Jag lever ju ständigt med hjärtat i halsgropen så fort jag besiktigar.
En bra sak i bakhuvudet om man nu inte önskar ombesiktiga, men trillar dit på en vanlig besiktning är att behålla allt vad original heter. I värsta fall får man ett par svettiga kvällar i garaget för återställning
Känner att jag fick ångest nu när ni började prata om hjulbas, originaldelar och besiktning...
För oss som inte gillar att ljuga besiktningsmannen rakt upp i ansiktet har jag tips på bra svar om man på kontrollbesiktning får frågar: Är det här verkligen original?
Då brukar jag säga: Det har alltid sett ut så!
Oftast går saker och ting igenom om det är propert utfört.
Ett säkert sätt att väcka besiktningsmannens/-kvinnans agg är ju även att inte visa att man fattar spelets regler. Tex att montera blinkers med silvertejp.
Besiktningsmännen vet ju att blinkers, backspeglar, tuta och reflex mm på tex en chopper kommer att monteras av efter kontrollbesiktningen, men om man för den sakens skull ändå inte bemödat sig att göra infästningarna trovärdiga så har man liksom inte fattat spelets regler och får som regel bakläxa.
Dvs ett bollhorn går igenom som godkänd tuta om det sitter fast med tex en klamma på styret, men sitter den med buntband eller tejp så har man liksom inte ansträngt sig, man visar dålig respekt för besiktningsmännens yrke sas. Då får man skit tillbaks.
Det är lite som att självmant stänga av spisen, ta av sig helmut och ev solbriller när man talar med en polis som stoppat en. Det blir en dålig start annars.
Det här är ju säkert självklara grejer för er och mig, men jag upphör aldrig förvånas över hur en del inte fattar hur det funkar i verkligheten.