väder och skvaller Gälleråsen 6-7 / 9

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Hörde att några blev diskade i R600 för att de burnat efter målgång. Var inte det ganska hårt straff? Eller burnade de i idealspår?

Såg bara en av dem och den får man väl säga var i idealspåret :gnissla

Jo jag kan tycka att det är att ta i, men står det uttryckligen i TR så är det ju svårt att säga nåt om det.

Helge S.

Stay cool...
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
Yamaha R6 och R1 2007
Jeg kommer også til å sende inn "Vådjan", det samme tror jeg de andre norske kommer til å gjøre...

Exakt. Domaren på Åsen sa att SVEMO kan ändra domarnas beslut. Jag frågade
- Är det någon mening? Finns det någon chans att den går igenom?
- Ja, SVEMO har tagit konstiga beslut förr, men särskilt stor chans tror jag inte du har, blev svaret.

Skriv ned din version, skicka till SVEMO tillsammans med 400 kr. Antar att det kan vara praktiskt att utanpå kuväret skriva vad det gäller, typ "Vädjan ang. Superstock 600 Karlskoga 7 sept" så det kommer till rätt person. Detta ska vara gjort inom 5 dagar.

Jeg fikk også "regn" på visiret, men det kom vel sikkert av den fuktige lufta/ tåketeppe som lå rundt banen. Det var ikke lett å se, men jeg så lett at det lå en sykkel på post 6 fra runde 4 til runde 20.

Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
du den var skoj....

man får köra in i depån enl regementet(år 2003-2004 framförmig nu)

men då ska man starta warmup lap från depån....ju

men om man far ut först från depån...kanske man hinner in...å sen ut igen innan 5 min har gått
( så då kan man få 2 sightinglap)

Helt korrekt. Du har rätt att gå ut på ditt sightinglap och sedan gå in i depån igen och du får köra ut ur depån så länge som depån är öppen. Depån är ju öppen endast i 3 minuter så det är inte många sekunder man har kvar att heja på när man ska ut igen.

Kawan som var in i depån för någon form av utrustningskorrigering hade ca 10 sekunder till godo när han åkte ut.

Det är en av de saker jag står bakom till 100% eftersom det handlar om förare och funktionärers säkerhet. De flesta som diskades kan omöjligt slagit av på farten enligt reglementet om de på samma varv som det är gulflagg sätter sina snabbaste varv.

Jo, men då ska de teoretiskt kunna köra ca 1.5-2 sekunder snabbare när gulflaggssituationen hävs och det gjorde de ju inte...

Sedan är bromsdueller in i Ejes under gulflagg kanske inte så där jättelämpligt.

Situationen under Superstock racet såg väldigt illa ut från läktaren.
Det var gulflagg under flera varv då varken funktionärer eller förare var i närheten av banan. Vi förmodade att det var för att dom lät den vita hojen ligga kvar. Varför dom inte plockade bort den förstår jag inte.

Orsaken till att den flyttades ut i sanden och lades där var att den läckte stora mängder olja. Funktionärerna gjorde bedömningen att det hade gjort mer skada om hojen hade flyttats, eftersom den då hade behövts köras över banan. Det gick i princip inte att flytta en hoj över 250 cc om de hade landat i sandfållorna. Det var som att gå i 30 cm djup lera.

Jag tyckte att dom borde ha rödflaggat racet när dom ser att det är olja och att flera förare går omkull av just den anledningen.

Oljan låg inte i rejslinjen utan rejält ut åt sidan. Oljeflagg hölls under ett antal varv och det bedömdes då att alla förare borde ha noterat att oljan var där. Det var när förare tog ett brett spår som de hamnade i oljan. Och i sak håller jag med dig men då hade rejset varit över.

Last edited:

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Helt korrekt. Du har rätt att gå ut på ditt sightinglap och sedan gå in i depån igen och du får köra ut ur depån så länge som depån är öppen. Depån är ju öppen endast i 3 minuter så det är inte många sekunder man har kvar att heja på när man ska ut igen.

Kawan som var in i depån för någon form av utrustningskorrigering hade ca 10 sekunder till godo när han åkte ut.

I och med att jag åkte ut först och är så jävla snabb så kändes det som om jag skulle hinna igenom depån för att fixa lite med visiret, va bra att man vet att man får göra så nu :D

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Körde rakt fram i ejes på gul flagg ansågs vara osäker körning under gulflagg och diskades. En komentar till detta, är väl att.
Om man tycker det är säkrare att köra rakt fram än att ta kurvan i den farten man kommer med,
borde inte det vara säkrare för funkisarna:confused:

Det var inte hela sanningen. Låt oss säga att han samlade ihop ganska många minuspoäng under fredag och lördag och att ombromsningsförsöket under gulflagg där han sedan med gaspåslag nästan klipper en av våra funktionärer var droppen nådd.

Sedan säger faktiskt regelboken att man skall ha sådan kontroll på sitt fordon att man i princip skall kunna stanna om det behövs under gulflaggsituationer.

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Det var inte hela sanningen. Låt oss säga att han samlade ihop ganska många minuspoäng under fredag och lördag och att ombromsningsförsöket under gulflagg där han sedan med gaspåslag nästan klipper en av våra funktionärer var droppen nådd.

Sedan säger faktiskt regelboken att man skall ha sådan kontroll på sitt fordon att man i princip skall kunna stanna om det behövs under gulflaggsituationer.

"Samlat ihop minuspoäng" vad är det för snick-snack? Vore det så så kan man ju prata med vederbörande om att dennes uppförande är på gränsen.

Händelsen när jag väljer escapen finns filmad.
Det var ju knappast tal om nåt ombromsningsförsök eftersom jag åkte för mig själv där.
Domaren hade ingen lust att se på den videon, bättre att stänga av aset tyckte väl han:D

"att jag nästan klipper en av era funkisar med gaspåslag":confused:
Var vänlig att förklara närmare.

Sorry SVEMO att jag kör på norsk licens...

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
"Samlat ihop minuspoäng" vad är det för snick-snack? Vore det så så kan man ju prata med vederbörande om att dennes uppförande är på gränsen.

Händelsen när jag väljer escapen finns filmad.
Det var ju knappast tal om nåt ombromsningsförsök eftersom jag åkte för mig själv där.
Domaren hade ingen lust att se på den videon, bättre att stänga av aset tyckte väl han:D

"att jag nästan klipper en av era funkisar med gaspåslag":confused:
Var vänlig att förklara närmare.

Sorry SVEMO att jag kör på norsk licens...

Kan det kanske vara så att tävlingsledningen har ögonen på dej eftersom du(enligt rykten) har sagt vid Norska tävlingen på Åsen att du är färgblind och inte ser om flaggorna är: röda, gröna eller gula, och därför då körde mot en hel massa RÖDA flaggor. Det var väl samma Tävlingsledare på den tävlingen också.
Körde du inte mot röd flagg på Linköping också?

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Kan det kanske vara så att tävlingsledningen har ögonen på dej eftersom du(enligt rykten) har sagt vid Norska tävlingen på Åsen att du är färgblind och inte ser om flaggorna är: röda, gröna eller gula, och därför då körde mot en hel massa RÖDA flaggor. Det var väl samma Tävlingsledare på den tävlingen också.
Körde du inte mot röd flagg på Linköping också?

De har absolut ögonen på mig, efter Linköping där jag passerade en betydligt långsammare förare under gulflagg (varvning). Blev diskad.

Sen på åsen, där det var både gröna å röda flaggor ute(det erkände posteringarna när race control kontaktade dem från tornet) så missuppfattade jag den sista flaggan genom mitt tonade visir, solsken och p.g.a. att åsens flaggor inte ens är nära att vara reglementsenliga i sin färg.

Detta beklagar jag mycket och jag har även blivit bestraffad för detta.
Så ska sånt vara orsak till vidare (hårda)straff för tveksamheter? Ska jag ses som en buse? Tycker andra förare att jag kör osjysst? Ska man inte ens ha rätt att bli hörd och lägga fram bevis?(i form av video, vittnen o.s.v.)
Vad tycker ni?
För övrigt så kan jag skilja på röd, grön, gul, blå, vit o.s.v alldeles utmärkt.

