väder och skvaller Gälleråsen 6-7 / 9

Rafnatyr

Kreativ kroppsmålning, Spola Kröken
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Mariestad
Hoj
2016, Triumph Explorer 1200
Tycker att Mackes, Peters och Jorpes inlägg säger något... det kanske ska ingå praktik då man tar förarlicens att just stå som flagpost ett par race!!!
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag tycker ni kan ta och titta funkisarna, SST600 killarna och Rokisarna i ögonen och säga det till dom ansikte mot ansikte nästa gång ni står i depån.

Eller, åk ut och kör någon tävling i europaserien eller någon annan av de nationella tävlingarna, t.ex. i någon av Baltländerna.

Till nästa år tänker vi införa så kallas "Estnisk hämtning", d.v.s. om föraren kan röra på sig får han ta bort sin motorcykel själv.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eller, åk ut och kör någon tävling i europaserien eller någon annan av de nationella tävlingarna, t.ex. i någon av Baltländerna.

Till nästa år tänker vi införa så kallas "Estnisk hämtning", d.v.s. om föraren kan röra på sig får han ta bort sin motorcykel själv.

Hahahaha :D
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Gällande SST600 racet så är det alltid knivigt att gå in på tolkningar och bedömningar som man ju hamnar i om man ska värdera väder, vind, PB etc. Det TL/domare har att gå på är att man satte snabbaste varv då det var gulflagg och man agerade därefter.

Inte helt korrekt. De har även ett fyrtiotal funktionärer ute på banan med lång erfarenhet av det här. I just Ejes ställs i princip bara riktigt erfarna funktionärer och är det det vädret som det var i lördags och söndags så finns det inte så där jättemånga som vi ens VÅGAR ställa i det hörnet.

I söndags stod det drygt 60 års erfarenhet av att vara funktionär ute i det hörnet av världen. Ingen av funktionärerna i Ejes hade mindre än 8 års erfarenhet av att vara funktionär på RR-tävlingar. En av de som stod där har varit funktionär i över 15 år och hållit på med roadracing i någon form i nästan det dubbla. Det känns då liiiiite tråkigt när förare som tog sin licens i våras påstår att "ni vet och kan inget".

Snart är det dax för banketten. Det är helt okej att bjuda de som går omkring med vita funktionärspikéer med texten "Ledig" på ryggen på pilsner... ;)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
1. Förarna som blev av med sina poäng, får vad dom förtjänar.
2. Funkisarna gör ett dåligt jobb och ska gnällas på och dom ska vara glada för den ersättning dom får.
3. Ledningen och svemo är felfri. Klart rookisarna ska dega in sina pengar och vara glada för den tiden dom får.

Jag tycker ni kan ta och titta funkisarna, SST600 killarna och Rokisarna i ögonen och säga det till dom ansikte mot ansikte nästa gång ni står i depån.

Jag står i alla fall på deras sida och kommer inte hålla käften när folk blir orättvist behandlade.

Sen tycker jag inte att allt som Svemo, banägarna och tävlingsarrangörer gör är skit. Det mesta funkar ju riktigt bra i år. Mycket bättre än förra året. Och ingen tävling skulle gå att genomföra utan deras arbete, Och framför allt Mike Luff tycker jag gör ett skitbra jobb. Men det finns fortfarande saker som kan bli bättre.

1. Har aldrig skrivit något om det, jag föredrar att få formulera mina åsikter själv. Jag var ej på plats och uttalar inte mej om saker jag inte vet nåt om.
2. Jag är den förste att försvara funkisarna, återigen vill jag helst själv formulera mina åsikter.
3. Har aldrig skrivit nåt om det heller. Föredrar att själv formulera mina åsikter.

Det jag skrev däremot är att du hade fel siffra om STCC. Det står jag för. Med fel faktaunderlag kunde du följaktligen inte rimligtvis se rätt helhetsbild.

