utrustning

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Någon som är runt 175cm lång - 83kg och använder strl 50 på dainese-ställ ? Hur tajt ska deverkligen sitta när de är _helt_ nytt och vart ska de absolut inte strama?

Man har ju läst att folk som väger 10kg mindre än en själv som köper strl 50. Själv kommer jag i stället utan problem, men visst fan sitter de tajt nu när de e nytt! Frågan e väl bara hur pass tajt de ska vara i början...

Om de är någon mot förmodan som har samma storlek på kroppen som på skinnstället ovan, sitter de bra nu när de är ingått?

Lelles var ju så hjälpsamma o kompetenta när man köpte utrustning :rolleyes:

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Jag har prexis haft samma funderingar inför köp av nytt ställ. Startade en tråd om det i förra siten. Svaren jag fick då, dels på forumet och dels av handlare och kompisar, är att det skall vara tajt som fanken. Jag har köpt ett som sitter tämligen tajt just nu. Speciellt över bröst, axlar och vader. Men det är fortfarande så pass stort att jag kan sitta skapligt bekvämt på hojen. Skinn töjer sig ganska mycket så jag tror inte man behöver vara rädd för att det är lite jobb att få på sig ställen i början.

Tänk på att ta ur det "innbyggda" skyddet om det finns ett sådant i stället om du provar med ett löst ryggskydd. ;)

Lycka till :tummenupp

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjingen skrev:
Jag har prexis haft samma funderingar inför köp av nytt ställ. Startade en tråd om det i förra siten. Svaren jag fick då, dels på forumet och dels av handlare och kompisar, är att det skall vara tajt som fanken. Jag har köpt ett som sitter tämligen tajt just nu. Speciellt över bröst, axlar och vader. Men det är fortfarande så pass stort att jag kan sitta skapligt bekvämt på hojen. Skinn töjer sig ganska mycket så jag tror inte man behöver vara rädd för att det är lite jobb att få på sig ställen i början.

Tänk på att ta ur det "innbyggda" skyddet om det finns ett sådant i stället om du provar med ett löst ryggskydd. ;)

Lycka till :tummenupp

Tack för synpunkterna ang. skinnstället, känner mig genast lugnare! :)

Har nu ungefär samma problem med hjälmen. De blir sådana här problem när inte handlarna har tillräcklig kompetens att hjälpa en som behöver hjälp.

Har en vattenskalle på 59cm i omkrets :D köpte Large på min Shoei Z-One.. kanske skulle ha tagit en storlek mindre där med nu när man fått reda på att hjälmarna också ska sitta jävligt tajta i början. Eller om man är precis mellan 2 storlekar så ska man först ta den mindre men e man inte familjär att testa hjälmar tar man oftast den större storleken.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Vad gäller hjälmar så är min erfarenhet att de inte alltid töjer sig så mycket som man vill. Nu kör jag på att de ska sitta riktigt skönt från början. Öronen ska få plats och kinderna ska inte sitta upptryckta i näsan. Långt/kort hår gör skaplig skillnad i krukan oxå. När klippte du dig sist?

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K-Man skrev:
Vad gäller hjälmar så är min erfarenhet att de inte alltid töjer sig så mycket som man vill. Nu kör jag på att de ska sitta riktigt skönt från början. Öronen ska få plats och kinderna ska inte sitta upptryckta i näsan. Långt/kort hår gör skaplig skillnad i krukan oxå. När klippte du dig sist?

Jag är helt nyklippt (kortkort) för ca 1 vecka sedan och hjälmen sitter väldigt bekvämt nu, klämmer åt lagom vid kinder och öron. Även fast jag kunde klämma på mig Medium så tog jag Large pga att den kändes bättre då. Får väl hoppas att den inte töjjer sig så mycke... man orkar ju inte skicka iväg grejjerna till Lelles då får jag väl inte tillbaks dem den här säsongen :(

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag kör omkring i en gammal Q3, och tänkte byta nu när gruset försvinner på vägarna. Så jag traskade ned till Johans mc på hisingen för att fönstershoppa lite. De hade bara Shoei och Arai, men jag tänkte att någonstans får man väl börja. Testade en Shoei xr-900 (tror jag den hette) och jesus kristus sicken huvudvärk. Oavsett storlek så klämde det överallt, kändes instängt och dystert.

Sedan testade jag Arai. Oavsett modell och storlek (nåja...) så kändes det ungefär som att komma hem. Demoaraien satt bra mycket skönare än min Q3 som jag haft i 5 år..... Har man, som jag, rätt smal skalle så verkar araien vara perfekt.

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Köpte nyligen full hoj-utrustning... å visst, allt ska sitta som handen i handsken!

Men, när jag prövade hjälmar (ville ha Shoei, eventuellt Arai) tyckte även jag att Shoei´n klämde ALLT för mycket på kinder, medan Arai´en var som gjuten på min skalle.
Så det blev Arai....

Tror man ska köpa det som känns bra, men sitter som fanken oxå...

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
Gix skrev:
Köpte nyligen full hoj-utrustning... å visst, allt ska sitta som handen i handsken!

"" ""

Tror man ska köpa det som känns bra, men sitter som fanken oxå...

Helt rätt!!

Provade en hel del hjälmar och kom fram till att storlekarna inte har någon betydelse. Har också smal skalle och Mc-Poolen i sumpan hjälpte mig att hitta en hjälm som satt ok! Efter typ en heldag med hjälmprovning. De flesta Arai hjälmarna i Large satt bra men kom fram till att en AGV hjälm i Small satt bäst. Klämde som fn på vissa ställen vilket moddades lätt med en uppvärmd sked. :tummenupp

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Jag håller själv på att prova ut ny hjälm och det är inte lätt. Jag kommer troligtvis att köpa en Lazer som är snygg och sitter bra. Det vill säga att den sitter bra nu, jag är orolig för att den skall bli större. Jag har oxå fått höra att hjälmen skall sitta jäkligt tajt ibörjan eftersom den ofta töjer sig en del. Jag verkar dock ha någon slags mellanstorlek på mitt huvud, för hjälmarna sitter antingen behagligt nu eller överjävligt tok tajt.

Jag kommer nog att välja den som sitter bra och använda mig av en hjälmhätta... då blir det nog toppen...man ska inte oroa sig för mycket. :skrämd

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tias skrev:
Jag är helt nyklippt (kortkort) för ca 1 vecka sedan och hjälmen sitter väldigt bekvämt nu, klämmer åt lagom vid kinder och öron. Även fast jag kunde klämma på mig Medium så tog jag Large pga att den kändes bättre då. Får väl hoppas att den inte töjjer sig så mycke... man orkar ju inte skicka iväg grejjerna till Lelles då får jag väl inte tillbaks dem den här säsongen :(

Jag tycker det är bättre o säga att hjälmarna formar sig efter huvet istället för att de töjjer sig....

köper man en hjälm som passar hyfsat bra från början så ska den inte töjja sig så den blir förstor... den får däremot aldrig samma passform som en inkörd hjälm som är köpt liten :fakta

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...