utrustningen?

goodin

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
letar lättmc !
tjaa ! vad har ni lättmc åkare på er när ni är ute och åker? vad rekomenderar ni och var kan man köpa det?

handen på hjärtat.. sätter ni på er hela garderoben vid varje körtillfälle?

då jag nog kommer köpa honda nsr så behöver ingen länka cross kläder :)

Henke194

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Hoj
Honda nsr 125
Full mc utrustning givetvis!, sålänge jag inte bara ska köra på 50 vägar, då är det handskar, hjälm,

goodin

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
letar lättmc !
vad menas med full mc utrustning? byxa, jacka, handskar, ryggskydd, och hjälm? något jag missat?

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600RR
köpte mitt på din mc, riktigt bra:tummenupp, 50% på alla skinnställ + nedsatta stövlar, mm

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Det beror på hur jag ska köra, om jag bara ska transportera mig till en kompis blir det "bara" mc jackan, stövlarna, hjälm och hanskarna såklar med jeans på ... men om jag kör offroad på allvar eller om jag ska köra undan med cagivan så är det hela packetet alltså stövlar, mc jacka, mc byxor, ryggskydd och hjälm :) rekomenderar såklart att skaffa ett komplett ställ. Det är värt pengarna om du någon gång skulle ramla

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
Jag köpte min utrustning på Biltema och den kostade mig inte mer än 3300:- med allt från topp till tå d.v.s. stövlar, byxor, ryggskena, handskar, jacka och hjälm allting CE-märkt...

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag tror lelles har sin stora höstrea om någon vecka, kanske kan vara värt att besöka?

goodin

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
letar lättmc !
tack för svaren! lellesmc rean lät intressant.

Jag köpte min utrustning på Biltema och den kostade mig inte mer än 3300:- med allt från topp till tå d.v.s. stövlar, byxor, ryggskena, handskar, jacka och hjälm allting CE-märkt...

inte dåligt! kan man lita på kvaliteten?

Last edited:

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
När jag åker till och från skolan använder jag bara hjälm, mc-jacka och handskar. Men kör jag "för skojjs skull" kör jag alltid fullt klädd :D

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Ingen

Det kan man nog. Gjorde inte Sverker i Plus! ett test på hjälmar för inte så länge sen? Vill minnas att en Nolan, som va dyrast av hjälmarna, fick sämst resultat. Så dyrast är inte alltid bäst, men personligen skulle jag känna mig tryggare i en hjälm som är köpt av mc-handeln än från en dussin-affär.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Biltemas kvalitet finns det redan mängder av trådar om.
Oavsett just biltema så känns det lite knas att lägga hur mkt pengar som helst på en hoj men så lite som möjligt på utrustningen...?:rolleyes:

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
tack för svaren! lellesmc rean lät intressant.

Jag har kört med det nu i 2säsonger och inget fel än... och allt är ju CE-märkt så det är ju godkänt ur EU's synpunkt.

Handskarna är väl det enda jag har att säga nåt ont om, dom passade inte mig alls bra efter ett tag övrig utrustning trivs jag kanon med.

Det som jag ser som den stora fördelen med jacka o byxor är ju att det är lösttagbart foder så man slipper frysa arselet av sig framåt höstkanten samt bra passform för mig :)

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Har också varit och kollat lite på biltema. Tror jag köper jacka, byxor, ryggskydd och skor där då dom kändes bra :) Handskarna däremot kändes sådär.. Inte så varma och väldigt osmidiga.

goodin

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
letar lättmc !
Oavsett just biltema så känns det lite knas att lägga hur mkt pengar som helst på en hoj men så lite som möjligt på utrustningen...?:rolleyes:

jag kommer lägga ungefär lika mycket på utrustnig som på motorcykel.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter

Ja men man ska andå vara kritisk mot vad man köper även om de kostar massor, fick tag på ett ryggskydd på Lidl, av alla lågprisställen, för ca 300kr och klarar klass 1 & 2. Näst bäst i bike testet. :tummenupp

Förövrigt har jag lindstrands ställ och de var inte helt gratis men ändå billigt, 4500 cirkus för övre och undre delen på rea.
Håller skitbra mot det mästa men råder ej till att röka i den i och med att det blir så fina hål om man fimpar på den :glömdet

YZ fille

Don´t bring a knife to a gun fight...
Gick med
29 Aug 2009
Hoj
2009, Yamaha, WR125 X
jag kör i alltid med full utrustning förutom stövlar när jag ska till skolan... men om jag ska ut och nöjjes åka har jag såklart även stövlar, jag ser ingen vitts med att köra utan ordentliga skydd och då jag är ung dum och crossåkare så är världen min racerbana. desutom så blir det väldigt kallt att åka i te.x jeans och luvtröja...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...