Angående min medverkan i ERF, jag ska inte ta åt mej äran för den serien. Det är Brånalt som lägger ner sin själ i det, jag ger honom endast goda råd om hur förare/team ser på hans förslag till förändringar samt bollar lite om reglementet nån gång per år. Att det blir mycket bantid ligger i sakens natur, eftersom det är en sån tävlingsform. Kostnaderna hålls nere med hjälp av en slimmad organisation, därav de förhållandevis låga startavgifterna.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Vad duktig du är Lime....

Ja det är han fanimej. En ev de riktiga hjältarna som gör rookierejsing möjlig. Jag tycker han har all rätt att vara kritisk mot förare som kör som apor. Jag har däremot inte sett läst något som gör mig fundersam ang funkisarna utom möjligtvis att de borde varit snabbare ut med oljeflaggen.

Allt som omtalas här är dessutom gamla problem. (inte svart/vitt-gamla utan relativt färska)

Köra av/omkull på gulflagg är ALDRIG ok(kanske pga mekaniskt fel...i låg fart). Folk har blivit diskade för det förr och jag hoppas att de villkorslöst blir det i fortsättningen. Kompisen fick i fel växel ner i gamla Trösen så han valde att köra rakt fram under gulflagg. Han blev tvärdiskad och även om det gör ont i hjärtat så kan inte det beslutet vara annat än helrätt... Även om han påstår att han gjorde ett säkert val.

Burna på banan? Hur svårt är det att förstå? det är inte många år sen som det tävlades på Åsen med en gul ring runt ett burnat hål i depå-svängen. Naturligtvis blir Mike förbannad och med all rätt.

Att sätta bästa varv under gulflagg är inte ok. Mozz är en hjälte och jag anser allt som oftast att han tillför mycket visdom med sin levnadsglada och förnuftiga syn på tillvaron men nu tycker jag att du har tvärfel.

PS. Den bäste förare jag har sett på gulflagg är faktiskt Humlan. Nu körde han faktiskt inte så fort annars heller men han hade ryggrad nog att slå av och bli ifrånåkt när gulflaggan kom upp. Det är starkt.... och bjuder på en bra ursäkt om man inte vill skylla på kit-prylarna varje gång :)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tycker alla dom förare som aldrig varit funkis på en tävling borde prova det någon gång... Det är faktiskt en nyttig erfarenhet att prova att baxa trasig hoj i sandlåda med fullt race tre meter bort.

Som rr sverige ser ut så borde det nästan va en skyldighet.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
PS. Den bäste förare jag har sett på gulflagg är faktiskt Humlan. Nu körde han faktiskt inte så fort annars heller men han hade ryggrad nog att slå av och bli ifrånåkt när gulflaggan kom upp. Det är starkt.... och bjuder på en bra ursäkt om man inte vill skylla på kit-prylarna varje gång :)

Men jag kommer väl inte sååå långt efter? :kiss

"Först trodde jag att Oscar hade fått hjärnblödning men det såg jag snabbt att jag hade missbedömt. Varvtal, kroppshållning och nerlägg visade tydligt att han hade slagit av vid gulflaggen och gled förbi blåljustaxin. Men så tog det ett halvt varv innan han var upphunnen av den klungan som han just hängt av också."

Länk
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Vad duktig du är Lime.:)

Varför är du inte funkis i MotoGP? :va

För att det inte går något MotoGP i Sverige, för vi har inte någon bana som är tillräckligt lång och håller tillräckligt hög klass. Samt att det är på tok för långa resor om man ska kunna kvala in som funktionär på de banor i Europa som det körs MotoGP på.

Varför är inte du funktionär i Sverige?
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Varför är inte du funktionär i Sverige?

För att jag först och främst är förare. Men jag har oxå varit funkis några få gånger på Falken. Till och med släpat bort ett par hojar ur grusfållan i högfartarn.

