Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Kan det vara så att åsikterna om dubbdäck från våra södra breddgrader skiljer sig en aning från de nordligare åsikterna. Det ser så ut i denna tråd åtminstone.
Då är egenskruvat en klar fördel ändå för det håller, och är överlägset billigt
Vill man köra på en ännu snabbare, säkrare, enklare och dyrare lösning så rekomenderar jag kold kutters:
Frank o Co är snabbast på isarna i väst med sina kold kutters. Den enkla anledningen är att dom får mycket metall i isen och kan åka med grymma ställ
Meddelande från Frank till mig på FB:
"Bakdubben ligger på 1300 kr för 500 dubb. Framdubben ligger på 780kr för 300 dubb. Bakdäck jag dubbar i är Maxxis IT, kostar 650:-
Fram använder jag ett däck som heter DURO har dock ej fått något pris på detta men det ligger runt ca 500.
Du har alltså en väsrtinguppsättning för 3360:- och det bästa av allt är att du dubbar upp dessa på 3-3,5 timmar. Skulle du köra slut däcken så är den dyra investeringen (dubben) intakta. Bara att skruva ut igen och använda.
Ola körde hela säsongen på samma uppsättning, klackarna på utsidan har börjat småspricka men inte mera än att han kommer att köra med det i år igen. Kolla hemsidan för mera info www.111ways2go.se
Mvh Frank"
Hojen som ligger först på videon på hemsidan för dessa "kold cutters" har definitivt inga finndubb om de inte är i princip slut vill säga!
/Christer
Det "bär ju på" rätt bra rakt fram men kurvgreppet är inget vidare! Nu är det ju en del lös snö/is på banan iofs. Det ser ju för den sakens skull inte mindre kul ut!!
/Christer
Oj är skruvdubbat snabbare,, hmm även på rent underlag menar du? Nej jag har inte åkt på dessa kold-cutters men då har jag lärt mig något nytt nu!
/Christer
Lyfter tråden igen, mest för att Normans inlägg i min gästbok är försvunna och han kan skicka nytt pris till mig
Och att egenskruvade däck skulle vara snabbare än finndubb? Nej, knappast. Då har man inte kört finndubb gissar jag på.
Hah, inte lättare att skriva direkt till mig alls
Nej, då hade jag ju varit tvungen att klicka på ditt namn och sedan skrivit där, det hade ju för fasen krävt minst TVÅ knapptryck mer!!!
Nejdå, jag ville även påpeka att kold-cutters och egenskruvade däck omöjligtvis ger bättre grepp än finndubb på annat än jävligt dålig is. Jag körde finndubb på rejält uppkörd is och visst blir det lite mer ryckiga nerlägg men det blir det även med endurodubbat.
Eller ok, om man har riktigt bra skruvade däck med långa utstick så bör det naturligtvis ge mer grepp än finndubb men de skruvade däck som jag har sett brukar se förjävliga ut med alldeles för tjocka skruv för att de inte ska gå av.
Men skitsamma, jag är nu även inne på att eventuellt köpa en Endurohoj då jag har massvis med skog att köra på och perfekta spår med egna surhål osv. Iskörning måste det bli också men jag vet av erfarenhet att man drar sig för att köra när det börjar krypa ner mot -20 grader och då kan man ju alltid leka i skogen istället.
Men då kommer nästa trubbel, en 450 passar ju inte för skogskörning någonstans
Har hittat en RMZ450 -06:a för riktigt bra pris och enligt polaren så ska det vara den bästa 450´n för pengarna och den KTM 250EXC jag hittade igår såldes imorse...
Varför är man så ambivalent alla gånger?
Edit/ Missförstår jag användningen av dessa koldcutters? Skruvas de från insidan med spetsen ut mot isen eller skallen utåt? Skruvarna ser nämligen precis ut som sådana man skruvar i traktordäck och dessa skruvas utifrån och in med skallen utåt och då blir ju greppet därefter. Men sen skriver de utstick på 9mm och då börjar jag fundera
Filmen är ju skapad på en Mac står det, kanske därför man inte kan se den
Som jag skrivit innan så har inte finndubb särskilt mycket att komma med mot egenskruvat eller koldkutters. Du får mycket mer metall i isen och med bättre utstick.
Att tänka på med koldkutters är att använda tillräckligt många och den längsta varianten. Annars känns det halt och svajigt. Som sagt kolla med frank han har koll.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|