Vägtips Västerås-Umeå

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hej alla glada!
Jag inser att det här kanske inte är rätt forum att fråga på men risken finns att det är någon här som läser och har ett bra svar.
Tanken är den att jag ska ta hojen norrut och behöver vägtips. Har ni några tips på bra vägar från Västeråstrakten (alt. Köping) upp till Umeåtrakten (Nordmaling mer specifikt)?

Önskvärt är inte för raka vägar och gärna inte så extremt krånglig vägbeskrivning så att man åker vilse (vilket i sig kan vara trevligt men har man ett mål så...)

Tanken är väl att jag ska dela upp det på två dagar så lite omväg gör inget.

Har ni tips för en del av sträckan mottages det gärna också och lite transport från Köping/Västerås till början av sträckan går ju att överleva.

Edit: Grusvägar avskräcker ej, för den som undrar

Tack på förhand!

Mvh Erik

Last edited:

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
En trevlig (om-)väg är att köra inlandet via Mora upp till Östersund, och sedan vika österut via Sollefteå och Ö-vik. Kurvigt här och var, fin asfalt (iaf senast jag åkte där) och lite trafik. E4:an är rena döden, världens tråkigaste väg?

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Om grusväg inte är nått problem ....
då är det bara att göra en inlands rutt på enrio som är enkel.

Oavsett ... ta inte E4an .... den är super-duper-mega tråkig osså gasar man ... o har man otur står farbror blå där o tycker
"Ajabja, så får du inte göra. Nu blir det slutåkt"

TILLER Bella

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
BMW K1200s
Vägtips

Det är helklart THUNDERASS råd som gäller om du vill ha kul på hoj!!! :rock E4an blir man ju tokig på???:huvet

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Om någon orkar så går det väl att rutta på google maps och skicka?
Mailadress via PM i så fall (för att slippa spam)

En trevlig (om-)väg är att köra inlandet via Mora upp till Östersund, och sedan vika österut via Sollefteå och Ö-vik. Kurvigt här och var, fin asfalt (iaf senast jag åkte där) och lite trafik. E4:an är rena döden, världens tråkigaste väg?

Var kring ö-vik finns det fina vägar?

Om grusväg inte är nått problem ....
då är det bara att göra en inlands rutt på enrio som är enkel.

Oavsett ... ta inte E4an .... den är super-duper-mega tråkig osså gasar man ... o har man otur står farbror blå där o tycker
"Ajabja, så får du inte göra. Nu blir det slutåkt"

Nu har jag ruttat en (förhoppningsvis) vettig väg till sundsvall. Men hur ruttar man smidigt på eniro?

Dessutom tvekar jag på att min hoj med packning kommer klara så extrema farter att det blir slutåkt, eller E4an kanske inte är motorväg ända dit :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har åkt tur och retur den sträckan ett par gånger nu med bil, alltså E4an, och jösses så dödens tråkig den vägen är.

Senaste gången åkte jag hemifrån vid tvåtiden på natten vände i Strömsholm, åt en frukost på donken och körde hem igen.

Näst helg blir det samma resa igen :huvet

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Jodå E4an är mer eller mindre motorväg till Umeå tyvärr :(
(undantag iggesund->sunsvall där det är 70-50-90-50 väg)

Ang att rutta på eniro så brukar ja använda mig av
"rita o mät" fliken uppe till vänster.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Prova även google maps och viamichelin som ruttplanerare, jag brukar använda alla tre omväxlande, samt att jag ruttar på GPS'en.

Jag har under mina resor hittils haft två olika GPS'er, och jag har nog baske mig blivit rekomenderad tre olika rutter.

Nästa gång blir det en tredje GPS och definitivt en annan rutt då jag tänker fika i Uppsala.

Dessutom räknar både ruttplanerarna på nätet och GPS'erna fel på restiden, eftersom det är sänkt hastighetsbegränsningarna 10km/h hela vägen. (och det har inte hunnit med i uppdateringarna)

Man får stå på bra om man ska köra igen den tiden, men det går :tummenupp

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Googlemaps är bra för ruttning (välj vägbeskrivning mellan två punkter och klicka sedan på "rutten" och dra till önskad omväg)

Eniro är bättre på att visa vägar (taskig kontrast mellan skol och mindre vägar på google), fast inte som en riktig kartbok

Det svåra är att avgöra hur kurvig och trevlig en väg är på en karta, därför frågar jag :)

Edit: Varför i hela friden åkte du till strömsholm o vände GuW? :va

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Edit: Varför i hela friden åkte du till strömsholm o vände GuW? :va

För att det är det enda djursjukhuset i Sverige som opererar smådjur sommartid under semestern.

En gång ToR för att lämmna
En gång ToR för att hämta
En gång ToR för återbesök

Eventuellt en gång till på det :huvet

phatbastard

Lindblad
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
SukiSuki Tusen Nolltre
vi brukar åka åsele, junsele, sollefteå och fortsätta neråt, hyggliga vägar med lite trafik och annat elände. Bitvis mycket ohyra men det lider man ju inte av sålänge man inte är en korvkioskbiker :rolleyes:

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
För att det är det enda djursjukhuset i Sverige som opererar smådjur sommartid under semestern.

En gång ToR för att lämmna
En gång ToR för att hämta
En gång ToR för återbesök

Eventuellt en gång till på det :huvet

Jag borde förstått att det var djursjukhuset, hoppas det går bra

vi brukar åka åsele, junsele, sollefteå och fortsätta neråt, hyggliga vägar med lite trafik och annat elände. Bitvis mycket ohyra men det lider man ju inte av sålänge man inte är en korvkioskbiker :rolleyes:

Ska kika in den rutten :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...