Väl inkört däck vågar man mer?

tkdrille

Guest
många delade meningar:)
Men alltså de är ett michelin däck som sitter på nu ju=). de är kvalite.
eller så är de ni som burnar för mycket för småflickorna nere vid korvmojjen.

Då ska jag våga glida fram alltså? inte för mycket pådrag och så, då klarar jag mig va? De är de enda man gör om dagarna :D köra hoj alltså.

Inga sprickor på sidorna.

Om de nu blir så att man kommer ner till väven smäller däcket eller luften går ur sakta?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
1700 mil på ett däck!!!!!!!!! Jag kör upp mitt på 45mil! Är jag tuffast nu?

Nä men 1700 mil på ett däck skulle även jag vilja få ut. har ALDRIG fått ut mer än 500 mil på ett bakdäck vill inte verka tuff men så är det, och vad är ditt problem med det då?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Nä men 1700 mil på ett däck skulle även jag vilja få ut. har ALDRIG fått ut mer än 500 mil på ett bakdäck vill inte verka tuff men så är det, och vad är ditt problem med det då?

Fick en känsla av att folk ville skriva hur lite mil de får ut på sina däck och indirekt berätta hur snabbt o hårt de kör med sina hojar på gata.

Något problem har jag aldrig haft. Jag har bara bänkat mig på läktaren för att iakta spelet.

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
1700 mil på ett däck!!!!!!!!! Jag kör upp mitt på 45mil! Är jag tuffast nu?

Ja, om du stavar det P - A - N - K :tungan

Och till trådskaparen: Ta det väldigt lugnt så går det nog bra, du vill nog inte träffa konstaplarna från trafikavdelningen heller......

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fick en känsla av att folk ville skriva hur lite mil de får ut på sina däck och indirekt berätta hur snabbt o hårt de kör med sina hojar på gata.

Något problem har jag aldrig haft. Jag har bara bänkat mig på läktaren för att iakta spelet.

Sitter man på läktaren lägger man inga straffar:ajjabajja

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
många delade meningar:)
Men alltså de är ett michelin däck som sitter på nu ju=). de är kvalite.
eller så är de ni som burnar för mycket för småflickorna nere vid korvmojjen.

Då ska jag våga glida fram alltså? inte för mycket pådrag och så, då klarar jag mig va? De är de enda man gör om dagarna :D köra hoj alltså.

Inga sprickor på sidorna.

Om de nu blir så att man kommer ner till väven smäller däcket eller luften går ur sakta?

Du kan lugnt köra säkert 50 mil till om inte ens cordsen är framme än.

Jag har fått för mig att det kommer pysa. Dock när man kollar burnfilmer så smäller det rätt fint.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
varför köpa nya däck när ni kan köpa beg racedäck för mer än halva priset,ålder är minst lika viktigt som mil.
det är kanske bättre säkerhet i beggade race som är mjuka än torrspruckna bakelitdäck,bara en tanke.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja hur dessa kommit till de vet jag inte redigt. Men de är väl torrt skulle ja gissa på. Fast hojjen har knappt fått en vintervila ens haha.
Men om man kör lugnt och fint så är de ingen fara att de skulle bli punktering eller nått sådant trams? är ju rädd om lacken=).

Avarage . Tyvärr de tog visst så lång tid:(, beställde de på mcdackonline. allt betalt och fick leveransdatumet idag :( så tisdag ska de komma menar dem.

Men jag upptäckte själva sprickorna idag. i förrgår fanns inte sprickorna och har kanske kört 15-20 mil sen dess

Jo missa de jag själv har kört 1700 mil med det. sen hur långt de gått innan de vet jag tyvärr inte.

Och nej där är gummi kvar på ytan :D

Punktering:
Så länge du inte lagat det med slang sker punktering någorlunda lugnt och sansat (oftast). MEN man kan ju missa det om man kör på rak fin väg en stund och helt plötsligt måste svänga/bromsa och vipps ligger man där pga. att man själv inte observerade att man har alldeles för lågt ringtryck!

Leveransdag:
Tisdag = kort tid jämfört med den tid det kan ta att reparera mc och dig själv.

1700 mil:
Inte alls orimligt utan snarare någorlunda normalt med ett bra gatdäck (ex. Michelin Pilot Road) och med en fjädringsinställning som är hyfsat ok OCH med någorlunda rätt ringtryck under hela tiden. Skulle inte bli förvånad om du skrivit 2200mil heller! Över 2500mil börjar det bli riktigt långt dock!

