Utrustning Sverigetur

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Har hittat billigversion av primusköket på biltema, kokkärsats 37-0053 kombinerat med gastub, brännare och stödfötter.
Det blir ett riktigt smutt paket.

Tror jag satsar på Exped symate 7lw som liggunderlag, liten packstorlek och bra värden för isolering.
Samt större mått så man inte hamnar bredvid på morgonen.
Tyvärr svindyrt men det kostar att ligga på topp.

Sovsäck, där kan man snacka om urval, efter att kollat igenom internet så blir man bara villrådig.
Kör på med min gamla säck, tror det blir betydligt varmare med ett rejält liggunderlag.

Kostnad runt 3700 med tält, liggunderlag och enklare matgrejor.
Min gamla sovsäck gick runt 300 så det blir runt 4 loppor.

Bara att ta fram Google maps och börja planera.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
De som har problem med Expeds "korvar" har pumpat för hårt.
Jag har dels deras Synmat i lång och bred version (det är ju marken som kyler mest) men även en billig enkel variant för typ en femhundring.
Den är väl kanske 5 cm och rymmer kroppen precis, och denna används sommartid men även inomhus!
Tex om man skall slagga hos nån polare eller snabbt behöver en extrasäng hemma... man sover lika bra på Exped som i Hästens.
...men de skall blåsas upp så de verkar ha punka... det är då man ligger mjukt med hela kroppen.
Ett knä eller en armbåge skall alltså lätt "bottna".

Gällande fukt mm så bör man betänka att tält sällan är torra när de packas ner, så att packa detta tillsammans med sovsäck är generellt obra.

Exakt! Optimal uppumpning för mig med min Downmat är så lite att jag fortfarande sitter helt på backen när jag sitter upp. När jag lägger mig ner försvinner alla tryckpunkter och jag ligger väldigt komfortabelt. Jag låg/sov bättre på min Downmat under en månad i Nepal än jag gör hemma i min egen säng...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade ett självuppblåsande liggunderlag en campingtur, aldrig mer. Sen köpte jag ett litet uppblåsbart liggunderlag på Stadium(?), det var stort som en 0,5l ölburk ihoprullat, och rätt ok, om än lite litet, uppblåst. Men det funkade ju bara sommartid. Så nu har jag två uppsättningar Exped, en sommar och en vinter, olika tjocka. Helt underbart sköna, och väldigt praktiska att ha med sig :tummenupp Ihop med deras uppblåsbara kudde sover man som i vilken lyxsäng som helst :fakta

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Måste säga att jag blir lite full i skratt när jag läser om killar som kan lägga 15kkr på korta handtag och annat bjäfs men köper budget camping grejer. Köper du ett hilleberg tält, ordentlig sovsäck och bra kök så räcker dom resten av livet och jag vet människor som vaknat upp i en pöl smältvatten utan att vara blöta i sitt hilleberg.

Blozzard

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
06 Ducati Sport Classic
Håller med, handelsbodens tält är rena skämtet. Finns "billiga" tält som är bra mkt lättare och med mindre packvikt än handelsbodens. Hilleberg är ju annars en investering som lönar sej.
Jag kör med Jack wolfskins självuppblåsande liggunderlag, 27cm nerpackat och väldigt lätt. En tunn lättviktssäck med liner från haglöfs så får allt plats i de minsta väskorna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tält: Tänk på att det ska vara dubbel duk., dvs innertält och yttertält. Kan kosta <1000kr.
Att sy på lite extra tältlinor och ha extra tältpinnar är en god ide.
Kök: Gasolkök så du slipper sotet. Utan att anstänga dig.
Liggunderlag: Vanligt liggunderlag av Polyuretan 12 - 15 mm tjockt. De uppblåsbara är kul ända till du får smygpunka. Då har du ett Thermaclock. # Som väcker dig för pumpning t.ex. var 3e timma. Gärna 3 st liggunderlag så du inte rullar av det på natten. Två i bredd ett ett ovanpå så det blir dubbelt på mitten.
Sova: Vanligt lakan på liggunderlaget. Duger lika bra ute som hemma ! Ovanpå ett vanligt täcke i påslakan.
Mycket bekvämare än sovsäck !
Men vill du ha sovsäck, köp/sy också en påse som går runt liggunderlaget på undersidan och sedan runt och över sovsäcken. Blixtlås längs sidan. Och går att dra ihop längst upp. Gör att man inte rullar av liggunderlaget lika lätt.
Och har man inget tält utan liggunderlaget ligger direkt mot snön så skyddar påsen mot att få snö mellan sovsäcken och liggunderlaget. En sådan påse av tunt nylontyg, ihopdragen längst upp håller också mygg och andra småkryp borta från sovsäcken.
Kallt? Craft långkalsingar och och långärmade tröja som pyjamas. Fiberpälssockor på fötterna.

# ThermaclocK ?
Magnus Nilsson sommaren 1985 i bivack nedanför American Direct på Dru.
Magnus Nilsson 12 år senare vänstra fotot.
http://schlyter.com/portfolio/trango-tower-klattring-magnus-nilsson/

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS