Vägsträckor i Ryssland, Sibirien, Mongoliet e.t.c.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Mongoliet t/r.....

Jag och flickvännen håller ju på att planera en hojtur till Mongoliet under sommaren 2012 och vi inser att vi inte kommer hinna att köra både fram och tillbaka under dom 8 - 10 veckor som vi har på oss att göra trippen på. Det är givetvis helt ogörbart. Av vad jag fått fram är det ca 1200 - 1400 svenska mil från Ulan Baatar till Stockholm uppskattningsvis om man inte kör exakt den rakaste vägen. Så tanken som vuxit fram lite är att ta färjan till Tallin eller St Petersburg, köra till Moskva, ta hojarna på Transsibiriska järnvägen och åka tåg till Novosibirsk eller troligtvis Irkutsk och hoppa av där. Kolla lite på Bajkalsjön, ta oss ner till Ulan Baatar och sen påbörja hemresan genom Mongoliet. Om man räknar med att hela resan, beroende lite vart vi väljer att kliva av tåget, blir max ca 1600 svenska mil lång och vi har 60 dagar på oss att köra (vi räknar med ca tio dagars strulande vid gränser och tågresan + några ytterligare struldagar) så måste vi avverka ca 25 mil per dag utslaget på dessa 60 dagar. Givetvis kör man betydligt mer många dagar och inte alls under andra dagar. Ett annat alternativ är att ta Transmongoliska järnvägen hela vägen till Ulan Baatar och då blir hemvägen betydligt kortare men om det är görligt så skulle vi gärna se en del av den delen av Sibirien också när vi ändå är i krokarna. Om det hinns med, vill säga. Vi har den tid vi har på oss. Och nu till problemet/frågan.......

Det är ju inte helt lätt att få reda på avstånd och färdrutter i Ryssland. Om man kollar på en karta ser det ut att vara 100 - 120 mil mellan Novosibirsk och Irkutsk men hur långt är det i verkligheten? Google Maps funkar inte över huvudet taget i Ryssland. Man får ju inte ens upp avståndet och förslag på färdväg mellan St Petersburg och Moskva. Eller Tallin och Moskva. Så fort man söker på orter i Ryssland är det kört. Finns det någon här som känner till någon sida där man kan få reda på faktiska avstånd mellan städer i Ryssland? Och på ett ungefär hur lång tid det kan tänkas ta att köra hoj från Ulan Baatar och västerut genom Mongoliet? Eller känner någon till websidor med gps-rutter som man kan importera i Google Maps och därigenom få fram sträckor? Den typen av info. Jag ska söka runt lite på Horizons Unlimited´s websida men tänkte kolla lite här också om någon har några förslag, tips eller allmänna funderingar kring den här typen av hojtripp. Alla tips och råd emottages gladeligen.

Allt gott.

MVH//Jan
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://www.horizonsunlimited.com/ är ett ganska bra ställe att börja leta på om du skall ut på resa till udda ställen med din hoj.

http://www.advrider.com/ är ett annat forum med liknande inriktning men med mer inriktning på USA/Sydamerika.

Hi hi hi! Jag nämnde Horizons Unlimited i mitt första inlägg..... :D Har hållit föredrag på Horizons Unlimited-möten. Känner Susan och Grant. Bra sida. Ska söka igenom den ordentligt. Bra tips, hur som. Dom som inte känner till Horizons Unlimited bör ge den sidan en chans. Finns precis hur mycket info som helst. ADV-rider är som du säger mer inriktad på Nord-/Central-/Sydamerika känns det som. Har sökt där och egentligen inte hittat det jag letat efter.

