utrustningskrav vid bankörning

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gäller verkligen licensförsäkringen vid körningar som inte är sanktionerade av SVEMO?

Har för mig det finns en punkt där lic.innehavaren förbinder sig att inte köra oreggat på annan än svemosanktionerad körning och en annan punkt som säger att trafiken gäller om du kör reggat,NT tror jag men har inte böckerna tillgängliga så någon annan kanske kan verifiera det.

Henrik

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har för mig det finns en punkt där lic.innehavaren förbinder sig att inte köra oreggat på annan än svemosanktionerad körning och en annan punkt som säger att trafiken gäller om du kör reggat,NT tror jag men har inte böckerna tillgängliga så någon annan kanske kan verifiera det.

Henrik
Motorkalendern finns på nätet också ;) Och i den står det att SVEMO-anslutna klubbar och funktionärer inte får arrangera tävlingar som inte sanktionerats av SVEMO. På banor som har banlicens utfärdad av SVEMO frånsäger sig SVEMO allt ansvar om icke sanktionerad verksamhet bedrivs. Dvs är det fritt fram att köra dom bankörningar man vill som förare, men inga försäkringar gäller om man åker tex med Actionpics.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Motorkalendern finns på nätet också ;) Och i den står det att SVEMO-anslutna klubbar och funktionärer inte får arrangera tävlingar som inte sanktionerats av SVEMO. På banor som har banlicens utfärdad av SVEMO frånsäger sig SVEMO allt ansvar om icke sanktionerad verksamhet bedrivs. Dvs är det fritt fram att köra dom bankörningar man vill som förare, men inga försäkringar gäller om man åker tex med Actionpics.

Då är det istället arrangören som har allt ansvar för att säkerheten följs. Ser inte arrangören till att samma krav som gäller vid SVEMO körningar följs så gäller inga försäkringar alls om jag blivit rätt informerad.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
en annan punkt som säger att trafiken gäller om du kör reggat,NT tror jag men har inte böckerna tillgängliga så någon annan kanske kan verifiera det.

Henrik
Om trafikförsäkringen gäller eller ej, därom tvistar "dom lärda" Eftersom banan räknas som inhängnat område och även syftet att vara där kan vara avgörande. Om t.ex "grusolle" kör omkring där med sin lastbil för att underhålla banans avåkningszoner. Då gäller trafikförsäkringen om han kör på Pelle som går o krattar löv. men om vi sätter laptimer på motorcycklarna och börjar tidsträna då gäller den nog inte.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Då är det istället arrangören som har allt ansvar för att säkerheten följs. Ser inte arrangören till att samma krav som gäller vid SVEMO körningar följs så gäller inga försäkringar alls om jag blivit rätt informerad.
Jag betvivlar inte att du har bäst koll, men det står ju såhär i Motorkalendern:
På banor eller anläggningar, där det finns av SVEMO utfärdad gällande banlicens,
frånsäger sig SVEMO allt ansvar för all verksamhet utan SVEMO sanktion och att inga
som helst försäkringar från RF eller SVEMO då gäller.
Dvs tolkar jag det som att det kvittar hur mycket man följer reglerna, försäkringen gäller inte ändå?

Om trafikförsäkringen gäller eller ej, därom tvistar "dom lärda" Eftersom banan räknas som inhängnat område och även syftet att vara där kan vara avgörande. Om t.ex "grusolle" kör omkring där med sin lastbil för att underhålla banans avåkningszoner. Då gäller trafikförsäkringen om han kör på Pelle som går o krattar löv. men om vi sätter laptimer på motorcycklarna och börjar tidsträna då gäller den nog inte.
Brukar det inte stå något luddigt om tävling, träning inför tävling och tävlingsliknande former? Isf borde den inte gälla om man kör på bulten å tar tid heller. Fast ingen kommer nog dra det till tinget å andra sidan.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Nätet är sååå-00tal....jobbigt med nallen iaf. :)

Beror väl lite på hur man väljer att tolka 6.6.3,"licensinnehavaren förbinder sig vidare att inte använda oregistrerat fordon utanför svemo-godkända banor eller på andra tider än de som står till förfogande för träning och tävling på nämda tävlingsområden"

Men det är väl som så att endast det som uttryckligen är tillåtet är godkänt,ska inte behöva tolkas.

Blev en aning OT nu va? ;)

Henrik

Är väl mest ett sätt att friskriva lic.försäkringen,har du trafik gäller inte den,Om trafikförsäkringen gäller eller inte är upp till dig att kolla.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Nätet är sååå-00tal....jobbigt med nallen iaf. :)

Beror väl lite på hur man väljer att tolka 6.6.3,"licensinnehavaren förbinder sig vidare att inte använda oregistrerat fordon utanför svemo-godkända banor eller på andra tider än de som står till förfogande för träning och tävling på nämda tävlingsområden"

Men det är väl som så att endast det som uttryckligen är tillåtet är godkänt,ska inte behöva tolkas.

Blev en aning OT nu va? ;)

Henrik

.

Det pågår lite "rättsfall" mellan bilsportförbundet och motorsportalliansen SMA hos konkuransverket om liknande frågor. Så i dessa frågor kan det nog bli aktuellt med lite regeljusteringar för att klara vissa EU-regler om fri konkurans??

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
till trådskaparen:

kom dit med gott humör godkänd godkänd hjälm, ryggskydd, jacka och byxor med skydd i samt handskar så skall du se att du får puttra runt lite i gul & grön grupp där det finns !

när du känner att det börjar gå fortare så vill du nog uppgradera dina skydd själv lite efterhand skall du se :)

du kommer se folk och kanske kompisar som går omkull då och då.
du kommer kanske känna att du närmar dig din eller hojens gräns efter ett par pass när farten ökar lite, och självbevarelsedriften talar om för dig att det är ok att ha ett skinnställ med schyssta skydd i.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
till trådskaparen:

kom dit med gott humör godkänd godkänd hjälm, ryggskydd, jacka och byxor med skydd i samt handskar så skall du se att du får puttra runt lite i gul & grön grupp där det finns !

när du känner att det börjar gå fortare så vill du nog uppgradera dina skydd själv lite efterhand skall du se :)

du kommer se folk och kanske kompisar som går omkull då och då.
du kommer kanske känna att du närmar dig din eller hojens gräns efter ett par pass när farten ökar lite, och självbevarelsedriften talar om för dig att det är ok att ha ett skinnställ med schyssta skydd i.
Okej, ja om jag fastnar för det blir det nog ett ställ men ingen lust att köpa för att testa på.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Okej, ja om jag fastnar för det blir det nog ett ställ men ingen lust att köpa för att testa på.
Oavsett vilket är det gött med ett riktigt skinnställ. Väl investerade pengar och det behöver ju inte bli så dyrt om man köper begagnat..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Oavsett vilket är det gött med ett riktigt skinnställ. Väl investerade pengar och det behöver ju inte bli så dyrt om man köper begagnat..
Inte nog att jag ska ha en gimp suit jag ska ha en begagnad gimp suit nej tack ;)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Inte nog att jag ska ha en gimp suit jag ska ha en begagnad gimp suit nej tack ;)

Det Loy menar är nog att det är bättre att köpa ett lätt begagnat kvalitetsställ än ett nytt billigt lågprisställ. Däriemot hjälmar bör man undvika att köpa begagnat.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...