Väldigt offtopic, men testar ändå!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fick en polisradio av märket DLS-160 idag av min morbror som använde den i sin lastbil förut.
Men nu vill jag prova den men problemet är att han hittade INGA kablar till den :( De ingångar som är på baksidan: converter (3,5mm phono), speaker (3,5mm phono) och sen dc-jack, ser ut som en sån anslutning som brukar vara till diverse batteriladdare, typ 3,5mm-liknande. Men problemet är ju att dessa kan ha plus och minus på två olika sätt, hur får man reda på hur det är? Vill inte bränna den direkt precis :( Och sen vanlig antenn som i bil till radion.

Nån som kan hjälpa mig med detta tro? Har letat på google efter info men hittar inte speciellt mycket :(

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Du vet att det ska vara 12 VDC eller?
Öppna och titta lite så kanske du kan få fram det.
Jag skulle sätta en krona på att plus ska vara i mitten och minus i skalet om det är en sådan kontakt som jag tror.

Edit:
Hittade lite info 12 VDC 500mA skulle det vara enligt vad jag hittat.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tackar, öppnade skalet och kikade litegranna, vågade in koppla in den iaf :D Hade en 12vdc men inte med plus i mitten :( Ska leta vidare och se om jag kanske kan bygga ihop nåt av lite eltejp och ståltråd :)

Ska kika på den där sidan oxå, tackar för det!!!!

Ps: det står dc-jack, 12-13,8v så det funkar ju med en sån 12vdc men är du säker på att det ska vara 500 milliamper? Man lär ju inte bränna den med det men ändå :rolleyes:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skitbra swim!!!! Enda problemet nu är att jag hittar inte min spänningsmatare så jag kan inte mata den med nåt utan rätt sladd :( Jaja, får åka till garaget och hämta grejjer *suck*

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Vid akut brist på nätagg så brukar jag sno kräm ifrån datorn. 12 och 5 volt kommer man långt på... Nätagget i datorn brukar dessutom vara kortslutningsskyddad (kanske inte alla...) och kan disha ut rejält med ström om man behöver det. De kan dock bli lite kinkiga om den totala lasten är för liten.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
kom ihåg tat du behöver en antenn för 79mhz med om du ska höra polisen vettigt.
Visst kan det gå med bilens befintliga med, eftersom FM rundradio inte ligger så mycket högre i frekvens, men riktigt bra blir det aldrig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ska kolla i datorn om det finns nån tamp jag kan leka loss med iaf! Tack för tipset!

Har ingen 79mhz-antenn, men ska sitta hemma med den och jag har en ställbar aktiv fm-mottagare som jag byggde förut och tycker att dem borde funka? Får in det mesta med den och det är bättre mottagning med den än vad det är från antennen på taket i huset där jag bor. Men det saknas en potentiometer på den just nu, behövde den till bilen förut :rodnar ska kolla om jag hittar nån pot som kan passa, men kan ju inte trimma in den igen om jag måste byta värde :(

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
i vilket fall ska längden på antennen vara längre än på FM rundradiobandet, hur nu det översätts till din ställbara moj.

Du kan annars bygga en enkel dipol.
Helt enkelt så att du tar 2st 92cm trådar och löder en koaxkabel på dessa (skärmen till ena tråden och mittledaren till den andra tråden. Sen monterar du dessa ovanpå varanndra vertikalt, de får inte komma åt varandra. Använd helst 50ohms koaxialkabel.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Silwer skrev:
i vilket fall ska längden på antennen vara längre än på FM rundradiobandet, hur nu det översätts till din ställbara moj.

Du kan annars bygga en enkel dipol.
Helt enkelt så att du tar 2st 92cm trådar och löder en koaxkabel på dessa (skärmen till ena tråden och mittledaren till den andra tråden. Sen monterar du dessa ovanpå varanndra vertikalt, de får inte komma åt varandra. Använd helst 50ohms koaxialkabel.

Hittade ingen pott och jag har inte lödverktyg eller annat hemma heller för den delen så det får vänta till imorrn för nu måste jag tydligen baka kanelbullar med tjejen :(
Tänkte dock testa matningen iaf, tror ni att det går med en 14,4v 1000mA? Hittar ingen säkring i lådan så det sitter väl i ordinarie matningsaggregat. Aja, kan ju hända mer än att det börjar brinna :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
hmmm, såg nu att det ser ut som att plusen omger jorden, om man kollar på ikonen på nötagget jag hittade :( Så då är det väl fel antar jag, dumt att testa isåfall!

Skorpan

Guest
Dee_cati skrev:
Ska kolla i datorn om det finns nån tamp jag kan leka loss med iaf! Tack för tipset!

Har ingen 79mhz-antenn, men ska sitta hemma med den och jag har en ställbar aktiv fm-mottagare som jag byggde förut och tycker att dem borde funka? Får in det mesta med den och det är bättre mottagning med den än vad det är från antennen på taket i huset där jag bor. Men det saknas en potentiometer på den just nu, behövde den till bilen förut :rodnar ska kolla om jag hittar nån pot som kan passa, men kan ju inte trimma in den igen om jag måste byta värde :(
har kvar min bilantenn till polisradion om du vill ha (min pajja)
hoa till om du vill ha den,du får den....(slänger den annars)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Silwer skrev:
jo men det är väl inget större jobb att kasta om kablarna.

Näe det är det inte, men vill inte kapa i sladdarna till datorns 5.1-system :(

Skorpan: Kan du kanske skicka den? Om jag inte hittar nån häromkring så vore deet schysst isåfall, då sätter jag in plurings på ditt konto isåfall. Kan höra av mig på tisdag isåfall

Skorpan

Guest
Dee_cati skrev:
Näe det är det inte, men vill inte kapa i sladdarna till datorns 5.1-system :(

Skorpan: Kan du kanske skicka den? Om jag inte hittar nån häromkring så vore deet schysst isåfall, då sätter jag in plurings på ditt konto isåfall. Kan höra av mig på tisdag isåfall
ähh skit i pengarna-är inte så noga,slänger det ändå annars ju
kolla bara så det e samma kontakter på antennerna (det borde det vara),ska ta kort-kommer med bild snart.....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skorpan skrev:
ähh skit i pengarna-är inte så noga,slänger det ändå annars ju
kolla bara så det e samma kontakter på antennerna (det borde det vara),ska ta kort-kommer med bild snart.....

Skitschysst! men du måste ju ändå ha pengar för frakten ju :)

Det är vanlig kontakt som sitter bakpå bilstereos för antennen.

Skorpan

Guest
magnetantenn med ca 4meter sladd....

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...