Uträkningsprogram för 2-taktspipor...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Lyfter tråden pga nyinlagd rättning i durationsformeln 2 inlägg bakåt. Hoppas det är sista rättningen. /u
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ulf_lundin skrev:
Lyfter tråden pga nyinlagd rättning i durationsformeln 2 inlägg bakåt. Hoppas det är sista rättningen. /u

Danke, Danke Ulf!!! :tummenupp :) Nu förstår jag... Jag var lite osäker på vilken formel du menade först, men nu är jag med!! :tummenupp

HA DE GÔTT
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Avstånd från kolvkant till cyl.kant i öd. Ibland går inte kolven ända upp dit. Durationen är ju bara beroende av kolvens rörelse o portens överkant, inte hur hög cyl råkar vara, därför måste man räkna bort extra cylhöjd på nåt sätt. Skissa på papper vad måtten står för så ser du det säkert.
/u
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Nu har jag räknat ut alla mått och ska försöka räkna ut formeln... men när jag tar 180 - cos-1(kvoten x2) så blir det bara error hela tiden... Jag har frågat brorsan och min mattelärare, men ingen kommer ihåg hur man räknade med arccos.... :(
Så Ulf... Hjälp :)

HA DE GÔTT
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ludde skrev:
... men när jag tar 180 - cos-1(kvoten x2) så blir det bara error hela tiden...
180 - cos-1(kvoten x2) fel, (180 - cos-1(kvoten)) x2 bättre förutsatt du menar arccos med cos-1.... Kvoten måste ligga mellan -1 o 1, (cos(x) ger ju bara såna värden) I detta fall mellan 0 o 1 antar jag. Kvoten större än 1 ger error. Antingen har du en knapp cos-1 på dosan eller trycka 2 ggr inv cos t.ex. Får du inte till det så får du ge mig alla värdena.
/u
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ulf_lundin skrev:
180 - cos-1(kvoten x2) fel, (180 - cos-1(kvoten)) x2 bättre förutsatt du menar arccos med cos-1.... Kvoten måste ligga mellan -1 o 1, (cos(x) ger ju bara såna värden) I detta fall mellan 0 o 1 antar jag. Kvoten större än 1 ger error. Antingen har du en knapp cos-1 på dosan eller trycka 2 ggr inv cos t.ex. Får du inte till det så får du ge mig alla värdena.
/u

Jaha ja.... Då försöker jag igen.. Tack, tack!! :tummenupp :)

HA DE GÔTT
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Jag har fått till det nu, och jag tror att portdurationen är ca 190 grader.... Men kan denna formel verkligen stämma??
formel2.gif

För att räkna ut L på bilden....
avgasror.gif

För ED i formeln är väl i mitt fall 190??

HA DE GÔTT
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
får inte upp dina bilder men 190 gr duration på utblåset pekar på en max effekt vid runt 10000 varv; kan det stämma ? Du har ju alltid lite mätfel oxå, kolla med t.ex. +-0.5 mm avvikelse o se vad det ger f durationer. En sista koll är ju att på motorn mäta durationen, 190 gr betyder ju öppen lite drygt 1/2 varv. Lätt att grovkolla iaf. Sen avgör expansionkammarens utformning rätt mycket av effektkurvan oxå. O givetvis överströmingsdurationen oxå, där är det än mer känsligt m grader o mm. Borde ligga runt 128 gr för att matcha den avgasdurationen. Går att vända på formeln och räkna ut vilken porthöjd som ger 128 gr duration
/u
 
Last edited:

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Ok, nu ska jag säga allt jag har gjort så får du säga om det kan stämma, Ulf.... Jag satte in mina mått i denna formeln...
 

Bifogat

  • formel1.gif
    formel1.gif
    1.2 KB · Visningar: 569

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
och det blev ca 190 grader.... Då satte jag in 190 som ED i denna formeln... och delade med det varvtal där motor ska arbeta bäst... (8000)
 

Bifogat

  • formel2.gif
    formel2.gif
    1.1 KB · Visningar: 567
Last edited:

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Det blev 1010...(L på bilden) Men jag tycker att det är för långt.... :confused:
 

Bifogat

  • avgasror.gif
    avgasror.gif
    4.8 KB · Visningar: 257
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Runt metern låter som ett rimligt värde. Räknas från kolven, så själva röret aningen kortare. Mät det du har idag o kolla bakvägen vilket varv det är avstämt för. Hade till sonens mbx 125a standardrör o trimpipa, skiljde ca 10 cm i längd på dom, märktes tydlig skillnad i karaktär när man bytte. Blir 101 cm f långt kan du kanske kapa parallella sektionen en bit. Men prova först.

