utrustningskrav vid bankörning

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag kör oftast med gortexbyxor och skyddsjacka + tröja.
Antar att jag inte släpps ut på bana i det?
Om jag byter tröjan mot gortex jackan (Och skyddsjackan mot en lånat pissigt biltema ryggskydd) Är det okej? i praktiken är det ju sämre mot allt utom skrapsår.

Om det är godkänt är skinjacka och gortexbyxor godkänt eller måste det vara likadant?

Inget avdera går att koppla ihop med byxorna.

Ja jag vet jag kommer _dö_ och _slå ihjäl mig_ eftersom jag inte har odelat skinställ men det finns inte på kartan så glöm den diskutionen.

Det är motard och bankörning för allmänheten körningar på typ sturup vi pratar om, kanske lelles veckan

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Ryggskydd ska du se till att ha iaf. Om jackan inte går att sätta ihop med byxorna måste jackan gå en bit nedanför byxans överkant, dvs täcka baken. Annars kan det bli lite svårt för dig att få köra.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kravet är väl godkänd skyddsutrustning? Jag har kört på Gotland ring med en snubbe i textilställ, ingen gnällde där iaf.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
ryggskydd brukar vara ett krav.
Gore-tex brukar vara godkänt i de långsammare grupperna.
Hårda skydd i handskar brukar vara ett önskemål/rekomendation men inget krav.

Köp ryggskydd?!??!?!?!?!? Svårt att förstå varför folk fuskar med det.
Hellre 1000 skrapsår än förlamad eller kass rygg.

Brukar köra ett tiotal gånger per år i blandand regi så infon är generell...

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Bumpar tråden lite: är det krav på körkort när man åker bana?

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Bumpar tråden lite: är det krav på körkort när man åker bana?

Beror ganska mycket vilken arrangör du vill köra med. Har du inget a-kort men däremot licens kan de med vissa arrangörer köra i s.k. licensgrupper eller i vissa fall även i dem långsammare grupperna.

Kolla med arrangören i fråga. Sydskånes EMSE tillåter licens i samtliga grupper.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
ryggskydd brukar vara ett krav.
Gore-tex brukar vara godkänt i de långsammare grupperna.
Hårda skydd i handskar brukar vara ett önskemål/rekomendation men inget krav.

Köp ryggskydd?!??!?!?!?!? Svårt att förstå varför folk fuskar med det.
Hellre 1000 skrapsår än förlamad eller kass rygg.

Brukar köra ett tiotal gånger per år i blandand regi så infon är generell...
okej tack då vet jag, får se hur jag gör.

Har ryggskydd i skyddsjackan (vad är rätt namn egentligen? är en sån med ryggskydd, njurbälte, bröstplattor, axel och armbågsskydd fast sytt på en nätjacka)

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Beror ganska mycket vilken arrangör du vill köra med. Har du inget a-kort men däremot licens kan de med vissa arrangörer köra i s.k. licensgrupper eller i vissa fall även i dem långsammare grupperna.

Kolla med arrangören i fråga. Sydskånes EMSE tillåter licens i samtliga grupper.

Menar du att de blandar licens och körkort alltså oförsäkrade och försäkrade hojar i samma grupp? :va

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Brukar vara olika avseende krav på utrustning.. Ryggskydd brukar det vara krav på och man tillåter ofta textilkläder avsedda för MC körning i lugna gruppen.

På ducceklubbens körningar är det krav på skinnställ i mellan, snabb och licens.

Avseende oförsäkrade mot försäkrade hojar i samma grupp så är det ju fullt tillåtet.. Det innebär ju bara att trafikförsäkringen OCH licenspersonförsäkringen är satt ur spel, något man iofs bör informera om innan så att alla kan titta över sitt eget skydd. Vagnskadedelen gäller generellt inte oavsett arrangör, men det är godtyckligt.

