig badbrygga.

Vilka bra idéer alla har :D

Jag kollade på lite motorer idag och det känns som att det kvittar om det är med rorkult eller inte då det antagligen inte går att använda styrreglage som jag vill ändå och jag kan nog bygga någon anordning på en vanlig motor med kult.
Och jag siktar nog in mig på att hitta en motor runt 4-10hk eller dylikt.
Någon här som har en över kanske? Ska man ha 2-cylindrig 2-taktare eller 1-cylindrig 4-taktare etc?

Vilka bra idéer alla har :D

Jag kollade på lite motorer idag och det känns som att det kvittar om det är med rorkult eller inte då det antagligen inte går att använda styrreglage som jag vill ändå och jag kan nog bygga någon anordning på en vanlig motor med kult.
En till bra idé: Varje anständigt badkar måste ju har en lika anständig ratt.

Jag skulle föreslå någon tillverkat av lite lagomt politiskt inkorrekt ädelträ från t.ex.: http://www.skepp.com/rattar.htm

Köper du en diesel så får du passa dig för okristliga varvtal.

[YOUTUBE-ID]qGM3QA5z3YM[/YOUTUBE-ID]

Den fick sonen som mp3'a efter att han hade varvat ihjäl pega-dieseln i sin första A-traktor :hihi

Nu kör han A-traktor med pintomotor så nu tål det att varvas.

Dagtid kör han dock allt mellan Åkerman H12 och Scania 143, så då är låten högst aktuell igen.

En till bra idé: Varje anständigt badkar måste ju har en lika anständig ratt.

Jag skulle föreslå någon tillverkat av lite lagomt politiskt inkorrekt ädelträ från t.ex.: http://www.skepp.com/rattar.htm

Hmm, jag vägrar köpa från en butik som inte har båtrattar i den kategori de ska vara i :mad:
Men tanken på att ha en ratt snidad ur en utrotningshotad blålia acacia eller dylikt är riktigt uppiggande :hihi
Och jag skrev även i tråden att jag sökte efter en sådan ratt men jag redigerade bort det då jag inte hade letat själv än. Men nu har jag gjort det och det var lättare sagt än gjort :(

Och för övrigt; jag skulle ALDRIG köra en diesel-båt! Om det inte vore en diesel med dubbla 8:or eller dylikt...

Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj