väder och skvaller Gälleråsen 6-7 / 9

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Finns inte regeln "down is out" kvar längre? En förare i R600 vurpade (både hoj och förare låg ner), fortsatte racet med följden att han drog ut lera på banan men fick ingen svartflagg, samme förare som vurpade finns med i resultatlistan (men dock utanför poängplats).

Jupp han borde varit diskad Jag blev nerpetad från 21- 22 plats. Känns dock inte lönt att lämna in en protest när det inte gäller poäng.

Riktigt skönt att ingen vurpade på skiten han drog ut och la i depåsvängen bara. Hade ju känts sådär att lägga dit på skit som en föreare som är ute ur tävlingen drar ut bara för att han tycker det är kul att köra.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det stod i tilläggsreglerna att man kunde bli utesluten för det.

OK!
Men visst har jag även sett i tilläggsreglerna på andra tävlingar att man kan få böta för burnouts?!
By the way good speaking! Det jag hörde i alla fall :tummenupp
 
Last edited:

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
Det stod i tilläggsreglerna att man kunde bli utesluten för det.


Det stämmer att det stog i TR så från det perspektivet är det inget att tala om.
Men jag anser att om man nu ska straffa p.g.a. detta så är det bättre med ett bötesbelopp, ska man bli diskad anser jag att det ska vara för att man på något sätt påverkat resultatet i aktuelt race.
I detta fall så var det tre unga hetsporrar som i mångt och mycket kopierar betydligt mer rutinerade.
By the way, håller med tidigare kommentarer om bra speakers:tummenupp.

/Christer på sonens konto
 

MC Doktorn

Guest
Det stämmer att det stog i TR så från det perspektivet är det inget att tala om.
Men jag anser att om man nu ska straffa p.g.a. detta så är det bättre med ett bötesbelopp, ska man bli diskad anser jag att det ska vara för att man på något sätt påverkat resultatet i aktuelt race.
I detta fall så var det tre unga hetsporrar som i mångt och mycket kopierar betydligt mer rutinerade.
By the way, håller med tidigare kommentarer om bra speakers:tummenupp.

/Christer på sonens konto
Bra talat ..

Vilket trams ! En burnout känns väldigt harmlöst och en tillsägelse borde räckt.

Ser att det även var pallplatser till skänks i STK 600 pga satt snabbaste varv under gulflagg :va
Vart är vi på väg ....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ser att det även var pallplatser till skänks i STK 600 pga satt snabbaste varv under gulflagg :va
Vart är vi på väg ....
Det är en av de saker jag står bakom till 100% eftersom det handlar om förare och funktionärers säkerhet. De flesta som diskades kan omöjligt slagit av på farten enligt reglementet om de på samma varv som det är gulflagg sätter sina snabbaste varv.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Men det känns ju lite orättvist då man bättre kan få upp farten samt riktig temperatur i däcken en sådan här kall dag!

Det första du skrev är väl det som gäller att starta i depå till warmup!!!

Men det var väl en jävla tur att jag vurpade då, då slipper du ju sitta och fundera på om jag skulle bli diskad eller inte!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är en av de saker jag står bakom till 100% eftersom det handlar om förare och funktionärers säkerhet. De flesta som diskades kan omöjligt slagit av på farten enligt reglementet om de på samma varv som det är gulflagg sätter sina snabbaste varv.

Jo, det vill jag hävda. Jag var en av dem som "syndade". Det var gulflagg mellan varv fyra och åtta. Innan dess var det trångt och bökigt med massor av omkörningar, bromsa på sig-situationer mm, sådant som det alltid i ett race innan det stabiliserar sig. Efter varv åtta började det småregna och samtidigt visades oljeflagg i en sektion.
Jag vill mena att jag under varv fem (då jag satte mitt snabbaste varv, 1.10,6) prutade tillräckligt för att passera gulflaggan säkert (körde 1,1 sek över mitt PB på detta varv). Jag vill mena att jag efter mina mått mätt körde betydligt hårdare varv 13 när jag körde 1.10,7 i småregn.

Att så många "syndade" gör ju bara det hela än trovärdigare.

Samtidigt vill jag framhålla att det är en i grunden bra regel.:tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man blir mörkrädd när man läser hur stökigt det verkar ha gått till på Luffland.

*Knaster sprak.... tap tap... lyestring lyestring samtlige forare in rocky seixhoundred, ni foer inte bourna pau min bane, det kaen go whole pau den asfaelt, taeck*
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Man blir mörkrädd när man läser hur stökigt det verkar ha gått till på Luffland.

*Knaster sprak.... tap tap... lyestring lyestring samtlige forare in rocky seixhoundred, ni foer inte bourna pau min bane, det kaen go whole pau den asfaelt, taeck*

Ja, stackars Mike som är så fattig han han inte har råd att asfaltera på ett vettigt sätt så att banan tål en burn. Tramsig regel i TR.

Om det är var som Mozz säger så framstår TL beslut som dåligt.

Sådana paragrafryttare till TL vem det nu var vill jag betacka mig för iaf.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om det är var som Mozz säger så framstår TL beslut som dåligt.

Sådana paragrafryttare till TL vem det nu var vill jag betacka mig för iaf.

"Dåligt"... jag fattar att de tog beslutet. Men samtidigt skulle det kunna finnas ett utrymme för förklaring, där och omedelbart. Som det är nu tar domarna ett beslut som står och detta beslut tas INNAN förarna hörts. Om man vill ha en ändring av beslutet ska man "vädja" till SVEMO (och skicka med 400 kr) som då ska sätta sig i ett möte lång senare och besluta om ett hävande av domarnas beslut.
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Man blir mörkrädd när man läser hur stökigt det verkar ha gått till på Luffland.

*Knaster sprak.... tap tap... lyestring lyestring samtlige forare in rocky seixhoundred, ni foer inte bourna pau min bane, det kaen go whole pau den asfaelt, taeck*

"ASG":D :D :D :D :tummenupp
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Luff for President!

Det proffsigaste arrangemang jag varit på på länge! Har svårt att förstå de klagomål som framförs ang. Luff & co. Och för en gång skull en vaken tävlingsledning (dock missade de ju bevisligen den R600-förare som körde färdigt efter att ha bitit i gräset!, jag såg det men trodde bara han rullade in i depån...). Massbestraffningen i STK600 kan ju diskuteras om den var bra eller dålig, i vilken annan kurva som helst skall ju en gulflagg givetvis innebära att varvtiden försämras, men i ejes kan du ju bevisligen krypa runt och ändå sätta bra tider (titta Pro Superbike tidigare i år) och att det sedan var olja och annat skräp där resten av racet gjorde väl att de flesta inte körde fortare där då än när det var gulflagg, något regn såg jag aldrig till men det kanske inte regnade så långt ner i fältet:) . Men det var i alla fall ett aktivt agerande och ordning och reda. En tydlig och bra regel och kan detta agerande leda till att vi tar det lugnare vid sådana här situationer är det bra, det ströks för övrigt en del kvaltider under lördagen också som sattes under gulflagg så man hade ju redan "satt ner foten". Trist är det ju dock att så många blev drabbade men det har väl tyvärr lite att göra med att man tappar väldigt lite tid om man backar av lite i just ejes. Men det var fruktansvärt snabba ingrepp från vakna funktionärer och snabba och raka besked. Tyvärr blev ju Bike-challenge inställt på lördagen men också då var det snabba raka besked, vi åker ut med Lodnert och Peter Linden och ser hur det ser ut (en r1000-hoj hade tömt sin motor på olja i hårnålen) om tjugo minuter sedan samlas vi här och meddelar beslutet. Ang. burnout-uteslutningarna så står det som sagt i TR och anledningen var nog att en av dessa burnouter (den längsta dessutom) gjordes klantigt nog precis i utgången på hårnålen mitt i raceline och då följer man reglerna för att slippa tjafs om varför blir jag bestraffad och inte han....
Som sagt, andra arrangörer borde nog titta lite mer på hur man genomför ett proffsigt arrangemang för här finns mycket kunskap och rutin.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo, det vill jag hävda. Jag var en av dem som "syndade". Det var gulflagg mellan varv fyra och åtta. Innan dess var det trångt och bökigt med massor av omkörningar, bromsa på sig-situationer mm, sådant som det alltid i ett race innan det stabiliserar sig. Efter varv åtta började det småregna och samtidigt visades oljeflagg i en sektion.
Jag vill mena att jag under varv fem (då jag satte mitt snabbaste varv, 1.10,6) prutade tillräckligt för att passera gulflaggan säkert (körde 1,1 sek över mitt PB på detta varv). Jag vill mena att jag efter mina mått mätt körde betydligt hårdare varv 13 när jag körde 1.10,7 i småregn.