Har en polare som ska köra från Bulgarien till Magadan i sommar. Ska kolla med honom lite också. Han har säkert lite halvkoll. Men han är den typen som packar, sätter sig på hojen och kör och när han är framme så är han framme. Överplanera är ju aldrig bra men han verkar inte ens komma i närheten av att underplanera. Han tar reda på vilka papper som krävs för att bli insläppt i länderna han ska igenom och sen skiter han i allt annat. :D

Nu har ju vi en tidsbegränsning och vi måste helt enkelt vara hemma runt den 20:e augusti 2012 då sambon måste börja jobba. Jag kan vara lite mer flexibel i mitt jobb. Möjligheten finns väl kanske att avbryta och ta tåget tillbaka om det drar ut FÖR mycket på tiden men det känns inte kul. Så för att försöka undvika dom värsta överraskningarna tänkte vi försöka ta reda på ungefär hur lång tid man kan räkna med att varje vägstrecka tar att köra. På ett ungefär. Och sen får man lägga till en rejäl marginal om något går sönder eller något annat som kan tänkas hända. Vi tänker definitivt inte överplanera men en basic uppfattning om avstånden vore kanske inte helt fel.... :D

MVH//Jan
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Tack tack. Jag kan ungefär 12 ord på ryska. Fick en lapp med några översatta ord av en polare när jag skulle till Ukraina i höstas. Med hjälp av den lappen lyckades jag hitta boende, tanka hojen, växla pengar och få mat i magen. Så, nej, jag kan knappt någon ryska över huvudet taget. ;) Men min flickvän är född i Göteborg men pratar Polska så hon förstår en hel del. Vilket nog kommer hjälpa mig under trippen till Mongoliet. Liten fråga. Vet du om Mapcrow-sidan visar avstånd för fågelvägen eller om det är faktiska avstånd via vägnätet? Enligt den ska det vara ca 140 svenska mil mellan Novosibirsk och Irkutsk. Vilket är ca 20 - 40 mil längre än om man kollar avstånd fågelvägen på en karta. Men sen har vi det där med Merkators projektion...... :D

MVH//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hittade en intressant tråd på ADV forumet.....:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=566559

Läs hela DEN reseberättelsen om ni törs! :D Ensam irländare på en jordenrunt-resa. Jag har suttit halva dan idag och plöjt igenom tråden. Hårig snubbe. :D Första delen till och genom Mongoliet ger en ju lite insikt i hur lång tid det tar att ta sig till Mongoliet. Kul läsning.

//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well Jan, jag har ju gjort i princip den där resan, så jag kan nog svara på de flesta av dina frågor.

Du kör från Ulanbataar och västerut genom Mongoliet på 10 dagar om du vill. Vi gjorde det på 12-14 har jag för mig. När du ändå är där: STANNA LÄNGRE. Ångrar att vi inte tog oss tid och körde runt mer. Du behöver inte köra snabbaste vägen genom landet.

Ta med tält. Att vakna mitt ute i hotehejti mitt i en hästhjord med 200 djur är makalöst!

Jag skulle föreslå att du kör till Mongoliet istället. Det kommer spara er en massa huvudvärk. Du kör till Bajkalsjön på lite mer än en vecka. Faktiskt. De stora vägarna i den delen av Ryssland är helt ok, så ni kan sluka mil i 14h/dag utan problem.

På vår hemresa knäckte vi avståndet Kazakstan-Stockholm på tre dygn. Det var långa dagar, men vi hade hemlängtan.

Kartor kan du köpa på kartbutiken. Där kan du mäta ut alla avstånd.

Här är lite distanser från vår resa -06

Route-info below:

1) RUS Zarubino (ferry berth Russia) - Vladivostok, gravel/ 50 % asphalt 218 km
2) RUS Vladivostok - Chabarovsk, tarmac 764 km
3) RUS Chabarovsk - Birobidzan, tarmac 190 km
4) RUS Birobidzan - Velogorsk, 50% tarmac / 50 % gravel 456 km
5) RUS Velogorsk - Skovorodino, gravel 630 km
6) RUS Skovorodino - Chita, 90% gravel / 10 % tarmac 932 km
7) RUS Chita - Ulan Ude, tarmac 706 km
8) RUS Ulan Ude - Kichta (border RUS/MGN), tarmac 232 km
RUS sum 4 128 km

9) MGN Kichta (border) - Ulan Bataar, tarmac 348 km
10) MGN Ulan Bataar - Archiveer, rough tarmac 439 km
11) MGN Archiveer - Bayankonghoor, 10% tarmac / 90 % gravel 225 km
12) MGN Byankonghoor - Altay, gravel 398 km
13) MGN Altay - Khovd, gravel 440 km
14) MGN Khovd - Ölgii, gravel 220 km
15) MGN Ölgii - border RUS/MGN, gravel 89 km
MGN sum 2 159 km