Nyfiken på durationen f överströmningskanalerna; kan du göra samma beräkning för dom ? Noga med avstånden där eftersom portarna är så låga. Liten felmätning ger stort durationsfel. O det ska inte skilja så mkt i duration pga varvtal där som för utblåset.
/u
 
Last edited:

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ulf_lundin skrev:
Runt metern låter som ett rimligt värde. Räknas från kolven, så själva röret aningen kortare. Mät det du har idag o kolla bakvägen vilket varv det är avstämt för. Hade till sonens mbx 125a standardrör o trimpipa, skiljde ca 10 cm i längd på dom, märktes tydlig skillnad i karaktär när man bytte. Blir 101 cm f långt kan du kanske kapa parallella sektionen en bit. Men prova först.

Nyfiken på durationen f överströmningskanalerna; kan du göra samma beräkning för dom ? Noga med avstånden där eftersom portarna är så låga. Liten felmätning ger stort durationsfel. O det ska inte skilja så mkt i duration pga varvtal där som för utblåset.
/u

Runt metern för bara huvudpipa, spridare, parallelsektion och halva dämparen?? Tycker att det låter lite långt bara... Men jag ska kolla den gamla pipan... Sitter ARROW pipa på nu...

Använder jag samma formel när jag räknar ut durationen för överströmningskanalerna? Det borde ju vara samma... Dvs...
180 - arccos osv, osv.... Sklija i duration pga varvtal?? Men durationen räknar man väl ut med formeln 180-arccos osv, och där finns ju inget varvtal med... Eller??
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men jag vill lära mig.... Så berätta :) :) !

Jag har nog tagit mig vatten över huvudet när jag gav mig in på det här, men jag vill få det att fungera....
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Är du säker på att du vill ha en diffusor med endast ett steg?


Måste försöka få ihop något skojigare än så, har du kollat med Bimotion?

/J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Siktar du på 8000 varv?

På RG:n har jag 198 graders duration på avgasporten, så 190 på en moppe känns rätt lite faktiskt. Men det är en fråga om hur mycket man vill varva, 190 kanske är lagom för 8000 -vad vet jag.

Men rabbla upp lite info så ska jag se om jag inte kan ta fram några pipor från de program jag har. Typ portform, borr, slag.

/J
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
RG500-Johannes skrev:
Siktar du på 8000 varv?

På RG:n har jag 198 graders duration på avgasporten, så 190 på en moppe känns rätt lite faktiskt. Men det är en fråga om hur mycket man vill varva, 190 kanske är lagom för 8000 -vad vet jag.

Men rabbla upp lite info så ska jag se om jag inte kan ta fram några pipor från de program jag har. Typ portform, borr, slag.

/J
Inom mopperacing (70cc luftkylt) brukar man ha cirkus 190-195 grader avgasduration och maxeffekten på 11-12000 varv, ger en vass men ändå snäll motor.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Durationen ('öppettid i grader') beräknas exakt på samma sätt för överströmningsportar o utblåset. Är ju helt oberoende av vad porten/hålet används till. (för duration på insuget däremot, skippar man '180-' i princip, eftersom den öppnar runt öd, dvs. tvärtom mot avgas/överströming). Eftersom det är en rent geometrisk beräkning finns det inget som helst varvtalsberoende heller. Porten är ju öppen lika många grader vare sig motorn snurrar fort eller långsamt. Vad jag menade var att man väljer duration efter vilket varv man vill att den ska jobba vid, inte att durationen varierar m varvet. Dålig formulering; sorry. (Däremot ypvs ändrar ju durationen , varvet...)

Längden du räknade fram på röret är ju betydligt mer än halva, till mitt i slutkonan på expansionskammaren. Sen har du ju bara en bit slutkona, slutröret och dämparen kvar.
/u
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ulf_lundin skrev:
Durationen ('öppettid i grader') beräknas exakt på samma sätt för överströmningsportar o utblåset. Är ju helt oberoende av vad porten/hålet används till. (för duration på insuget däremot, skippar man '180-' i princip, eftersom den öppnar runt öd, dvs. tvärtom mot avgas/överströming). Eftersom det är en rent geometrisk beräkning finns det inget som helst varvtalsberoende heller. Porten är ju öppen lika många grader vare sig motorn snurrar fort eller långsamt. Vad jag menade var att man väljer duration efter vilket varv man vill att den ska jobba vid, inte att durationen varierar m varvet. Dålig formulering; sorry. (Däremot ypvs ändrar ju durationen , varvet...)

Längden du räknade fram på röret är ju betydligt mer än halva, till mitt i slutkonan på expansionskammaren. Sen har du ju bara en bit slutkona, slutröret och dämparen kvar.
/u

Sorry... jag menade längden till halva slutkonan, inte halva pipan... Pipan som siiter på nu, är ca 70cm till halva slutkonan, och har jag räknat rätt så är pipan avstämd för ca 11500 varv....

HA DE GÔTT
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top