Utrustning som passar vardagslivet? Hur gör du?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hjälm, ryggskydd, handskar. Resten skippas av bekvämlighet.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Hjälm, ryggskydd, handskar. Resten skippas av bekvämlighet.
Bekvämt absolut, men om det skulle falla sig att man gör en marksyning så vill jag klara den så gått som möjligt. Så detta känns för osäkert för min skull.

Känns som att det inte borde vara så mycket bökigare att slänga på sig en jacka och se till ta på sig mc-jeans istället för vanliga. Det som oroar mig just nu är värmen. Men tror att det blir att testa och se.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Bekvämt absolut, men om det skulle falla sig att man gör en marksyning så vill jag klara den så gått som möjligt. Så detta känns för osäkert för min skull.
Var ett svar på hur gör du frågan. Inte en rekommendation;)

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Hej
Tror inte du behöver oroa dig för värmen, mer för regn, men finns överdrag som inte tar för mycket plats.
Jag bor i Brasilia, var 34+ igår och hade inga större problem, visst svettas man men inte överdrivet.
jag kör i Alpinestars hellcat jeans , alpinestars fastlane boots, en skinnjacka från Triumph och alpinestars alloy handskar(har blivit kallad fegis mer än en gång). Har bytt ut original skydden i kläderna samt kompletterat med ryggskydd som sitter i jackan från Frorcefield vilka har bra ventilation.
Är komfortabelt ger visst skydd och ser rätt bra ut, begränsningen är jackan som är lite varm och inte går att koppla med byxorna(men den är snygg).
Mitt råd är att köp det som sitter bra, ser bra ut och ger bäst skydd, gillar man inte sakerna eller det blir för komplicerat kommer man inte att använda dem, ex för mig, jag har ett Halvarsson track ryggskydd och bröstskydd till bana, men att hålla på att böka med det på stan/skolan/jobbet är inte smidigt.

Det är inte lika säkert som ett skinnställ, men sitter kläderna/skydden bra, byxorna har skydd för höften, handskarna har riktigt med material att glida på, möjlighet att koppla byxa jacka, kanske en jacka med fickor för bröstskydd så kommer du tillhöra de absolut bäst skyddade åkarna i världen (förutom i möjligtvis Sverige).
Apropå värme, köpte först ett par perforerade Icon Pursuit handskar, vilka nu samlar dam då skyddsnivån var näst intill noll.

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Med den lilla erfarenhet jag har så startade jag med ett Richa 3i1 textilställ vilket fungerar rätt bra men då jag började köra på bana så skaffade jag snabbt ett dainese skinnställ vilket har övertagit majoriteten utav uppgiften då vädret inte påverkar så mycket.
Om jag far ned på stan på bio eller liknande så har jag armerade jeans med ce skydd. och kör med ryggskydd inbyggt i skinjakan.
det enda jag saknar är perforerad skinjacka att ha varma soliga dagar.

i övrigt tunna sportbyxor under om man vill ta utav sig stället

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kör i Draggin-jeans och ett par halvhöga Dainesestövlar som ser väldigt diskreta ut. Till det kör jag i en Rukka Vauti-jacka. Detta är mitt vardagsåka-mc-kit, alltså till jobbet eller bara ett ärende på stan. Inte klotat i det än, men räknar med att det är bättre än vanliga jeans och vanlig jacka.

I övrigt är det helt skinnställ eller Vauti-byxorna till jackan, allt beroende på väder. Men det blir mindre och mindre Goretex, skinn är ju så mysigt! Inget fladder och dessutom fuktar man ju trosor överallt. :tungan

Draggin-jeansen har mycket mindre detaljer än de där Lindstrands du länkar till, de jeansen skulle jag inte vilja ha på möte. In på närmaste Handelsboden och prova - det finns dunderfula Draggin också.

Annars tror jag du är rätt på det, även om jag själv aldrig skulle klarat mig i vardagen utan bil. Eller klarat mig hade jag ju, men allt hade blivit så jävla meckigt och frugan hade varit skitsne när hon inte fått fast barnstolen på kutsen. :D

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Rekommenderar Sunfleet om du tänker skippa bilen. Bra bilpool där man bokar enkelt via nätet. Funkade toppen för oss under flera år när vi inte hade bil och bodde centralt. Så får du det bästa av båda världarna. Www.sunfleet.com.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Rekommenderar Sunfleet om du tänker skippa bilen. Bra bilpool där man bokar enkelt via nätet. Funkade toppen för oss under flera år när vi inte hade bil och bodde centralt. Så får du det bästa av båda världarna. Www.sunfleet.com.

Vi har något gratis medlemskap i Sunfleet där jag bor, men priserna och smidigheten är inga höjdare. Blir mycket billigare och enklare med taxi tycker jag. Men det beror förstås på behov.

Jake_

Bad To The Bone
Gick med
24 Feb 2013
Hoj
Triumph Street Triple -08
Kör i Draggin-jeans och ett par halvhöga Dainesestövlar som ser väldigt diskreta ut. Till det kör jag i en Rukka Vauti-jacka. Detta är mitt vardagsåka-mc-kit, alltså till jobbet eller bara ett ärende på stan. Inte klotat i det än, men räknar med att det är bättre än vanliga jeans och vanlig jacka.