Säger som han i tv:
Ska det va så här? va?

Ja ja mycket snack i den svenska verkstan... Vi ser vad som händer.

Buchern

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Hoj
R6 2006 Superstock
Fjerner dette innlegget pga tilbakemeldinger

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Normalt sett skall du ju lämna en protest på plats. Om det blir avslag på den kan man skicka en vädjan till Svemo. Vill de vara "tuffa" kan de med andra ord hävda att det inte finns någon avslagen protest att göra vädjan mot. Men ring och prata med Hansson eller Stillert till att börja med. Detta rör ju ganska många så det vore väl förnuftigt om de tog upp det till diskussion ändå.

Jag har just pratat med Fredrik på SVEMO och det är precis som du säger: man ska lämna in protest på plats och om den avslås så kan man lämna in en vädjan. Han tyckte det var underligt att Lars Fridlund, domare på plats, sade som ha gjorde. Fredrik rekommenderade mig att maila min syn på saken till honom (mao en vädjan) så skulle han under kvällen kolla upp detta med berörda parter och se hur det man ska gå vidare i detta. Han skulle maila mig resultatet av denna koll.
Återkommer.

Jag kommer alltså att maila fredrik min syn på saken ikväll och om fler tycker att de blivit drabbade av underliga beslut så kan väl de görs detsamma.

att åsens flaggor inte ens är nära att vara reglementsenliga i sin färg.

Visst var grönflaggen innan hårnålen väldigt blågrön??? Den var KLART diffus även genom ett klart visir!

Last edited:

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race

När man kommer till ejes har man rätt hög fart och när man då tittar upp mot posteringen och ser gulflaggan (vilket man gör rätt sent, iallafall jag) ska jag försöka ta kurvan eller ska jag köra rakt fram? Men eftersom inte jag samlat ihop minuspoäng bland funkisarna är det ok för mej??

Missförstå mej rätt här jag är för säkerhet i allra högsta grad och jag brukar tippa av rätt mycket under gulflagg, men jag såg värre saker än att köra rakt fram i ejes under lördagens kval. Tex skrapa ljuddämpare i depåkurvan när det står en funkis och förare och flyttar en hoj.
Jag har aldrig heller hört någon som blivit avstängd från ett race för en sån sak, utan sitt snabbaste varv borttaget el tidstillägg.

Vidare i frågan om snabbaste varv under gulflagg, att prestera det ska ju i princip vara omöjligt.
Men i detta fall var det ju lite konstiga förhållanden.
Borde man inte titta lite på dessa personernas PB, och sen komma till ett beslut.

Jag förstår också att det behövs tuffa tag för att man ska få en säkrare miljö för våra funkisar, men med detta krävs att man kan få klara besked om vad som gäller och vilka straff som gäller.

Alla förare ska ju behandlas lika.

För övrigt måste jag tacka alla på Åsen för ett bra arangemang och alla funktionärer för ett riktigt bra jobb.
Jag förstår att det är ett svårt jobb och många beslut ska tas snabbt, och det kan inte vara lätt.
Så tack för att ni finns där för oss:tummenupp :tummenupp .

Vad jag efterlyser är lite klarare regler/straff samt lite bra linjer i depåer så missförstånd undviks:rolleyes: , vi alla kan ju bli bättre :tummenupp

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Borde man inte titta lite på dessa personernas PB, och sen komma till ett beslut.

Det kan bli ganska intetsägande då det sällan råden exakt samma förhållanden. Denna helgen tex var ju inte optimal för att lägga snabba tider, och då är det ju inte heller lämpligt att jämföra tiderna med PB-tider.

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
När man kommer till ejes har man rätt hög fart och när man då tittar upp mot posteringen och ser gulflaggan (vilket man gör rätt sent, iallafall jag) ska jag försöka ta kurvan eller ska jag köra rakt fram? Men eftersom inte jag samlat ihop minuspoäng bland funkisarna är det ok för mej??

