Väktare... Se hit!

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ptja, göra som jag gör nu o sitta o vakta en sovande fånge e väl inte helt fel kanske, långtråkigt men lättförtjänta pengar.
O sånahär jobb finns de ganska gott om o krävs mkt extrapersonal för att täcka upp.
Tidigare frågor är väl besvarade o ja, väktaryrket är MKT varierande så att en väktare går runt med pistolhölster o snart hållare för att hålla golvmoppen osv osv e inte så konstigt för det är inte så bara att möblera om i bältet :S.. :D
Vi gör helt enkelt mkt olika saker...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Utan att bli allt för ingående så krävs beväpning vid bevakning av vissa skyddsobjekt, tex polishus. Även vid viss eskort bär man vapen.

Väktare är INTE bara batongviftande aggressiva apor med små s*****r som vill hävda sig. Det får ordningsvakterna stå för *S* Nääää, inte dom heller.
Dom flesta har faktiskt en seriös inställning där dom inser att det till stor del handlar om ett serviceyrke och inte om att vara "hobbypoliser".

Fast vi ska lära oss skilja på väktare, ordningsvakter och skyddsvakter. Skyddsvakter är de enda som är berättigade till att bära vapen PÅ SKYDDSOBJEKT där det krävs just detta. Där har de mer befogenhet än självaste polisen men inte utanför detta område. Att de får ha vapen vid eskort var något nytt för mig men det stämmer säkerligen då vi numera har livvakter annat än hos bara SÄPO.
En väktare bär inte annat "vapen" än batong.
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Fast vi ska lära oss skilja på väktare, ordningsvakter och skyddsvakter. Skyddsvakter är de enda som är berättigade till att bära vapen PÅ SKYDDSOBJEKT där det krävs just detta. Där har de mer befogenhet än självaste polisen men inte utanför detta område. Att de får ha vapen vid eskort var något nytt för mig men det stämmer säkerligen då vi numera har livvakter annat än hos bara SÄPO.
En väktare bär inte annat "vapen" än batong.

En polis som arbetar på ett skyddsobjekt har precis samma befogenhet, en skyddsvakt har inte mer. (Det hänger alltså på vart man jobbar)
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Jag tänkte på ronderande väktare för att jag brukar köra ikapp med en securitasbil när jag jobbar och han som kör är en trevlig prick som bland annat vaktar vår parkering och lager.
Han sa att han trivs och att det inte alls är så stressigt som folk säger, visst det blir en hel del körning men det är jag ju van med sen innan, för att inte tala om stress! :)
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
inga väktare får väl ens bära vapen. Skyddsvakter får väl det? Och då skall de väl antagligen jobba på något ställe som t ex, regeringskansliet, kärnkraftverk osv. Tror inte skyddsvakter extraknäcker på Ikea och kollar snattare....
 

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Lidingö- Sundsvall
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Pistolhölstret var nog handklovar.

En Väktare får inte gripa dej om du har gjort ett brott som inte kan leda till fängelse. Det kan vara bra att veta om man har snattat el dyl, det är bara att gå därifrån :-D

Sunkig ingångslön måste jag dock säga. Trodde det var bättre.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Jobbade tidigare som vakt och där bar jag revolver eller pistol i vissa arbetssituationer även som väktare och ordningsvakt.

Har även varit på jobb där vi hade K-pist som förstärkningsvapen.

Men reglerna säger att väktare och skyddsvakt får bära vapen i visa tjänster.

Ordningsvakt får inte bära vapen, men jag vet två ställen där de har fått specialtillstånd att göra detta.
 

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
En Väktare får inte gripa dej om du har gjort ett brott som inte kan leda till fängelse. Det kan vara bra att veta om man har snattat el dyl, det är bara att gå därifrån :-D

:confused: :confused:

Varför uttala sig om nått som man uppenbarligen inte vet nått om.
Seriöst, vad trodde du att snatteri var: en god gärning till samhället eller:va
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
En Väktare får inte gripa dej om du har gjort ett brott som inte kan leda till fängelse. Det kan vara bra att veta om man har snattat el dyl, det är bara att gå därifrån :-D

Böter eller fängelse i högst 6 månader är straffet för snatteri.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fast vi ska lära oss skilja på väktare, ordningsvakter och skyddsvakter. Skyddsvakter är de enda som är berättigade till att bära vapen PÅ SKYDDSOBJEKT där det krävs just detta. Där har de mer befogenhet än självaste polisen men inte utanför detta område. Att de får ha vapen vid eskort var något nytt för mig men det stämmer säkerligen då vi numera har livvakter annat än hos bara SÄPO.
En väktare bär inte annat "vapen" än batong.

Sa skyddsvaktsutbildningen man fick i lumpen kan man faktiskt ha anvandning for?

Jag har varit skyddsvakt vid bade skyddsobjekt och eskort sa det stammer att skyddsvakter anvands vid eskort. Vi bar alltid automatvapen vid skyddstjanst. Ger automatisk fortur vid mojen, macken och pizzerian...

For ovrigt kan jag meddela att det inte alls ar sarskilt kul att befinna sig i en situation dar man tvingas rikta ett skarpladdat vapen mot en annan person. Verkligheten ar langt ifran filmens varld i det sammanhanget. :(
 
Last edited:
Gick med
17 Dec 2007
Ort
I ett radhus
Hoj
Åranscht kräpp 625-06
Pistolhölstret var nog handklovar.

En Väktare får inte gripa dej om du har gjort ett brott som inte kan leda till fängelse. Det kan vara bra att veta om man har snattat el dyl, det är bara att gå därifrån :-D

Sunkig ingångslön måste jag dock säga. Trodde det var bättre.

Det är väl bara fyra brott i Sverige som det inte är fängelsestraff i straffskalan;
Åverkan, Förargelseväckandebeteende, Förtal och Olaga intrång?

Övriga brott är det fängelsestraff i straffskalan och man kan bli gripen av vem som helst, inte bara polis, väktare eller ordningsvakt.
Det kallas "envarsingripande" och kravet är att det sker vid bar gärning eller flyende fot.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
inga väktare får väl ens bära vapen. Skyddsvakter får väl det? Och då skall de väl antagligen jobba på något ställe som t ex, regeringskansliet, kärnkraftverk osv. Tror inte skyddsvakter extraknäcker på Ikea och kollar snattare....

Angående beväpning:

Det finns väktartjänster där personalen är beväpnad.
Det finns skyddsvaktstänster där personalen är obeväpnad.

Ovanstående är inte speciellt vanligt, men det förekommer.

Givetvis kan en person som vanligtvis jobbar som skyddsvakt utföra andra typer av bevakningsuppdrag, men då bäres inte funktionsbeteckningen: skyddsvakt.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Angående beväpning:

Det finns väktartjänster där personalen är beväpnad.
Det finns skyddsvaktstänster där personalen är obeväpnad.

Ovanstående är inte speciellt vanligt, men det förekommer.

Givetvis kan en person som vanligtvis jobbar som skyddsvakt utföra andra typer av bevakningsuppdrag, men då bäres inte funktionsbeteckningen: skyddsvakt.

Tack för informationen
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top