16) RUS Tashanta (border) - Barnaul, tarmac 769 km
17) RUS Barnaul - Krasny Aul (border Rus-Kaz), tarmac 332 km
RUS sum 1 101 km

18) KAZ Krasny Aul (border) - Semei (Semipalatinsk), tarmac 124 km
19) KAZ Semei - Almaty, tarmac 1 109 km
20) KAZ Almaty - Sharyn - Almaty, 90 % tarmac / 10 % gravel 431 km
21) KAZ Almaty - Chimkent, tarmac 764 km
22) KAZ Chimkent - Aral, tarmac 915 km
23) KAZ Aral - shipcementery - Aral, gravel 209 km
24) KAZ Aral - Aktöbe, tarmac 20 % / gravel 90% 635 km
25) KAZ Aktöbe - Oral, gravel 80% / tarmac 20 % 472 km
26) KAZ Aktöbe - Ozinski (border KAZ-RUS), tarmac 112 km
KAZ Sum 3 771 km

27) RUS Ozinski (border) - Saratov, tarmac 326 km
28) RUS Saratov - Volgograd, tarmac 377 km
29) RUS Volgograd - Krasnodarski (gräns RUS-UKR), tarmac 432 km
RUS Sum 1 135 km

30) UKR Krasnodarski - Poltava, tarmac 564 km
31) UKR Poltava - Kiev, tarmac 378 km
UKR Sum ('Kiev) 942 km

Final stages through Europe (Kiev-Stockholm) not yet decided.

32) UKR Kiev - RUS St Petersburg, tarmac approx 2000 km
33) RUS St Petersburg - S Stockholm, ferry approx 700 km

SUM Zarubino - Stockholm15 936 km

All info hittar du på Transasia-sajten: www.tunare.se/transasia
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Well Jan, jag har ju gjort i princip den där resan, så jag kan nog svara på de flesta av dina frågor.

Du kör från Ulanbataar och västerut genom Mongoliet på 10 dagar om du vill. Vi gjorde det på 12-14 har jag för mig. När du ändå är där: STANNA LÄNGRE. Ångrar att vi inte tog oss tid och körde runt mer. Du behöver inte köra snabbaste vägen genom landet.

Ta med tält. Att vakna mitt ute i hotehejti mitt i en hästhjord med 200 djur är makalöst!

Jag skulle föreslå att du kör till Mongoliet istället. Det kommer spara er en massa huvudvärk. Du kör till Bajkalsjön på lite mer än en vecka. Faktiskt. De stora vägarna i den delen av Ryssland är helt ok, så ni kan sluka mil i 14h/dag utan problem.

På vår hemresa knäckte vi avståndet Kazakstan-Stockholm på tre dygn. Det var långa dagar, men vi hade hemlängtan.

Kartor kan du köpa på kartbutiken. Där kan du mäta ut alla avstånd.

Här är lite distanser från vår resa -06

Route-info below:

1) RUS Zarubino (ferry berth Russia) - Vladivostok, gravel/ 50 % asphalt 218 km
2) RUS Vladivostok - Chabarovsk, tarmac 764 km
3) RUS Chabarovsk - Birobidzan, tarmac 190 km
4) RUS Birobidzan - Velogorsk, 50% tarmac / 50 % gravel 456 km
5) RUS Velogorsk - Skovorodino, gravel 630 km
6) RUS Skovorodino - Chita, 90% gravel / 10 % tarmac 932 km
7) RUS Chita - Ulan Ude, tarmac 706 km
8) RUS Ulan Ude - Kichta (border RUS/MGN), tarmac 232 km
RUS sum 4 128 km

9) MGN Kichta (border) - Ulan Bataar, tarmac 348 km
10) MGN Ulan Bataar - Archiveer, rough tarmac 439 km
11) MGN Archiveer - Bayankonghoor, 10% tarmac / 90 % gravel 225 km
12) MGN Byankonghoor - Altay, gravel 398 km
13) MGN Altay - Khovd, gravel 440 km
14) MGN Khovd - Ölgii, gravel 220 km
15) MGN Ölgii - border RUS/MGN, gravel 89 km
MGN sum 2 159 km

16) RUS Tashanta (border) - Barnaul, tarmac 769 km
17) RUS Barnaul - Krasny Aul (border Rus-Kaz), tarmac 332 km
RUS sum 1 101 km

18) KAZ Krasny Aul (border) - Semei (Semipalatinsk), tarmac 124 km
19) KAZ Semei - Almaty, tarmac 1 109 km
20) KAZ Almaty - Sharyn - Almaty, 90 % tarmac / 10 % gravel 431 km
21) KAZ Almaty - Chimkent, tarmac 764 km
22) KAZ Chimkent - Aral, tarmac 915 km
23) KAZ Aral - shipcementery - Aral, gravel 209 km
24) KAZ Aral - Aktöbe, tarmac 20 % / gravel 90% 635 km
25) KAZ Aktöbe - Oral, gravel 80% / tarmac 20 % 472 km
26) KAZ Aktöbe - Ozinski (border KAZ-RUS), tarmac 112 km
KAZ Sum 3 771 km

27) RUS Ozinski (border) - Saratov, tarmac 326 km
28) RUS Saratov - Volgograd, tarmac 377 km
29) RUS Volgograd - Krasnodarski (gräns RUS-UKR), tarmac 432 km
RUS Sum 1 135 km

30) UKR Krasnodarski - Poltava, tarmac 564 km
31) UKR Poltava - Kiev, tarmac 378 km
UKR Sum ('Kiev) 942 km

Final stages through Europe (Kiev-Stockholm) not yet decided.

32) UKR Kiev - RUS St Petersburg, tarmac approx 2000 km
33) RUS St Petersburg - S Stockholm, ferry approx 700 km

SUM Zarubino - Stockholm15 936 km

All info hittar du på Transasia-sajten: www.tunare.se/transasia

Kristian. Du är ju BÄST!!! :tummenupp

Dom där siffrorna ska jag hårdgranska. Jag har varit inne och kollat din reseberättelse flera gånger tidigare men nog glömt eller helt missat att avstånden också ligger uppe. Så du tror att det är realistiskt att även köra dit istället för tåget? Läste någonstans igår att Tranibiriska järnvägen över lag kör ganska långsamt. Inte direkt X2000. :)

Köra fram och tillbaka på hojarna var vår ursprungstanke från början. Om man tar två veckor på sig till Bajkalsjön så har vi sex veckor på oss att ta oss hem och då har vi fortfarande en mariginal. Köra runt i Mongoliet under tre veckor har varit det vi skissat på. Sen kan vi ta tre veckor på oss under hemresan och fortfarande ha två veckor i reserv om det skulle behöva beställas prylar eller repareras någonstans längs vägen.

Intressant..... Tack. Jag återkommer i ärendet om jag har frågor. Nu fick jag lite att fundera på. Mycket roligare att köra fram och tillbaka. Fick mest för mig att det skulle ta mycket längre tid att ta sig dit. :)

MVH//Jan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Läste senast om ett par finnar som körde till Mongoliet på en vecka.
Rätt coolt faktiskt med tanke på att det känns som att Mongoliet ligger på andra sidan jorden.

Håller ni er på de större vägarna i Ryssland till Ulan Ude kan ni vika av söderut och sen köra Mongoliet-Kazakstan och sen hem med den tiden ni har. Har ni alla papper iordning borde det inte bli något större strul vid gränsövergångarna. Det brukade ta en halv dag / gräns cirka. Ganska omständig procedur som man som tur är lär sig efter ett tag. Man måste bara stå på sig lite och samtidigt ha lite tålamod.

Intressant..... Tack. Jag återkommer i ärendet om jag har frågor. Nu fick jag lite att fundera på. Mycket roligare att köra fram och tillbaka. Fick mest för mig att det skulle ta mycket längre tid att ta sig dit. :)

MVH//Jan
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ett par tjecker på EN BMW 800 GS körde till Magadan och tillbaka på två månader. Jag frågade tjejen i paret om de just hade kört tillbaka också eller om de skickat tillbaka hojarna och hon svarade "we drive back. and the total spent on the road two months." Så det måste helt klart gå på 8-10 veckor om man vill. Jag skulle dock inte ens tänka tanken att ha för bråttom under en sådan här resa, det är ju en resa man inte lär göra många gånger i livet, om ens igen alls. Så kan ni, ta den tid ni kan! :tummenupp

Deras facebookgrupp: http://www.facebook.com/OFFsiberia
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
tror vi alla har sett den ett par tolv gånger! :tummenupp men visst, ett par tjugotvå gånger till kan man ju alltid kolla på den! lite öl å popcorn så!

