utrustning!?

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Nu har det varit dags ett tag för mig att skaffa utrustning.. Har letat runt massor och mestadels hållt ögonen öppna på ett ställ från Alpinestar.. :kär
Har nu hittat in på:
www.burnouttrading.se och tycker att spyke stället där ser intressant ut till hyfsat pris.. Har även hittat ett par hjälmar som verkar intressanta..

Tänkte nu höra om det är någon som har köpt något därifrån och kan säga något om kvalitén (eller ja, allt vad ni tycker och tänker i princip :tungan )?
Tar mer än gärna emot andra tips om ställ (och utrustning i allmänhet) på märken och modeller som ni tycker är bra :bow

/Emelie
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nu kanske jag iofs är lite partisk och så men hör med Pelle på MC-poolen i sumpan...
Ruskigt kunnig och deras egna kläder håller väldigt hög kvalitet...
Sen om det är billigt eller inte har jag inte den blekaste om...
Full utrustning från topp till tå med högsta kvalitet på allt kostade runt 15k
för mig... Men när det gäller min personliga säkerhet så känns det rätt dumt
att snåla...

//Per
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Helt rätt som Per säger.
Snåla inte på utrustningen, att krascha gör ONT. Hur ont kan man delvis påverka med rätt kläder.

Köp ett ställ från en känd tillverkare så hamnar man oftast bra till..
Alpinestars, Dainese, Spyke, IXS, Arlen Ness.

Arlen Ness tjejställen har jag sett på några damer i bekatskapskretsen och de är för övrigt mycket smickrande sydda för tjejer med lite former.

Dainese har ett raceställ för tjejer som är bland det snyggaste jag sett på en dam.

Övrigt så är det väll mest personlig smak som avgör.. Tänk dock på att skinnställ skall köpas 1/2 storlek för liten och alltid provas MED ryggskydd, hjälmen skall sitta TIGHT, handskarna SKA ha hårda skydd på knogarna och stövlarna bör vara tunna vid tåspetsen och skydda hälen/ankel från att krossas.

Om du har egna boots eller handskar/ryggskydd så ta med dem vid provning.

Personligen gillar jag skinställ med lite färger. Det är otroligt stor skillnad när man möter en person med lite färg kontra helsvart skinnställ. Visst.. Helsvart är coolt, men det är j*vligt farligt att inte synas. Samma sak med hjälmen. Undersökningar har visat att n person som har en vit eller ljus hjälm sänker risken att någon inte ser dig med upp till 70%. (källa: Nya Zeeländska motsv. till vägverket)

Lycka till!
 
Last edited:

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Har absolut inte tänkt snåla (lika bra att köpa riktigt sjyssta grejer från början som ni säger), men känns lite dumt att betala mer än nödvändigt..
Blir nog en sväng in till handlaren i nästa vecka hur som helst :)
Tack för svaren :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
amullo skrev:
2367970 Helt rätt som Per säger.
Snåla inte på utrustningen, att krascha gör ONT. Hur ont kan man delvis påverka med rätt kläder.

Köp ett ställ från en känd tillverkare så hamnar man oftast bra till..
Alpinestars, Dainese, Spyke, IXS, Arlen Ness.

Arlen Ness tjejställen har jag sett på några damer i bekatskapskretsen och de är för övrigt mycket smickrande sydda för tjejer med lite former.

Dainese har ett raceställ för tjejer som är bland det snyggaste jag sett på en dam.

Övrigt så är det väll mest personlig smak som avgör.. Tänk dock på att skinnställ skall köpas 1/2 storlek för liten och alltid provas MED ryggskydd, hjälmen skall sitta TIGHT, handskarna SKA ha hårda skydd på knogarna och stövlarna bör vara tunna vid tåspetsen och skydda hälen/ankel från att krossas.

Om du har egna boots eller handskar/ryggskydd så ta med dem vid provning.

Personligen gillar jag skinställ med lite färger. Det är otroligt stor skillnad när man möter en person med lite färg kontra helsvart skinnställ. Visst.. Helsvart är coolt, men det är j*vligt farligt att inte synas. Samma sak med hjälmen. Undersökningar har visat att n person som har en vit eller ljus hjälm sänker risken att någon inte ser dig med upp till 70%. (källa: Nya Zeeländska motsv. till vägverket)

Lycka till!