I övrigt är det helt skinnställ eller Vauti-byxorna till jackan, allt beroende på väder. Men det blir mindre och mindre Goretex, skinn är ju så mysigt! Inget fladder och dessutom fuktar man ju trosor överallt. :tungan

Draggin-jeansen har mycket mindre detaljer än de där Lindstrands du länkar till, de jeansen skulle jag inte vilja ha på möte. In på närmaste Handelsboden och prova - det finns dunderfula Draggin också.

Annars tror jag du är rätt på det, även om jag själv aldrig skulle klarat mig i vardagen utan bil. Eller klarat mig hade jag ju, men allt hade blivit så jävla meckigt och frugan hade varit skitsne när hon inte fått fast barnstolen på kutsen. :D

Kan också rekomendera Draggin jeans. Jag har klotat i ett par sådana och klarade mig bra (hade även sytt in knäskydd i mina) :) När det gäller kortare turer i stan (Göteborg), tex till universitetet, så kommer jag sällan upp i någon hastighet och kör därför med converse skor och vanliga snygga jeans för bekvämlighet och stil. Dock är jag noga med ryggskydd. Jag tänker att största risken är att bli påkörd av bil vid låg hastighet och då är stötskydd viktigare än skrapskydd.

TCX X-Street skor ser snygga ut och jag har själv tänkt att införskaffa ett par sådana för att förbättra säkerheten lite. Fötterna kan lätt ta mycket stryk vid marksyning.

I övrigt rekomenderar jag att du försöker hitta ett garage till hojen med tanke på att det oftast är skitväder i Göteborg.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Ok, vinterdepp + hojabstinens + den här tråden och vips, ett nytt akut behov har uppstått som jag naturligtvis måste tillfredställas direkt :tummenupp

Det blev ett par Draggin Slix jeans, och nu måste jag ju har några schyssta skor till också. Funderar på ett par TCX urban trend, gillar att de är lite högre, men är väldigt öppen för förslag om någon känner till nån annan fin modell?

Ursäkta trådkapet :)

Bifogat

• product_detailed_image_3177_6384.gif
    product_detailed_image_3177_6384.gif
    120.6 KB · Visningar: 166
  • j5i21i.jpg
    j5i21i.jpg
    194.7 KB · Visningar: 153

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Känns som att det inte borde vara så mycket bökigare att slänga på sig en jacka och se till ta på sig mc-jeans istället för vanliga. Det som oroar mig just nu är värmen. Men tror att det blir att testa och se.

Jag jobbpendlar med Kevlarjeans. Funkar. Ja, de är lite varmare än vanliga, men inte värre än att det funkar.

Heback

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Hoj
honda cb 400 n
Maple jeans gör jävligt sjysta kevlarjeans om det skulle vara något, de ser ju faktiskt ut som "riktiga" jeans : :) maplejeans.com

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Men ni som pendlar i kevlarjeans, jobbar ni i det sen under dagen eller byter ni om?
Om ni byter om vad är då vinsten mot ett säkert helställ om man ändå byter om när man kommer fram?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har varit lite skyddsklädertaliban och alltid hävdat att man bör ha skinnkläder med alla skydd ALLTID, även på den korta turen till korvmojjen ed.

Har dock ändrat mig lite, det är ju såå jobbigt med t ex ett separat ryggskydd, och jag kommer i år köra med Halvarsson-ryggskydd som sitter i jackan, det måste vara liiite smidigt iaf...

Har köpt ett par Lindstrands-brallor, Yago, som är lite jeansaktiga och tål dessutom regn, de känns lite smidiga o snygga.

Jackan Lindstrands Dundee köpte jag på mässan för den är så snygg, men jag tänker inte köra hoj med den, den lär vara svinkall...

De där TCX-dojjorna är ju hur läckra som helst, fast jag skulle nog inte vilja gå omkull med dem... bättre med riktiga stövlar. Att skada fot/underben är inga roliga grejer...

Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag har visserligen bil på vintern med jobbpendlar med hoj på sommaren. Med tre mil till jobbet tycker jag det största problemet i vårt land är att man aldrig vet vad det är för väder när man ska hem!
Så det blir kevlarjeans och Allvädersjacka om vädret tillåter på morgonen och allvädersbyxor i sidoväska. Allväder (Goretex) är grymt praktiska när man kör, men grymt opraktiska (och fula) när man kliver av.

Så Kevlarjeans och jacka och något överdrag i reserv.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Men ni som pendlar i kevlarjeans, jobbar ni i det sen under dagen eller byter ni om?
Om ni byter om vad är då vinsten mot ett säkert helställ om man ändå byter om när man kommer fram?

De är varmare än vanliga jeans, men funkar att gå i en dag tycker jag. Vitsen med kevlarjeans är ju att slippa ombyte.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skitnöjd med mina bullfighter kevlarjeans, skydden går att ta väck enkelt och 500kr är ett grymt pris! Och triumph skinnjackan brukar jag ha på mig även om jag inte kör hoj.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum