Utrustning?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Delat eller odelat skinnställ är en smaksak. Kör man landsväg är det skönt att kunna ta av sig jackan om man stannar för en fika någonstans. På bana känns det bättre med ett odelat skinnställ, men det är helt värdelöst på gata av praktiska skäl. Titta på ett lätt begagnat eller kolla in någon utförsäljning eller rea hos någon återförsäljare. Man måste inte nödvändigtvis köpa nytt.

Satsa på en bra hjälm, handskar, stövlar och ryggskydd. Huvudet, händerna, ryggen och fötterna är värd all säkerhet de kan få. Det är svårt att reparera skador i de områden de är tänkta att skydda.

Som någon sa behöver inte Arai vara bäst för just ditt huvud. Vi har alla olika form. Prova dig fram. De ska sitta tight, men ska inte trycka på någon punkt mer än en annan. Det är bra om handskarna har extra skydd för knogar och fingrar. Ryggskyddet ska vara lagom långt. Alla kända varumärken är säkra kort. När det gäller stövlar skulle jag också satsa på säkra kort. Daytona och Alpinestar Supertech R tror jag mest på personligen. Dock är ett par mc stövlar bättre än inga alls.

Börja någonstans och köp ihop rätt grejor allt eftersom. Handskar och stövlar slits hårdast enligt min erfarenhet. Skinnställ håller länge om man sköter dem rätt. Likaså ryggskyddet. Hjälmen har ett bäst föredatum. Den skulle jag aldrig köpa begagnad. Är den tappad är den förbrukad.

Lycka till med dina inköp.

Doxster

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K2
Delat eller odelat skinnställ är en smaksak. Kör man landsväg är det skönt att kunna ta av sig jackan om man stannar för en fika någonstans. På bana känns det bättre med ett odelat skinnställ, men det är helt värdelöst på gata av praktiska skäl. Titta på ett lätt begagnat eller kolla in någon utförsäljning eller rea hos någon återförsäljare. Man måste inte nödvändigtvis köpa nytt.

Satsa på en bra hjälm, handskar, stövlar och ryggskydd. Huvudet, händerna, ryggen och fötterna är värd all säkerhet de kan få. Det är svårt att reparera skador i de områden de är tänkta att skydda.

Som någon sa behöver inte Arai vara bäst för just ditt huvud. Vi har alla olika form. Prova dig fram. De ska sitta tight, men ska inte trycka på någon punkt mer än en annan. Det är bra om handskarna har extra skydd för knogar och fingrar. Ryggskyddet ska vara lagom långt. Alla kända varumärken är säkra kort. När det gäller stövlar skulle jag också satsa på säkra kort. Daytona och Alpinestar Supertech R tror jag mest på personligen. Dock är ett par mc stövlar bättre än inga alls.

Börja någonstans och köp ihop rätt grejor allt eftersom. Handskar och stövlar slits hårdast enligt min erfarenhet. Skinnställ håller länge om man sköter dem rätt. Likaså ryggskyddet. Hjälmen har ett bäst föredatum. Den skulle jag aldrig köpa begagnad. Är den tappad är den förbrukad.

Lycka till med dina inköp.

Tack för infon! Var och testade några Shoei hjälmar häromdagen, verkar passa min skalle riktigt bra, prislappen är ju som den är dock, men vad gör man inte för att skydda knoppen hehe :tummenupp

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tack för infon! Var och testade några Shoei hjälmar häromdagen, verkar passa min skalle riktigt bra, prislappen är ju som den är dock, men vad gör man inte för att skydda knoppen hehe :tummenupp

Du kan tjäna in en hel del slantar genom att beställa utrustning från t.ex. fc-moto.de eller mlol.de. England är också ett gott alternativ i dagsläget då pundet är relativt svagt. Det lönar sig att leta.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc

Doxster

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K2
Stort tack än en gång :)

Har kikat en hel del på fc-moto, riktigt bra priser. Såg ett Spyke ställ där för runt 400€, måste bara hitta någonstans där jag kan testa det. Har kikat mycket på blocket också men folk verkar leva i en liten drömvärld, inga priser kommer i närheten av vad fc-moto tar för helt nya grejer.

Angående att testa grejer, Jönköping är ingen stor stad, framför allt inte när det gäller MC affärer. Någon som vet någon större affär med stort utbud i närheten? Kan tänka mig åka en bit för det, är det Göteborg som gäller eller?

Edit: Jag och tjejen åker regelbundet Jönköping - Malmö också, så finns det något i dom krokarna så är det också intressant! :)

Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Välkommen till mc-utrustningsträsket .-)

Blocket är underskattat när det gäller mc-kläder. Många har handlat nytt bara för att märka att det inte blev så mycket kört, och så säljer de. Nästan nyskick för mindre än halva priset. Kanon! Bara att åka runt lite och prova.

Hjälm däremot ska man såklart köpa ny. Jag köpte prima HJC på rea, 995 kr, helnöjd fortfarande efter fem säsonger.

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Hoj
Cagiva Planet
köpt en hjälm från louis.de ( http://www.louis.de/_2076f69317340f...st_total=140&anzeige=0&page=0&artnr_gr=203530 )
otroligt skön måste ja säga köpte den på rea för 700kr, och frakt hem till dörren två dagars leverans för 140 kr har ja för mig :)
ska beställa ett ställ helställ där ifrån med nu närmaste dagarna ett http://www.louis.de/_2076f69317340f67a9f5be3a71171eba7d/index.php?topic=artnr&artnr=20802154 och skor och ryggsäck och lite mer sådant.
otroligt bra företag tycker ja!
kan rekommendera.

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Men hur gör man med begagnat? Man lär väl vilja komma förbi och prova grejer? Hur har ni gjort..?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Hjälmar är skattefria i England, köp därifrån.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!