Mvh!
// Niklas

varför köpa nya däck när ni kan köpa beg racedäck för mer än halva priset,ålder är minst lika viktigt som mil.
det är kanske bättre säkerhet i beggade race som är mjuka än torrspruckna bakelitdäck,bara en tanke.

Racedäck (om du nu verkligen menar däck framtagna för tävlingsbruk) har oftast ett kraftigt begränsat användningsområde där de ger bra grepp (och då bättre än gatdäck). Ex. Michelin Pilot Race (tror inte det finns idag) funkar riktigt bra på TORR asfalt med en temperatur i luften på ÖVER +15 grader. Allt annat är detta däcket sämre än ett vanligt hyfsat gatdäck (ex. regn eller kallare än +15).

Vidare brukar tävlingsdäck ha sin optimala arbetstemperatur avsevärt mycket högre än ett bra gatdäck, inte sällan upp emot 85-90 grader medan et bra gatdäck (ex. Michelin Pilot Power) ligger runt 55 grader. Det krävs således mer körning (längre sträcka/tid) innan man når 95 grader jämfört med 55 grader (i viss mån beror temperaturökningen på konstruktionen i stommen men det är relativt försumbart i en sådan här jämförelse) så med ett racedäck på gata kör man längre tid/sträcka med sämre grepp än med ett bra gatdäck. Och med FEL racedäck har man riktigt riktigt dåligt grepp vid regn och/eller kall väderlek!

Japp, jag vet många kör med det och det funkar för dem! Det funkar garanterat också för mig oftast eftersom jag nu för tiden latar mig och nästan bara kör i finväder men det beror i huvudsak att man inte BEHÖVER maximalt grepp (oftast) när man kör någorlunda normalt!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
1700 mil på ett bakdäck! :brinnerup

Jag skulle ha kört.

Det är inget jag körde å ett däck som hette Avon ett jävla sket däck .
Iallafall det däcket rullade 2500 mil .. innan jag burna sönder det ..

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Såg att en massa redan berättat om det begränsade användningsområdet!

Det viktigaste måste ändå vara att försäkringen inte gäller om du skulle krascha? Om någon tror att bortslipning av "not for road use" eller dylik text skulle lura en besiktningsman från försäkringsbolaget bör denne kamma till sig!

Racedäck är ju helt överlägsna om man kan utnyttja dom, vilket antagligen väldigt få kan på vägen! Jag tycker att mina Dunlop Qualifier RR är kassa i regn men ett skuret slick är nog inte hälften så bra....

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Finns den inte till 17"?
Denna "maskin" är i första hand avsedd för cross & enduro, Jag skulle mistänka att den är i klenaste laget för landsvägs däck, jag har krängt däck på båda typerna och att trycka in ett crossdäck är en barnlek i jämförelse med ett landsvägsdäck.
Det svåra är just att trycka in däcket från fälgen, jag har byggt om min hydrauliska vedklyv till detta det funkar bra. men har också använt hävstångs principen men med betydligt kraftigare grejor än de på bilden.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Svart stofft........

Ja, om du stavar det P - A - N - K :tungan

Och till trådskaparen: Ta det väldigt lugnt så går det nog bra, du vill nog inte träffa konstaplarna från trafikavdelningen heller......

Vill han träffa gänget däruppe då? I himlen får man frid och kunskap eller?

Toyman

tkdrille

Guest
jag körde några mil till men rätt lugnt.
Skruvade av hjulet idag=) får nog de imorron så
Men ni får en bonusbild på mina vackra sprickor :)

Bifogat

• bakhjul.JPG
    bakhjul.JPG
    115.2 KB · Visningar: 95

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
killen i "worlds fastet indian" smörjde ju in sina gamla däck med skoputs, o dom klarde av att köra i +300kmh, kanske ngt att testa?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10

Det där är Corden från stommen som har kommit fram! Gummit är med andra ord slut i mitten!

Mvh!
// Niklas

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej

Gött :tummenupp

Det där däcket fanns det inte mycket kvar utav. Några rejäla gaspådrag och det hade kunnat hända grejor.

Lite dåligt med slitage på sidorna dock :tungan

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08

Hmm, låter som än väldigt dålig idé att köra på racedäck på gatan.

Dessa kommer aldrig upp i rätt temperatur vid gatåka och kommer då vara väldigt hala att köra på:gnissla

tkdrille

Guest
Gött :tummenupp

Det där däcket fanns det inte mycket kvar utav. Några rejäla gaspådrag och det hade kunnat hända grejor.

Lite dåligt med slitage på sidorna dock :tungan

:D
De är för starkt gummi på sidorna tycker jag =).
Men nu är iallafall hjulet av och väntar på de nya gummit :d

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...