Ja och jag tror Hellman kan dra lite nytta av den om han inte sett den.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ja och jag tror Hellman kan dra lite nytta av den om han inte sett den.

skulle vara förvånad om han inte hade sett den faktiskt men ja, lite lärdom kan man nog ta från den. dock är den från 2004 och när det gäller just vägarna så tror jag att det har skett en hel del ändringar, framför allt när det gäller vägbyggen och vägstandard i östra ryssland, bortåt sibirien.

det man kan mest ta lärdom av när det gäller deras resa är att inte försöka ta sig genom östra sibirien och the road of bones för tidigt på säsongen när det är väldigt höga och häftiga floder fortfarande.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Snart är alla vägar asfalterade därborta.
De höll på för fullt 06, så ska man åka är det hög tid.....
Där snackar vi gigantiska vägbyggen med tusentals arbetare med hacka och spade.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Den här resan finns att se på TV http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Way_Round kolla den innan ni åker.:)

Den där filmen är nog den huvudsakliga orsaken till att jag och sambon inte kör HD längre.... :tummenupp

Jag och en polare var faktiskt på god väg att göra ganska på pricken den tripp som Ewan och Charley gjorde. Tanken var att dra jorden runt på varsin HD på våra breddgrader och det under -03. Året innan dom drog. HD firade 100-årsjubileum 2003 och vi hade fixat det mesta vad det gäller sponsorer och annat men polarns fru blev med barn så helt plötsligt rann allt ut i sanden. Han ville inte åka och jag lyckades inte få med någon annan på planerna. VÄLDIGT synd att det inte blev av. Jag grämde mig något grymt i flera års tid. Ett av dom stora problemen när vi höll på att planera detta var att få information om hur långa sträckor det var tal om i Ryssland/Sibirien. Polarn var i resebranschen och inte ens det hjälpte. Och på samma sätt som i filmen målade många vi pratade med upp gigantiska problem och mer eller mindre sa att det var omöjligt att göra den resan på hoj. Och när vi sa att vi skulle dra på varsin HD trodde dom att vi helt tappat förståndet. Tror inte att någon gjort trippen via Sibirien/Road of bones/Magadan på HD på den tiden. En Roadking vore nog egentligen inte helt fel på dom vägarna. På tok för låg men dubbla kraftiga dämpare bak och man kan lasta ner dom precis hur mycket som helst nästan. Nu till sommaren drar Doug Wothke till Magadan via Road of bones på en Sportster. Det går nog bra.

//J

Snart är alla vägar asfalterade därborta.
De höll på för fullt 06, så ska man åka är det hög tid.....
Där snackar vi gigantiska vägbyggen med tusentals arbetare med hacka och spade.

Jo jag kan tänka mig att det händer grejer i dom där krokarna. Tar säkert ett tag innan dom tar sig till Yakutsk och får till Road of bones så att det blir enkelt farbart hela vägen till Magadan. Men förr eller senare kommer det ju definitivt bli så. Pratade med en 70-årig skotte i Bulgarien i höstas. Han var på väg att köra ner till Afrika på sin Adventure. Han sa att inom 5 - 7 år kommer man kunna köra asfalterade vägar tvärs igenom Afrika från syd till nord. Det byggs mycket även där. Ska det bli äventyr måste man lämna huvudstråken.

