vägreggad gocart regler?

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
det är ju ingen mc men jag hoppas det går bra endå! har fått en gocart av farsans kompis men undrar vilka regler som gäller för att få köra den på vägen? det är en 100cc på 8hk och man får köra den på a och b kortet, antar att man då får köra den på a1 eller? någon som vet vad som gäller eller kanske tillochmed jobbar på vv så vore det guld värt om ni kunde tala om vad som gällde!:)

Pho3niX

Play with fire?
Gick med
10 May 2007
Hoj
Speed Triple -02
Lättaste borde väl vara att ringa till vägverket och kolla regler för körkort och ett samtal till bil provningen för att kolla regler gällande registrering.

Låter som en rolig idé.

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Lättaste borde väl vara att ringa till vägverket och kolla regler för körkort och ett samtal till bil provningen för att kolla regler gällande registrering.

Låter som en rolig idé.

hehe ja nu blev det lite fel.. glömde skriva att karten redan är registrerad. jo tänkte ringa dem imorgon men det är alltid lättast att lägga in en tråd här först och se om man får svar :tungan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Den är garanterat inreggad som MC (fyrhjuling) så du borde få köra den med
a1-kortet förutsatt att den är godkänd att framföra på vägarna. Dvs att den har lyse, blinkers etc etc.

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
ja men isåfall!! då får jag väll ringa och få det bekräftat imorgon sen är det bara tuta och köra!:yoparty

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
kör lugnt för du kommer ju garanterat inte synas i backspeglar på kort avstånd med den låga sitthöjden o dåligt grepp på ojämn asfalt, tyckte jag iaf när jag testade min 125:a kart på gatan hemma.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Shit, kan man ens få en gocart reggad, låter ju som ett direkt livsfarligt fordon att framföra på väg med tankke på hur högt (lågt ;) det är. =D

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
kör lugnt för du kommer ju garanterat inte synas i backspeglar på kort avstånd med den låga sitthöjden o dåligt grepp på ojämn asfalt, tyckte jag iaf när jag testade min 125:a kart på gatan hemma.

Går ju alltid sätta dit en vimpel så syns man förhoppningsvis lite bättre.
gokart.jpg

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Saxat från Blocket :

Kreidler Streetkart 100, Trafficreg
Årsmodell: 2008
Mätarställning: 55mil
Färg: svårt
Typ: 4-hjuling
Info: Avdragbar moms, Automatisk växellåda, Streetkart när den är som bäst, kör med vänner, familj, eller varför inte arbetskamraterna. Varför inte köra med din Streetkart genom centrala Stockholm och bli den ultimata blickfångaren. Eller varför inte ta dig ut på skärgården, friheten är din. Folk kommer garanterat att höja på ögonbrynen! Bilen är konstruerad för att användas för gatubruk, bilen är klassad som mc (ni slipper med andra ord trängselskatten) och kan bara köras av personer med minst körkortsbehörighet B. Automat växellåda 1 Cylinder 2-Takts motor Effekt Kw 5, 8 / 8 hk Toppfarten 100 km/h Vikt 112 kg Totalvikt 202 kg Viridmoment 7200/min Tank 4.4 liter. Vi har 7 bilar kvar! Vid Interesse ring Samuel 08-120 20 102 eller 0707 83 83 22

Hela annonsen här : http://www.blocket.se/vi/17978978.htm?ca=13_s

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
såg ingen fjädring så det kommer väl studsa fasen, kullerstenarna som var på bilden såg inte alls kul ut att köra på.
Men i övrigt är det säkert hur kul som helst.. en liten turbosnurra på den med så :yoparty

Men stadstrafik vete fan om jag skulle ge mig på med en sån iaf, folk ser ju inte var dom kör... en kärring körde in i min dragkrok vid en rondell i jönköping, när jag tittar i backspegeln sitten ödlan o sminkar sig eller nåt för spegeln har hennes fulla uppmärksamhet o inget märkte hon.

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Saxat från Blocket :

Kreidler Streetkart 100, Trafficreg
Årsmodell: 2008
Mätarställning: 55mil
Färg: svårt
Typ: 4-hjuling
Info: Avdragbar moms, Automatisk växellåda, Streetkart när den är som bäst, kör med vänner, familj, eller varför inte arbetskamraterna. Varför inte köra med din Streetkart genom centrala Stockholm och bli den ultimata blickfångaren. Eller varför inte ta dig ut på skärgården, friheten är din. Folk kommer garanterat att höja på ögonbrynen! Bilen är konstruerad för att användas för gatubruk, bilen är klassad som mc (ni slipper med andra ord trängselskatten) och kan bara köras av personer med minst körkortsbehörighet B. Automat växellåda 1 Cylinder 2-Takts motor Effekt Kw 5, 8 / 8 hk Toppfarten 100 km/h Vikt 112 kg Totalvikt 202 kg Viridmoment 7200/min Tank 4.4 liter. Vi har 7 bilar kvar! Vid Interesse ring Samuel 08-120 20 102 eller 0707 83 83 22

Hela annonsen här : http://www.blocket.se/vi/17978978.htm?ca=13_s

jepp precis en sån där! ajfan det va ju inte så bra men det står såhär i en annan annons:
"100cc tvåtakts motor, 50 mil, Aut.låda med back. Får framföras med A el. B körkort på allmän väg! Toppfart ca 80km/h. Otroligt rolig leksak!
Först till kvarn!
Pris: 17 000 kr
Provkörning = Pengarna i handen!!
Ring helst kollar sällan mailen..."
http://www.blocket.se/vi/17659427.htm?ca=11_s&last=1

och det har stått att man får framföra den med a och b kort i några andra annonser oxå.. men men ska ringa vv idag om jag har tid och kolla vad som gäller.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år