Oskrapt skrev:
OK! Jag vet att det finns 200 trådar om väggrepp, knäskrap, teknik etc...
Vad jag undrar nu är:
Kan man hålla samma hastighet i en kurva oberoende av sittställning/teknik så länge hojen har samma lutning? Dvs. Har jag samma väggrepp om jag hänger rejält och har 45° lutning på hojen VS. om jag sitter fastklistrad med arslet och kroppen är rak och stel men fortfarande 45° lutning...
Informativa svar tack!
Nej
Du flyttar in kroppen för att flytta "ekipagets" tyngdpunkt.
Håller du samma fart och lutning på hojen som innan men flyttar in kroppen kommer du att falla inåt i kurvan. Ökar du farten kommer "centrifugalkraften" att trycka hojen utåt, då måste du hänga inåt med kroppen för att klara kurvan. Du måste alltså luta motorcykeln mer för att hålla samma hastighet om du sitter rakt upp/lutar utåt, vilket ger sämre grepp.
Det går inte att ha samma lutning och fart med olika kroppspositioner, flyttar du in kroppen kör du fortare (sämre grepp) eller med mindre lutning (bättre grepp).
Förresten är det väl hojens lutning som styr hur snävt man svänger.
Sålänge man inte kör så långsamt att man faktiskt har nytta av styret till mer än motstyrning, som vid krypkörning. Var någon som skrev att det var för att tyngdpunkten hängde ut åt sidan, men det får ju hojen att luta som då svänger p.g.a. lutningen. Edit: vid vidare eftertanke använder man nog styret vid högre fart också, dock knappt märkbart styrutslag.
Följdfråga, har man samma svängradie vid fullt nerlägg oavsett hastighet?
(jag har svårt att inbilla mig det så något mer måste ju spela in).
När man lutar sig inåt i en kurva flyttar man vikt till framhjulet men detta ska vägas upp av en lätt acceleration genom kurvan för att flytta vikt till bakhjulet som är bredare än framhjulet just för att det utsätts för större belastning. Ligger man och motorbromsar i kurvan riskerar man att lägga för mycket vikt på framhjulet som då släpper.