När du kommer upp till Eje´s och det är gulflagg där så har du ju redan passerat en gulflagga på posteringen innan.
Det kan väl knappast bli en överraskning då!
Har du minne som en guldfisk, eller är det kanske teflonbehandlat?

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
När du kommer upp till Eje´s och det är gulflagg där så har du ju redan passerat en gulflagga på posteringen innan.
Det kan väl knappast bli en överraskning då!
Har du minne som en guldfisk, eller är det kanske teflonbehandlat?

Nu var det ju så att det var den första posteringen som flaggades i ejes och den andra var i hårnålen men jag kan ha fel!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Det kan bli ganska intetsägande då det sällan råden exakt samma förhållanden. Denna helgen tex var ju inte optimal för att lägga snabba tider, och då är det ju inte heller lämpligt att jämföra tiderna med PB-tider.

Vad är då ett godkänt PB? Något man sätter på träning, kval, race? Eller ska det vara bästa tid under helgen...? Om jag hävdar att mitt PB på Gelleråsen är 1,06,43 kan ju ingen gnälla om jag råkar köra 1,07 under gulflagg. Det är helt orimligt att blanda in PB-tider över huvud taget i detta tycker jag.

Vårdlös körning under gulflagg ska bestraffas, inget snack om det. Straffskalan måste dock vara känd så att alla vet förutsättningarna innan och att de är lika från gång till gång, utan att veta vad reglerna säger i detalj upplever jag -1 varv +40 sek som lite godtyckligt, men reglerna kanske ger utrymme för denna typ av bestraffning?

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
Vad är då ett godkänt PB? Något man sätter på träning, kval, race? Eller ska det vara bästa tid under helgen...? Om jag hävdar att mitt PB på Gelleråsen är 1,06,43 kan ju ingen gnälla om jag råkar köra 1,07 under gulflagg. Det är helt orimligt att blanda in PB-tider över huvud taget i detta tycker jag.

Vårdlös körning under gulflagg ska bestraffas, inget snack om det. Straffskalan måste dock vara känd så att alla vet förutsättningarna innan och att de är lika från gång till gång, utan att veta vad reglerna säger i detalj upplever jag -1 varv +40 sek som lite godtyckligt, men reglerna kanske ger utrymme för denna typ av bestraffning?

För mej tycks det som om tävlingsledningen resonerat som så, att vi ger en tidsbestraffning. Vad kan då vara lämpligt 10 sekunder eller????
Det verkar som om att den som var ledande bland dom som fick straff skulle hamna EFTER den siste i resultatlistan av de som inte "fuskat". Då blev det så att det blev ett generellt tillägg för alla dom som bestraffades med 1 varv och 40 sekunder.

Helge S.

Stay cool...
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
Yamaha R6 och R1 2007
Spørsmål til "LIME":

Jo, men då ska de teoretiskt kunna köra ca 1.5-2 sekunder snabbare när gulflaggssituationen hävs och det gjorde de ju inte...

"Hvordan skal man kunne kjøre 1.5 raskere når man skjønner at det ligger olje i banen og det ligger en sykkel som man risikerer og treffe ved en vurpa?"

Sedan är bromsdueller in i Ejes under gulflagg kanske inte så där jättelämpligt.

Orsaken till att den flyttades ut i sanden och lades där var att den läckte stora mängder olja. Funktionärerna gjorde bedömningen att det hade gjort mer skada om hojen hade flyttats, eftersom den då hade behövts köras över banan. Det gick i princip inte att flytta en hoj över 250 cc om de hade landat i sandfållorna. Det var som att gå i 30 cm djup lera.

"Da har arrangøren et hjelpemiddel som heter RØDT flagg."

Oljan låg inte i rejslinjen utan rejält ut åt sidan. Oljeflagg hölls under ett antal varv och det bedömdes då att alla förare borde ha noterat att oljan var där. Det var när förare tog ett brett spår som de hamnade i oljan. Och i sak håller jag med dig men då hade rejset varit över.[/QUOTE]

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...