Personligen kör jag alltid med "raceinriktad" utrustning
Helt skinnställ (ej delat då dessa kan dela på sig)
Boots med förstärkning och "pjäx"knäppning
Handskar med förstärkning över knogar och fingrar

Detta eftersom jag provat "kast av liten motorcykel med tillhörande flytur för förare" vid 2 tillfällen. Både gjorde rejält j*vla ont och jag vägrar numera kategoriskt att frångå "alla skydd alltid" principen.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Som sagt ryggskydd, integralhjälm (cross eller vanlig), handskar och stövlar samt skyddskläder är ett krav. Skyddskläderna bör vara ett skinnställ antingen tvådelat med en dragkedja eller ett helställ.
Även textilställ brukar vara tillåtna i lugn / medel grupp samt på SMC-kurser steg 1-4. Inom Svemo licensträningar är skinnställ samt övrig skyddsutrustning ett krav.
Många privata arrangörer brukar hålla isär försäkrat o oförsäkrat i olika grupper av försäkringsskäl. Ur körsäkerhetssynpunkt är det annars bättre att gruppindela deltagarna enbart efter deras hastighet o körvana. Något som SydSkånes EMSE brukar göra på sina arrangemang.

Last edited:

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Ptja, dom har ju kurser på banor som inte är godkända för mc-träning, så deras säkerhetstänk är lite tvådelat ibland :rolleyes:

Det har du faktiskt rätt i. Antar att du tänker på ATT.

Menar du att de blandar licens och körkort alltså oförsäkrade och försäkrade hojar i samma grupp? :va

Dem flesta med licens kör i den snabbaste gruppen. Dock händer det att licensinnehavare även finns i långsammare grupper.

Vagnskadedelen gäller generellt inte oavsett arrangör, men det är godtyckligt.

Beror givetvis på försäkringsbolag.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Textilställ kan väldigt ofta vara godkänd skyddsutrustning.
SMC som skall vara väldigt petiga och hårda tillåter mc-jeans på sina kurser.
Kravet är väl laglig säkerhetsutrustning. Dvs. hjälm.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Brukar vara olika avseende krav på utrustning.. Ryggskydd brukar det vara krav på och man tillåter ofta textilkläder avsedda för MC körning i lugna gruppen.

På ducceklubbens körningar är det krav på skinnställ i mellan, snabb och licens.

Avseende oförsäkrade mot försäkrade hojar i samma grupp så är det ju fullt tillåtet.. Det innebär ju bara att trafikförsäkringen OCH licenspersonförsäkringen är satt ur spel, något man iofs bör informera om innan så att alla kan titta över sitt eget skydd. Vagnskadedelen gäller generellt inte oavsett arrangör, men det är godtyckligt.

Personligen kör jag alltid med "raceinriktad" utrustning
Helt skinnställ (ej delat då dessa kan dela på sig)
Boots med förstärkning och "pjäx"knäppning
Handskar med förstärkning över knogar och fingrar

Detta eftersom jag provat "kast av liten motorcykel med tillhörande flytur för förare" vid 2 tillfällen. Både gjorde rejält j*vla ont och jag vägrar numera kategoriskt att frångå "alla skydd alltid" principen.

Nu vet jag att det är fel tråd att ta detta i men det är inte fullt så enkelt som att licensförsäkringen slutar gälla när man blandar körkort/licens. Inget att rekomendera för seriösa arrangörer!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vad gäller säkerhetsutrustning så tycker jag man kan ta och ställa sig själv frågan "Hur vill jag vara klädd när jag kör hoj på gränsen av min kapacitet?".
För visst, man skall (med SMC) köra på 70-80% av sin förmåga men jag tror nog att de flesta kommer bra mycket närmre gränsen än så... vissa går över gränsen och det är då man vill ha bästa skydd möjligt.
Att kompromissa på skydden är ju bara att lura sig själv om ni frågar mig.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu vet jag att det är fel tråd att ta detta i men det är inte fullt så enkelt som att licensförsäkringen slutar gälla när man blandar körkort/licens. Inget att rekomendera för seriösa arrangörer!

Gäller verkligen licensförsäkringen vid körningar som inte är sanktionerade av SVEMO?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...