Väggrepp, lutning

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hade man haft fördel av att vara fet hade det funnits betydlgt fler feta moto-gp förare! *ler*

Det har förmodligen mer med ork att göra. Det kanske är en fördel att vara fet ur rent kurvtagningsperspektiv (men man förlorar ju på det i acceleration) men att köra med den intensiteten som de kör krävs ganska bra fysik något lite knubbigare människor ofta saknar. :) Dessutom lär man förlora på det i rörlighet, luftmotstånd osv. Sammantaget är det nog bättre att vara liten och smal...

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Det kanske är en fördel att vara fet ur rent kurvtagningsperspektiv

Nej det är det inte.
Ju större vikt du lägger "bredvid" cykeln desto mer sidovikt får du som trycker cykeln i tangentens riktning....(var än den finns på hojen egentligen)

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Nej. Det har med fysik och hur en tvåhjuling svänger att göra. För att en tvåhjuling, i detta fall motorcykel, ska svänga måste vikten förskjutas till sidan om centrumlinjen. Alltså, om motorcykeln ska svänga höger måste du ha mer vikt till höger om motorcykeln.

Det går alldeles "utmärkt" att luta till höger men svänga vänster om man mot förmodan skulle villja det. Det viktiga är att cykeln lutar för att däcken ska kunna svänga om man inte gör en garagevändning såklart.

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Nej det är det inte.
Ju större vikt du lägger "bredvid" cykeln desto mer sidovikt får du som trycker cykeln i tangentens riktning....(var än den finns på hojen egentligen)

Ja. Men med en större massa på föraren borde man inte behöva flytta fettet lika långt åt sidan för att få till samma tyngdpunktsförflyttning - right? Dessutom hävdade jag aldrig att så var fallet utan snarare att det finns en hel del andra anledningar till varför det kanske inte är särskilt fördelaktigt att vara fet om man ska köra moto gp.

RVFR

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2009
Hoj
Honda RVF400R
Fet vs. o-Fet;

... ja.. om man kör precis på gränsen vad däcken klarar i en kurva och adderar ett kilo på magen så ökar sidokraften vilket innebär att däcken börjar kasa och man får släppa av lite lite grann. Sen så påverkar givetvis detta kilo vid inbromsnning och acceleration. Skulle gissa att detta kilo påverkar även vid kursändringar negativt då mer fett (=massa) behöver ändra riktning.

Sen så borde tyngdpungen höjas om man sitter och vs. lutar ut (som tidigare sagts tidigare) vilket (om man gör exakt på gränsen vad däcken klarar) att samma däck börjar kasa fast av annan anledning är fettet....jaa...

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Jösses så mycket förvirring i en tråd... Läs ft:s inlägg ovan, det är både tydligt och korrekt.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jösses så mycket förvirring i en tråd... Läs ft:s inlägg ovan, det är både tydligt och korrekt.

Nja, det svarar ju inte på trådstartarens fråga som handlar om väggrepp med konstant lutning på motorcykeln. Ft skriver ju om att att hänga ut för att minska hojens lutning vid en given tyngdpunktsförflyttning och därmed bättre fäste vilket givetvis är helt korrekt. Trådens inledande fråga undrar däremot hur väggreppet påverkas när man har SAMMA lutning på hojen men antingen hänger ut eller sitter rakt. Alltså, ett helt teoretiskt spörsmål som de flesta i tråden verkar missuppfatta.

-edit- Wolfkin är nog den som sitter inne med det korrekta svaret i tråden, skulle jag säga.

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Oskrapt skrev:
OK! Jag vet att det finns 200 trådar om väggrepp, knäskrap, teknik etc...

Vad jag undrar nu är:
Kan man hålla samma hastighet i en kurva oberoende av sittställning/teknik så länge hojen har samma lutning? Dvs. Har jag samma väggrepp om jag hänger rejält och har 45° lutning på hojen VS. om jag sitter fastklistrad med arslet och kroppen är rak och stel men fortfarande 45° lutning...

Informativa svar tack!

Nej

Du flyttar in kroppen för att flytta "ekipagets" tyngdpunkt.
Håller du samma fart och lutning på hojen som innan men flyttar in kroppen kommer du att falla inåt i kurvan. Ökar du farten kommer "centrifugalkraften" att trycka hojen utåt, då måste du hänga inåt med kroppen för att klara kurvan. Du måste alltså luta motorcykeln mer för att hålla samma hastighet om du sitter rakt upp/lutar utåt, vilket ger sämre grepp.
Det går inte att ha samma lutning och fart med olika kroppspositioner, flyttar du in kroppen kör du fortare (sämre grepp) eller med mindre lutning (bättre grepp).

Förresten är det väl hojens lutning som styr hur snävt man svänger.
Sålänge man inte kör så långsamt att man faktiskt har nytta av styret till mer än motstyrning, som vid krypkörning. Var någon som skrev att det var för att tyngdpunkten hängde ut åt sidan, men det får ju hojen att luta som då svänger p.g.a. lutningen. Edit: vid vidare eftertanke använder man nog styret vid högre fart också, dock knappt märkbart styrutslag.
Följdfråga, har man samma svängradie vid fullt nerlägg oavsett hastighet?
(jag har svårt att inbilla mig det så något mer måste ju spela in).

När man lutar sig inåt i en kurva flyttar man vikt till framhjulet men detta ska vägas upp av en lätt acceleration genom kurvan för att flytta vikt till bakhjulet som är bredare än framhjulet just för att det utsätts för större belastning. Ligger man och motorbromsar i kurvan riskerar man att lägga för mycket vikt på framhjulet som då släpper.

Last edited:

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Nja, det svarar ju inte på trådstartarens fråga som handlar om väggrepp med konstant lutning på motorcykeln. Ft skriver ju om att att hänga ut för att minska hojens lutning vid en given tyngdpunktsförflyttning och därmed bättre fäste vilket givetvis är helt korrekt. Trådens inledande fråga undrar däremot hur väggreppet påverkas när man har SAMMA lutning på hojen men antingen hänger ut eller sitter rakt. Alltså, ett helt teoretiskt spörsmål som de flesta i tråden verkar missuppfatta.

-edit- Wolfkin är nog den som sitter inne med det korrekta svaret i tråden, skulle jag säga.

Äntligen nån som förstått vad jag är ute efter :D
Jag kanske skulle skrivit tydligare. Det hela handlar om väggrepp och jag är inte ute efter tiondelar på min tid på banan. hehe

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024