Håller med dig till punkt & pricka!:tummenupp

£m£li£ skrev:
2367982 Har absolut inte tänkt snåla (lika bra att köpa riktigt sjyssta grejer från början som ni säger), men känns lite dumt att betala mer än nödvändigt..
Blir nog en sväng in till handlaren i nästa vecka hur som helst :)
Tack för svaren :tummenupp

Har du kollat på www.fc-moto.de ?
Där kan du köpa all utrustning till bra priser!
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har ett dainese damskinn till salu.....Kanonskick...jättelite använt!

Passar damer runt 150-165 cm beroende på vikt. Dainesestorlek. 44:tummenupp
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Rasorblade skrev:
2368023 Har ett dainese damskinn till salu.....Kanonskick...jättelite använt!

Passar damer runt 150-165 cm beroende på vikt. Dainesestorlek. 44:tummenupp

Tyvärr är jag betydligt längre än så :( Illa det, skulle ju varit intressant annars :rolleyes:

X-up skrev:
2367991

Har du kollat på www.fc-moto.de ?
Där kan du köpa all utrustning till bra priser!

Har tittat in där ett antal gånger (minst), men känner mig för okunnig för att köpa något där (finns massa jag skulle vilja ha) utan att veta vad som är bra/ännu bättre osv.. Tror jag måste få hjälp på plats/prova ut grejor för att sedan köpa samma fast via nätet eller så..
 
Last edited:

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
£m£li£ skrev:
2368029 Tyvärr är jag betydligt längre än så :( Illa det, skulle ju varit intressant annars :rolleyes:



Har tittat in där ett antal gånger (minst), men känner mig för okunnig för att köpa något där (finns massa jag skulle vilja ha) utan att veta vad som är bra/ännu bättre osv.. Tror jag måste få hjälp på plats/prova ut grejor för att sedan köpa samma fast via nätet eller så..

Hittat något passande än? Håller med alla grabbar här om skinnställ. Fast väljer man helsvart ställ kan man ju kompensera med hojen :tungan

Jag åkte omkull i 70 knyck (stoppievurpa) och jag hade ett beg. helsvart halvarsson. Jag visste att det var lite stort när jag köpte det (2000kr) men men tänkte jag. När jag väl åkte omkull gled jag ca 30m och knäskyddet gled ner lite så det gick hål ända in till knät.

Fast det som gjorde mest ont var att se hojen glida längs asfalten :gråta
 

Slyfox22

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Tranås
Hoj
'99 ducati
var nys på Beviks i LKPG, for at hitta ett ställ till frugan. Men de hade ju absolut inget i dam storlek! Någon som vet ett ställe i Sverige där de har ett bra urval i damstorleker hemma? Gärna IXS eller Dainese.

åk säkert
Slyfox
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Slyfox22 skrev:
2698379 var nys på Beviks i LKPG, for at hitta ett ställ till frugan. Men de hade ju absolut inget i dam storlek! Någon som vet ett ställe i Sverige där de har ett bra urval i damstorleker hemma? Gärna IXS eller Dainese.

åk säkert
Slyfox

Vilken storlek behöver hon... frugans Dainese ligger å skräpar
 

Slyfox22

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Tranås
Hoj
'99 ducati
I Dainese storlek blir det väl 40-42, men hon vet jo inte och det måste provas. Vilket inte har varit möjligt än där som ingen har något hemma. På Beviks var de så vänliga att de kunde beställa hem, men det kan jag göra själv fast från Tyskland, till en billigare peng :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
I Dainese storlek blir det väl 40-42, men hon vet jo inte och det måste provas. Vilket inte har varit möjligt än där som ingen har något hemma. På Beviks var de så vänliga att de kunde beställa hem, men det kan jag göra själv fast från Tyskland, till en billigare peng :)


OK.. min fru är 157 cm. lång och har stl. 44 i Dainese..
Så här ser det ut.... billigt vid snabb affär.:rolleyes:
 

Bifogat

  • dainese.JPG
    dainese.JPG
    109.4 KB · Visningar: 55

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Nu har det varit dags ett tag för mig att skaffa utrustning.. Har letat runt massor och mestadels hållt ögonen öppna på ett ställ från Alpinestar.. :kär
Har nu hittat in på:
www.burnouttrading.se och tycker att spyke stället där ser intressant ut till hyfsat pris.. Har även hittat ett par hjälmar som verkar intressanta..

Tänkte nu höra om det är någon som har köpt något därifrån och kan säga något om kvalitén (eller ja, allt vad ni tycker och tänker i princip :tungan )?
Tar mer än gärna emot andra tips om ställ (och utrustning i allmänhet) på märken och modeller som ni tycker är bra :bow

/Emelie


Ett tips: titta gärna på skinnställ på blocket, betydligt billigare än nya:)


Mvh /Dennis
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top