Utomlands

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
Jag jobbar/bor i Sao Paulo för tillfället, jag kör även bil... jag skulle inte ge mig ut med motorcykel i trafiken.

Dock känner jag att min inställning till säkerhet håller på att luckras upp. Här kör alla med hjälm men det är väl så långt som säkerhetsutrustningen sträcker sig. I början fick jag nästan rysningar i kroppen när motorcyklarna svepte förbi men nu börjar man vänja sig och kanske kör jag mc med flipflopsandaler:) när jag kommer hem.

Är det nån annan som bott utomlands i nån period och hur har den erfarenheten påverkat er?

/ATW

ps de är lite flexiblare i synen på alkohol i trafiken också ds

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Träffat flera i ett annat land som kör efter att rökt lite gräs, utan att det är något konstigt alls. Skulle inte säga att jag själv skulle göra det, men Sverige känns väldigt tryggt och överbeskyddat i jämförelse med i princip alla andra länder jag varit i :)

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag gillar din approach. Jag skall för en gång skull dra en parallel, jag gillar att dyka. Alltså sportdyka, jag var helt såld på dykning. Tills en dag, inte för att jag hade 8 mil till havet utan all jävla skit man var tvungen att ha med sig. Jag vet inte om du är sportdykare och älskar det men en sak ska du veta, i love diving men till slut blir det bara för mkt. Jag gick med i Sporthoj.com för typ 3 år sen. På gott och ont, innan var jag en glad skit som bara körde omkring lyckligt ovetande om allting. Nu är ALLT annorlunda.Jag kör en literklubba, jag har gått massa kurser, jag kör bana, jag har ryggskydd, jag har skapliga mc-stövlar, jag har kraschvänliga handskar. Allt har jag fått genom Sporthoj.com. Jag kör betydligt fortare på gatan men är jag lyckligare? Japp, lite. Mer medveten, tar större risker? Absolut. Var det värt det? Yes men trots allt längtar jag tillbaka ibland till den totala okunnigheten. När man kunde köra mc i flipp-flopp och utan hjälm och 2 där bak. Odödlig förstårs. När det blir FÖR mycket grejer då väljer jag att stiga av. Det ska va farligt att leva.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Par år i mexico, och yepp, det påverkade mig. Körde en hel del hoj där, och blev en mer avslappnad inställning till körstil och skyddsutrustning.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
........är sportdykare och älskar det men en sak ska du veta, i love diving men till slut blir det bara för mkt. Jag gick med i Sporthoj.com för typ 3 år sen. På gott och ont, innan var jag en glad skit som bara körde omkring lyckligt ovetande om allting. Nu är ALLT annorlunda.Jag kör en literklubba, jag har gått massa kurser, jag kör bana, jag har ryggskydd, jag har skapliga mc-stövlar, jag har kraschvänliga handskar. Allt har jag fått genom Sporthoj.com. Jag kör betydligt fortare på gatan men är jag lyckligare? Japp, lite. Mer medveten, tar större risker? Absolut. Var det värt det? Yes men trots allt längtar jag tillbaka ibland till den totala okunnigheten. När man kunde köra mc i flipp-flopp och utan hjälm och 2 där bak. Odödlig förstårs. När det blir FÖR mycket grejer då väljer jag att stiga av. Det ska va farligt att leva.

Vet inte om det är svenskt, men jag har sett fenomenet i USA också, att lagar/regler samt olika skyddsåtgärder skall ta över det egna sunda förnuftet och utvecklingen av den egna förmågan att undvika skada/olycka.
När jag som grabb åkte långfärdsskridskor med farsan så hade vi isdubbar, farsan hade en pik. Han blötte väl en fot någon gång, jag var lättare och plurrade sällan. Nu måste man ha ett helt kit med prylar samt vara med i 3 föreningar, gå kurser osv för att i ledarledd grupp ta sig ut på isen.

Funderat i samma banor som TS då man kommer iklädd full rustning i Grekland i +40 grader och blir omkörd av en R1:a med kille i shorts linne o flippflopp. Skulle jag bo i Grekland så la jag nog ner hojåkandet eller så blev det lättare klädsel, helt enkelt för att fördelarna med komplett skyddsutrustning inte uppväger nackdelarna, förrän man vurpar....
Sverige är tryggt, vi skall inte ta risker i alla fall inte onödiga sådana. Det gör att så fort det finns ett skydd eller annat som sägs skydda mot något så bör man skaffa det. Det enklaste är ju att sluta köra hoj, men då ökar risken att dö av tristess o leda......

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Affar
Jag håller med er, denna texten sammanfattar det hela lite grann.

Skriven av Lars-Åke Krantz.
Finns publicerad tillsammans med många andra kåserier på: http://www.krantzen.se

Den nya tiden.

Jag är uppväxt på frihetens tid. Min bilbarnstol var en framåtvänd stålkorg med ratt och tuta som hängdes i färd-riktningen på baksätets rygg.

Varje gång mamma bromsade Kapitänen slog jag pannan i gummitutan som satt mitt i plastratten. När jag blev äldre cyklade jag iväg på morgonen, lekte hela dagen med mina kompisar och kom hem när det skymde.Vi klättrade i berg, täljde pilbågar med våra knivar, dök i svarta sjöar, hoppade i hö, ramlade, slog ut tänder, band varandra i skogen, cyklade omkull, blev ovänner och sams igen innan dagen var slut. Allt utan mobiltelefoner, sms, och sökare. När vi kom hem drack vi komjölk som var så fet så det blev prickar på glaset och åt limpmackor med smör. Vi fick knallröd falukorv och drack Trocadero som lyste orange av Tatrazin. Föräldrarna lyssnade med ett halvt öra mellan tuggorna och tittade ointresserat på blåmärken och skrapsår.Man kunde fånga deras intresse om man sade att man fått godis av någon okänd person. Ännu mera lyssnade de om man dessutom blivit bjuden på skjuts.
-Vilken bra dag, sade de.
-Få godis och åka bil på samma gång.

Vi åt mask och gul snö, sköt med luftgevär och körde Rödmyror på lägdorna. Vi rodde och fiskade och hade aldrig sett en flytväst. Vi drack vatten ur bäckar och ritade med tuschpennor innehållande ämnen som idag är förbjudna. Våra smällare var stora som dynamitgubbar. Dåtidens Kinapuffar kunde skicka en kaffeburk 20 meter upp i luften och vem minns inte kanonblixtskotten som det var 18 år på! Varenda hund i socknen måste ha varit döv på den tiden enligt nu gällande förstå-sig-på-normer. Och Tigerskotten och Lucky Puff. Fast de senare var ena tråkiga smällare. Dessa höll vi i handen för att få någon slags spänning. De var som dagens sista Kinapuff, ja … innan totalförbudet då förstås.

Vi såg pet-lagarna komma. Lagarna som petade. Som bestämde hur vi skulle se ut, som bestämde vad vi skulle ha på oss och tvingade oss till underkastelse. Lagarna som differentierade grannar. I ett trollslag förvandlades vi till värdiga medborgare eller ansvarslösa förbrytare ute i byarna.

Först ut var lagen om motorcykelhjälm. Vi trodde vi skulle svimma. Vi trodde det var ett skämt. Vi skrattade.
-Att tvingas ha hjälm för att åka båge?!
Hur skulle det se ut? Det gick liksom inte att tänka sig Schölin med hjälm. Han som brukade åka barfota genom samhället och sitta och röka med uppknäppt skjorta på sin Triumph 650 med en hand på styret och svajande kalufs. Nästan värre var att tänka sig farbror Huldin som åkte och handlade på sin lättviktare. Skulle gubben, efter ett liv på motorcykeln, tvingas byta ut sin skinnmössa och plasttratt mot hjälm? Var detta Sovjet ..?

Året var 1975. Jag grät på insidan över vår flathet och klippte notiser ur amerikanska tidningar om kravaller i delstaten Indiana där åtta dött i en demonstration mot hjälmtvång. Jag satte upp dem över sängen bredvid omslaget till Jerry Williams EP med Twistin’ Patricia. Jag var 17 år.

Men det skulle bli värre. Snart kom lagen om hjälm på moped. Det lät, i mina öron, så fruktansvärt dumt att man inte trodde det var sant. Året var 1978 och man skattade sig lycklig som precis lämnat mopeden bakom sig och satt skyddad i en bil. Men inte ens där skulle man vara säker. Med bälteslagen fångades hela svenska folket in. Bilbälteslagen kom smygande för att slutligen omfatta alla. När det var klart stod det 1988 på kalendern och ingen tilläts tänka själv längre.
-Den nya tiden var här.

Min kompis Micke - på frihetens tid.
Jag är lycklig att ha fått uppleva . . .
Ps. I fjol kom en lag om cykelhjälm. Jo, det är sant. Lag på cykelhjälm för alla under 15 år från och med 2005. Vad kommer 2006, 2007 och 2008? Spring, gå och kryphjälm?
-Skratta inte. Det gjorde vi … 1975.

/A

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
Nu tycker jag nog att mycket av lagar, regler och säkerhetstänk är bra och ska uppskattas.
Sen tycker jag det är viktigt med det egna ansvaret, det är mitt ansvar att jag inte skadar mig eller andra.

Att glida till korvmojen utan ryggskydd, köra lite fort på kurviga 70-vägar kanske man kan överleva.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Bor oxå utomlands, Polen. och ja efter en vårsäsong med hoj här nere har det definitivt påverkat mig, hastighetsbegr. samt vad heldragna linjer och rödljus är osynligt för mig just nu.

hoppas jag lär mig vad det är för något innan jag kommer hem till sverige (med hoj)

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Bodde i Rio i vintras och där kör dom bara med hjälm som skydd, det gör jag också när det är en varm sommardag i Norge, så det fick mig inte att tänka så väldigt annorlunda.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag anpassar min körstil efter vädret som dikterar vad jag ska ha på mig. Ryggskydd kör jag alltid numera dock.. Fransmännen har lite olika inställning till hojåkande och man ser ofta folk i badkläder på sporthoj, men spanjorerna verkar vara lite mer säkerhetsmedvetna, det e oftast textiljacka och handskar. Har även träffat på sporthojsgäng som körde i full mundering uppe i bergen på serpentiner med träräcke, mitt på dagen i stekande sol, så varmt att det brände på armarna i den luftkonditionerade bilen jag körde

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Efter att jag arbetat i Indien skiter jag numer i all skyddsutrustning utom hjälm när jag pendlar, vid mer seriösa attacker på bulten är det komplett utrustning som gäller.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Precis kommit hem från en liten krogsväng, ska läsa inläggen imorrn men dom verkar intressanta. En tråd i min smak:fyllisar

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!