//J
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det är ju en skotte som under förra året körde Sibirien, Road of bones till Magadan förra året. La upp en länk till hans reseberättelse på advrider-forumet tidigare i denna tråd om jag inte helt missminner mig. En av dom saker han skrev var att i östra delarna av Sibirien finns det uppskattningsvis 1 ton (!!) mygg per kvadratkilometer! 1000 kilo mygg. Jag vet inte hur mycket en mygga väger men det är faan inte mycket. Och dom har inte så värst mycket att suga blod ur så när man kommer körande i dom där krokarna som ensam motorcyklist så blir det fart på dom rackarna. Badbyxor är inte rådligt. Det är väl en av fördelarna om man åker lite för tidigt på säsongen att det är kallt och inte lika mycket mygg som mitt under sommaren. Nackdelen är att det kan vara direkt svinkallt under nattetid om man ska campa och att det är mycket smältvatten i vattendragen. Men det kan tydligen vara groteskt mycket mygg. Minns förra sommaren ute i skogarna i norra Finland. Så fort man stannade vart man attackerad av tre miljarder myggor och bromsar. Det var nästan så att jag blev rädd. Får väl spänna på sig en 18 liters camelbak fylld med Joltcola och köra tills man är framme utan att stanna...... Pampers senior..... :gnissla

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nu till sommaren drar Doug Wothke till Magadan via Road of bones på en Sportster. Det går nog bra.

//J

Är det sant? Fan va avis jag blir, den killen sitter ju fan aldrig still. Hur finansierar han alla sina resor? Jag hajar inte.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Där är GROTESKT mycket mygg på sina ställen. Finns en sträcka norr om Kina på några hundra mil som är våtmark och som varit ofarbar fram tills några år sedan. Minns speciellt ett ställe där vi stannade över. Enda sättet att undgå myggen var antingen att stanna inne i tältet eller ligga i ån en liten bit bort.

Det där var för övrigt en lustig kväll. Vi svängde av stora vägen mitt i ingenstans ut på en liten kostig. Körde väl en kilometer rakt ut i ödemarken och smällde upp våra tält på/runt kostigen. Det var ingen som kört där på typ 30 år, så varför inte.

Precis när vi gjort oss hemmastadda kommer såklart en gubbe i en groteskt ful liten traktor från ingenstans. Helt otroligt. Självklart fick vi riva upp allt igen.

S19.jpg


Senare på kvällen var det ett ungdomsgäng som hade fest borta vid ån en bit bort. Det blev löjligt fulla hela gänget, och de skulle sova på bar backe utan vare sig sovsäck eller liggunderlag. De blev nog ganska myggbitna.

Så här var det ofta. Mitt i ingenstans dök det upp de mest osannolika figurer.

Vägbygge:

S18.jpg


S22.jpg


S28.jpg


S43.jpg


S50.jpg


S42.jpg


S46.jpg


Fan, nu längtar jag tillbaka till dammet........

Det är ju en skotte som under förra året körde Sibirien, Road of bones till Magadan förra året. La upp en länk till hans reseberättelse på advrider-forumet tidigare i denna tråd om jag inte helt missminner mig. En av dom saker han skrev var att i östra delarna av Sibirien finns det uppskattningsvis 1 ton (!!) mygg per kvadratkilometer! 1000 kilo mygg. Jag vet inte hur mycket en mygga väger men det är faan inte mycket. Och dom har inte så värst mycket att suga blod ur så när man kommer körande i dom där krokarna som ensam motorcyklist så blir det fart på dom rackarna. Badbyxor är inte rådligt. Det är väl en av fördelarna om man åker lite för tidigt på säsongen att det är kallt och inte lika mycket mygg som mitt under sommaren. Nackdelen är att det kan vara direkt svinkallt under nattetid om man ska campa och att det är mycket smältvatten i vattendragen. Men det kan tydligen vara groteskt mycket mygg. Minns förra sommaren ute i skogarna i norra Finland. Så fort man stannade vart man attackerad av tre miljarder myggor och bromsar. Det var nästan så att jag blev rädd. Får väl spänna på sig en 18 liters camelbak fylld med Joltcola och köra tills man är framme utan att stanna...... Pampers senior..... :gnissla

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Den här snubben Bolot Bochkarev som har den här facebook gruppen vet jag brukar kunna ge tips och information gällande vägarnas skick och eventuella hinder/byggen. Han har även mycket kontakter däromkring om man behöver hjälp med något eller fixa något i förväg.

http://www.facebook.com/group.php?gid=126393645869
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top