Bingo skrev:Visa hänsyn brukar också funka.
Ähh. Det är förlegat och inget för mc-åkare att ägna sig åt.
Bingo skrev:Visa hänsyn brukar också funka.
Det kan var nog så störande om det är ljud man retar sig på.Chris Ash skrev:Fågelsång definieras inte som buller i ett naturområde......
Trafiken visar inte sådan hänsyn, jag bodde 5 meter från en väldigt trafikerad väg med rödljus och sådant, det lät helt enket, nån kanske gasade på mellan rödljusen, nån hade kanske en trasig ljuddämpare, vad skulle jag göra?Bingo skrev:Visa hänsyn brukar också funka.
Poacher skrev:Det kan var nog så störande om det är ljud man retar sig på.
Poacher skrev:Det är aldrig helt tyst helt enkelt.
Du tycks missförstå detta rejält.Poacher skrev:40db hahaha fantasier, det låter mer här ute i skogen med fåglar och blåst och kor, vilka erbarmliga dumheter, säkert framtänkta av nån stadsbo som inbillar sig att naturen inte hörs. DE har väl riktiga fuskbyggen till kåkar där nere gissar jag.
Nä, det förstås. Fan, nu skäms jag lite för den tysta originaldämparen på min motorcykelGoodstuff skrev:Ähh. Det är förlegat och inget för mc-åkare att ägna sig åt.
Chris Ash skrev:Fågelsång definieras inte som buller i ett naturområde......
ulf_lundin skrev:Mätningen struntar i om ljuden hör hemma där eller inte. En skrattmåskoloni
kommer INTE klassas som tyst område.
Lika otroligt att dom ska kräva max 40 dB vid orkan för att klassa det som tyst.
Blev lite fundersam i våras när jag kunde höra varenda växling från 'min' crossbana
under en promenad; 3-4 km fågelvägen därifrån med bara skog emellan.
/u
ja se stadsbor.Chris Ash skrev:Ja, men om man störs av fågelljud, vattnets porlande och vindens brus i lövverket så strosar man inte omkring i frilufts och rekreationsområden.
Nej, det är det heller ingen som påstått. 0 dB(A) är inte samma sak som 40 dB(A)
Iofs inte säker på vad vi diskuterar, men 'högst 40 dB, under högst 10 min/dygn'Chris Ash skrev:Ekvivalent bullernivå=Genomsnittsnivå, under tex ett dygn.
Nä, troligen inte. Men nu handlade det om att hitta tysta områden. Tror intePoacher skrev:så 40db är som en viskning?
Går det att få så tyst utan att helt stänga av trafiken i staden?
Om nu inte husen ska byggas om med tjockare fönsterglas osv.
ulf_lundin skrev:Iofs inte säker på vad vi diskuterar, men 'högst 40 dB, under högst 10 min/dygn'
är knappast en genomsnittsspec.
O att 'ekvivalent' är samma sak som 'genomsnitt' köper jag inte heller utan vidare.
'Genomsnitt' har en tidsaspekt som 'ekvivalent' saknar.
Om det nu spelar nån teater...
/u
Förklara gärna vad det är för mätning du menar. Lite akustik o buller kan jag.Chris Ash skrev:Tja, så är det i alla fall. För att få fram Leq så mäter man över en längre tid för att få ett representativt värde. Topparna ligger ofta 5-10 db över.
Paroxyst skrev:Så är det. Men 40db är inte rimligt. Skalan är logaritmisk och vid 60db är vanlig samtalsnivå. 40db är någon som öppnar en colaburk typ.
Chris Ash skrev:ostörd natur. Där ligger ljudnivån mellan 20-40 dB.
vad är det förhållande mellan t.ex 10 och 20 decibel?Paroxyst skrev:Så är det. Men 40db är inte rimligt. Skalan är logaritmisk och vid 60db är vanlig samtalsnivå. 40db är någon som öppnar en colaburk typ.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|