Vägen svängde men inte mc polisen!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Fel, alla fordon är försäkrade.
Statens försäkringsbolag heter Kammarkolleget.

Men eftersom statliga myndigheter finansieras med skattemedel så kan man nog säga att skattebetalarna inte bara betalar försäkringspremierna, dom betalar för fordonet också- och bensinen den tankas med. Och lönen för den som kör fordonet också för den delen. Det är liksom hela grejen med statliga budgetanslag.

Bara trafikförsäkrade va? Tror nog att halv o helförsäkring som vi dödliga har inte används av konstaplar...

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Jävla skithoj! Krya på dig farbror Polisen -Jag håller på dig!:crash

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Fel, alla fordon är försäkrade.
Statens försäkringsbolag heter Kammarkolleget.

Men eftersom statliga myndigheter finansieras med skattemedel så kan man nog säga att skattebetalarna inte bara betalar försäkringspremierna, dom betalar för fordonet också- och bensinen den tankas med. Och lönen för den som kör fordonet också för den delen. Det är liksom hela grejen med statliga budgetanslag.

Självklart är alla fordon försäkrade men inte på det viset vi vanliga dödliga har våra fordon försäkrade..

http://www.kammarkollegiet.se/sites/default/files/villkor_fordonsforsakring_2010.pdf
Jag vet mycket väl vad statens försäkringsbolag heter du kan ju prova att teckna en försäkring där själv :)

Som tidigare skrivet det är vi skattebetalare som betalar för polisens kvaddade fordon,

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Bara trafikförsäkrade va? Tror nog att halv o helförsäkring som vi dödliga har inte används av konstaplar...

Nope, helförsäkring (trafik, delkasko, vagnskada).
Samma principer som en vanlig försäkring.

För många år sedan var fordonen endast trafikförsäkrades men nuförtiden helförsäkrade i en samlingsförsäkring.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tills något annat bevisats tror jag på polisen. De är ju mycket erfarna mc-förare och gör nog inte sådana misstag. Var det inte en tråd för några månader sedan om BMW-hojar som slagit runt efter att frambromsen plötsligt låst sig?
Visst var det en sådan tråd.
Det mest intressanta var kanske inlägg från två vittnen till när det hände i Sverige. Volt över framhjulet alltså.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-p%E5-en-BMW-S1000R

I Fast bikes April 2013 sida 15 står lite om förändringar på Aprilia RSV4 2013.
RSV4 går nu att få med ABS (från Bosch, samma som till BMW S1000RR , Bosch alltså)
OCH NYTT FÖR i år är " A sensor that controls the lift of the rear under heavy braking and allows or limits the movement depending on mode."

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kanske var samma typ av abs som min BMW hade. Den blockera frambromsen fastän hjulet snurra. Resultat, ingen broms alls... spännande var ordet. Felet hittades aldrig... :gnissla

Nu kör jag utan bromsteknik :crash

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Till min stora förvåning så blev jag faktiskt invinkad av en hel hög med poliser för ungefär en timme sedan. "Jävla hastighetsvecka" osv hann jag väl tänka, men de ville bara be mig ta det lite lugnt. När jag såg deras hojar stående längs vägkanten lite längre fram så frågade jag om det var avrostning på gång. Länsman som stod närmast svarade då lite käckt att "japp, så är det. Både på asfalt och i dike..."

Först då så noterade jag att halva snubben var täckt i lera. Nu väntade sällskapet på bärgningsbilen som var på väg. Vad som hade orsakat avåkningen var sällskapet inte helt säkra på, men till deras försvar ska väl nämnas att det blåste halv storm på platsen. Jag for själv som en vante över hela vägbanan. Tills motsatsen är bevisad så är jag dock bombsäker på att det var hojens ABS som fallerade :crash :hihi

På väg därifrån så kikade jag lite närmre på hojen som de på något sätt hade lyckats få upp ur diket, och jag kunde konstatera att länsman nu har ett strålande tillfälle att bygga streetfighter. Där var inte mycket som satt kvar på den hojen inte!

Jag tyckte inte att det var läge att stanna och fotografera det hela, och tyvärr så har jag inte heller någon hjälmkamera. Därav inga bilder på det inträffade. Det hela inträffade dock precis utanför Ökna, i närheten av RV 55. Koordinater;

WGS 84 (lat, lon):
N 59° 10.154', E 16° 51.393'
WGS 84 decimal (lat, lon):
59.16924, 16.85654
RT90:
6561363, 1560131
SWEREF99 TM:
6560374, 606130

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Fan dom skulle skaffa offroad istället ty dom ä mer i diket än på vägen. Billigare plast o laga på me!!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ganska klassiskt egentligen, alla som varit på en bandag och kört därifrån vet att det brukar bli riktigt bombartempo då det är det enda man gjort under dagen!
Dock ganska intressant att farbror polisen inte kan åsidosätta detta utan gör samma sak!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!