Den dagen jag lägger hjälmen på hyllan kanske jag har tid och lust till ett ökat engagemang vid sidan om banan.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Att sätta bästa varv under gulflagg är inte ok. Mozz är en hjälte och jag anser allt som oftast att han tillför mycket visdom med sin levnadsglada och förnuftiga syn på tillvaron men nu tycker jag att du har tvärfel.

Att sätta snabbaste varv under gulflagg är ju inget jag är stolt över. Däremot tycker jag att jag passerade sektionen med gult under betryggande former och utan att utsätta någon för fara. Jag korde 0,1 sek fortare under varv 5 än under varv 12. Kristoffer Rosenlund (TROR jag det var) gjorde precis tvärt om; körde 0,1 sek långsammare på varv 6 än på sitt snabbaste varv. Gör det honom till att "icke ha syndat"? Att jag uppfattade regn på visiret och oljeflagg i Ejes gjorde att jag inte vågade kapa den tiondel på varv 12 som hade gjort mig fri från synd. En ok förklaring tycker jag

OCh TACK för dina andra omdömen om mig!!!:)
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Nej, jag tar inte ställning i den aktuella incidenten. Det är alltid av värde att se båda sidor av myntet.

Men det är alltid ett jävla daltande med funkisarna. Kritik får inte framföras för att ja ,de står ju där i ur o skur på frivillig basis och då är man oantastbar.

Men faktum kvarstår, det är vi förare som i huvudsak betalar kalaset och som betalande kunder har vi rätt att kräva en viss kvalitet på produkten vi betalar för vilket ofta glöms bort i sammanhanget.

"Hur många race får ni köra utan oss funktionärer.???" Räkna på det du !
over and out
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
För att jag först och främst är förare. Men jag har oxå varit funkis några få gånger på Falken. Till och med släpat bort ett par hojar ur grusfållan i högfartarn.

Den dagen jag lägger hjälmen på hyllan kanske jag har tid och lust till ett ökat engagemang vid sidan om banan.

Varför hjälpte du inte till när du la hjälmen på hyllan på Atorp 2007 då? :hihi
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
"Hur många race får ni köra utan oss funktionärer.???" Räkna på det du !
over and out

Och hur många race har du att vara funktionär på om vi förare inte betalar kalset?

Kom igen nu! Båda sidor behöver varandra och det är det ingen som ifrågasätter.

Kärnproblemet är att man uppfattar situationen så fundamentalt olika beroende på om man sitter bakom styret eller om man står nära bredvid.

Samtidigt som man som förare kanske prutar av 1s inom gulflaggsområdet och uppfattar situationen som helt safe står du där bredvid eller på banan och uppfattar situationen som livsfarlig. Och en motorcykel som passerar på nära håll i så låga farter som 50km/h kan vara livsfarlig.

Så hur löser vi problemet med ökad förståelse mellan olika roller och ökad säkerhet?

Några förslår att man som förare skall tvingas prova på att vara funkis. Det tror jag är en bra idé. Gunnar Kubberöd har tillämpat detta på sina bandagar bland deltagarna att under dagen som du kör så måste du stå ett pass på postering. Funkade utmärkt den dagen som jag har deltagit på.

Kanske skall funkisarna få chansen att åka med bakpå en snabb förare. Att åka med bakpå tex Micke Nilsson runt Åsen i tempo 1.10 är säkert en insiktsfull upplevelse eller fasansfull:)

Generellt tror jag att det är bra om TL är snabbare att ta ut Safety Car. SC bestämmer ju tempot i gulflaggområdet och bärgning kan ske under säkrare former. Tyvärr tillåter ju våra ofta tighta tidsscheman inte rödflagg och omstartsprocedur. SC används ju ofta i amerikansk racing och för de som tittar på blir det ofta mer spännande racing.