Att så många "syndade" gör ju bara det hela än trovärdigare.

Samtidigt vill jag framhålla att det är en i grunden bra regel.:tummenupp
Jag tror att de flesta förare som diskas kan hitta väldigt goda argument för att just de inte borde diskas eller hur?
Jag var ju inte på plats men det är åtminstone tydligt agerat, iom att samma hände på kval tex, samt enligt reglementet. Dessutom kan maninte ta tidigare personbästa i beaktande när det gäller en tävling.
 

MC Doktorn

Guest
Det är en av de saker jag står bakom till 100% eftersom det handlar om förare och funktionärers säkerhet. De flesta som diskades kan omöjligt slagit av på farten enligt reglementet om de på samma varv som det är gulflagg sätter sina snabbaste varv.

Nu är jag inte så påläst.. men är denna regel generell vid all RR ? Jag har aldrig hört talas om den mer än att det är omkörningsförbud vid gulflagg.

Som sagt jag var inte där kanske det var en extremt farlig situation ?? bättre att ta ut SC då .
Som det beskrevs regnade det senare.
Ganska naturligt att det råkade bli snabbaste varven..

Trist när personer lägger ut 10 tusentals kronor på sin racing så kommer en person och förstör helgen för dom.
För killarna som fick bestraffningen var ju definitivt inga farliga rookies.

//Läktarspecialisten
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tror att de flesta förare som diskas kan hitta väldigt goda argument för att just de inte borde diskas eller hur?
Jag var ju inte på plats men det är åtminstone tydligt agerat, iom att samma hände på kval tex, samt enligt reglementet. Dessutom kan maninte ta tidigare personbästa i beaktande när det gäller en tävling.

Helt rätt! Jag håller med om att det är en bra regel. Fortfarande hävdar jag att jag körde respektfull förbi gulflaggen.

, något regn såg jag aldrig till men det kanske inte regnade så långt ner i fältet:).

Så var det nog!!:D Men allvarligt, lyckades du förtränga alla vattenstrimmor som blev på visiret???
 
Last edited:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Helt rätt! Jag håller med om att det är en bra regel. Fortfarande hävdar jag att jag körde respektfull förbi gulflaggen.



Så var det nog!!:D Men allvarligt, lyckades du förtränga alla vattenstrimmor som blev på visiret???

Jag hade bara lite problem med imma, men visst "hängde det ju lite regn i luften" så det kan ju kommit några stänk som jag missade. Trist att det blev som det blev men jag håller med dig att beslutet var i grunden bra (jag kom ju före Spjeldes!:tungan , skoja bara), men att det blir jävligt olyckligt när det gäller just ejes och att folk tog det mer piano där resten av rejset pga olja och nya grusätare varannat varv. Så i just detta fallet blev det kanske lite orättvist, men frågan är om det hade det varit bättre att släppa alla som man säkert hade gjort på många andra evangemang? Jag kan nog inte bestämma mig för om beslutet var bra eller dåligt denna gången, men att bestraffa den som sätter sitt snabbaste varv under gulflagg är ju till 99% av gångerna rätt. Tyvärr blev ju detta undantaget som bekräftade regeln....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag hade bara lite problem med imma, men visst "hängde det ju lite regn i luften" så det kan ju kommit några stänk som jag missade. Trist att det blev som det blev men jag håller med dig att beslutet var i grunden bra (jag kom ju före Spjeldes!:tungan , skoja bara), men att det blir jävligt olyckligt när det gäller just ejes och att folk tog det mer piano där resten av rejset pga olja och nya grusätare varannat varv. Så i just detta fallet blev det kanske lite orättvist, men frågan är om det hade det varit bättre att släppa alla som man säkert hade gjort på många andra evangemang? Jag kan nog inte bestämma mig för om beslutet var bra eller dåligt denna gången, men att bestraffa den som sätter sitt snabbaste varv under gulflagg är ju till 99% av gångerna rätt. Tyvärr blev ju detta undantaget som bekräftade regeln....

Som jag sa tidigare, jag tycker det är en bra regel också. Jag kan ju bara tala för mig själv, jag uppfattade regn på visiret, det var oljeflagg i Ejes från varv 8 ungefär och därför körde jag långsammare på slutet än under gulflaggen

folk tog det mer piano där resten av rejset pga olja

Så du såg oljeflaggen iaf då...:)

Fan, jag kanske är överkänslig och ser saker som inte finns!:D
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top