Vägavgift införs i Danmark

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Trodde man hade lagt ner den här diskussionen efter vad stackars stockholmarna i Sverige fick va med om, men nej inte. Är skåning och kan inte låta bli att tänker att ska danskarna införa, så åker vi på det, vilket innebär resten av Sverige också!

Hörde t.o.m på nyheterna att man skulle införa obligatoriska GPS i varje personbil i Danmark, så man kunde hålla reda på exakt vilka sträckor som körts och att man utefter det ska få betala skatt. Inte ens utländska resenärer ska få slippa.

Läs mer i artikeln Vägavgifter införs i Danmark.

Jaja, jag kan tycka det är bra att man betalar skatt utefter hur mycket man kör.
Men funderar skarpt på att skita i bilen och bara köra hoj!!

Argumentera mig, vad tycker ni, bra eller dåligt? Tror ni vi svenskar kommer bli tvingade?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Dom ska sänka avgiften som man betalar för att få köpa en bil och istället ta betalt per år för att du kör med din bil. Så förstod iaf jag det när jag bläddrade i en dansk metro häromdagen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vägskatt baserat på körsträcka?
Det hade vi ju på dieselbilar förr.

Inte mig emot, om vi betalar efter befolkningstäthet:
100kr/milen i stockholm
1kr/100mil här... :D

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vägskatt baserat på körsträcka?
Det hade vi ju på dieselbilar förr.

Inte mig emot, om vi betalar efter befolkningstäthet:
100kr/milen i stockholm
1kr/100mil här... :D

Nope inte som jag förstod det, bara vägskatt. Vet inte exakt hur det funkar nu men jag ska fråga en dansk så fort jag ser en!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom ska sänka avgiften som man betalar för att få köpa en bil och istället ta betalt per år för att du kör med din bil. Så förstod iaf jag det när jag bläddrade i en dansk metro häromdagen.

Tsss, sen använder dom det likförbannat för hastighetsövervakning IAF!

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag gillar absolut inte systemet med tvång på GPS, ytterligare ett steg i storebror ser dej samhället.

Visst kan man tänka sej betala olika beroende på hur mycket man kör, men varför inte ha ett vanligt intervallsystem med prissättning i nivåer. Exempel 0-500 mil xxx kronor per år, 500 - 1500 mil yyy kronor, osv. Lättare för folk att förutse och planera sin ekonomi/kostnader.

Ska systemet dessutom inbegripa "trängsel" räknar jag med att tullarna försvinner, inte mej emot. Ska systemet vara ett annat sätt att klämma fordonsägare på mer pengar kan dom dra åt h*lvete!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bra, ytterligare ett steg i rätt riktning så vägpatrasket försvinner. Snart är man äntligen själv ute o gasar på vägarna. Gött! :)

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Jag hade kanske kunnat köpa resonemanget om det inte vore så att "vanliga döda bilister" målas ut som om vi vore det största miljöhotet som finns och att vi ska straffas för det. Det finns faktisk andra miljöproblem i samhället som man inte ens tagit upp i media!! Och någonstans kan jag inte låta bli att det luktar surt efter pengar till infrastrukturen, än om man skriver att man ska satsa 150-miljarder danska kronor.

Jag hade tyckt att ett schyst resonemang hade varit att:

"-Vi gör detta framför allt för miljön. Även för att våra vägar ska bli bättre på grund av den ekonomi vi får in, vilket innebär bla. att överfarts avgifter för bro mellan de europeiska länderna kommer sänkas samt att självklart kommer det finnas större möjligheter att utveckla järnvägsnätet så att lokaltrafiken verkligen fungerar för alla."

Då kan t.o.m jag som svensk tycka att jag vill bidra med mitt strå till stacken och kanske tycka att de där danska grannarna har i alla fall tänkt igenom det ordentligt gemfört med svenskarna (och nu menar jag inte er "dödliga stockholmare" utom de som höll i pilotprojektet) som inte ens reder ut ett testförsök.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...