I en visionär framtid kanske TL trycker på en knapp så begränsas farten automatiskt i gulflaggsområdet på de tävlandes ekipage.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Här kommer kanske några svar på några av era frågor & spekulationer omkring Ejes i helgen.
Jag jobbar som funktionär och har gjort det i +13år.
Jag ska försöka ge lite klarhet till varför #14 ”den vita cykeln” fick ligga kvar i Ejes under 600 rejset.
Jag jobbade som plock hela den helgen i Ejes. Jag och min kamrat löpte ut på tidigare nämnda cykel och skulle bärga den när ytterligare en förare går omkull precis innan vi kommer fram.
Redan då står det klart för oss att 1:a cykeln har bidragit med något som har minskat ”greppet” betydligt. Typ det vanligaste - olja! På plats ser jag en sträng som börjar ca 2,5m utifrån Ejes apex ända ut till bankanten och ut till cykeln i sanden.
Vi gör ett första lyft och ser att det är ett stort hål i sidan på motorn, oljan ”paltar” ut med en stor pöl under som resultat.
Jag tog beslutet att cykeln får ligga kvar pga:
1.Om vi drar/backar ut cykeln på curbs:en och resterande olja rinner in mot posteringen (tack vare banans lutning/bankning) har vi inte vunnit något alls utan förvärrar bara eländet + att vi inte skulle få ut/bort cykeln tillräckligt snabbt innan nästa förare kommer. Vi har ingenstans att ta skydd i omedelbar närhet när ni kommer ”runt hörnet”.

-Då kanske ni säger, backa cykeln till escapen och rulla bort den därifrån = att stå i öppningen på escapen är att be om det när ni kommer upp till Ejes i en 160-180km/h. Andra vägen skulle vara framåt längs curbs:en men då skulle vi jobba med RYGGEN emot er =–Det finns inte ens på kartan ett sådant alternativ + en olje sträng bakom oss.
Och då skulle vi stå där med byxorna nere och med eventuellt avslagna ben eller värre. Då kan inte vi hjälpa er! Än mindre oss själva.
Vi har en gyllene regel som säger: -Vänd dom aldrig ryggen!
Jag bedömde att det var FÖR farligt för vår hälsa! Ni har åtminstone skydd...

2.Tanken med att få ut/bort cykeln tvärs över sandfällan ”grusades” rätt fort när vi kom ut i sanden. (Om man kan kalla det för sand i det tillståndet.) Det var snarare 30-35cm djup sandsörja. Vi skulle inte få ut/bort cykeln tillräckligt snabbt även om vi hade varit fler funktionärer innan nästa förare kommer.

3.Jag tecknade till posteringen att det var olja på banan. JA! vi har ett teckenspråk där vi kan förmedla oss sinsemellan och tog det även via radio.

4. Jag sa till min kamrat att cykeln får ligga och att vi tar den som gick av strax efter.
Så att någon inte kör in i den. Cyklarna brukar följa tangentens riktning när dom väl går omkull. Som så också skedde. Vi röjde sen ytterligare 6 stycken.

5.Att gå ut med saneringsmedel på banan för att som en typ av markering av det ”hala” till er förare är en jätte bra ide...i en öppen kurva med bra sikt – ja kanske.
Men i en skymd del av banan MED ryggen eventuellt emot er förare.
-NEJ TACK! Det kommer aldrig att hända om man inte har dödslängtan och
jag är chef över plocket på just den posteringen.

6.Gul flagga + olje flagga var ute. Oljan låg inte i raceline utan rejält ut åt sidan. Oljeflagg hölls under ett antal varv och det bedömdes då att alla förare borde ha noterat att oljan var där. Det var när förare tog ett brett spår eller ”2:a” spår som de hamnade i oljan.

7.Det är TL:s enskilda beslut att dra den röda flaggan vid varje uppkommen situation.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Det var ju en tydlig och bra redogörelse Dalton.:tummenupp

Då frågar jag mig varför inte TL tar ut SC så att ni kunde bärga på ett säkert sätt. Vad är din syn på den saken?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top