Välja banhoj

Status
Ej öppen för fler svar.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Nu börjar säsongen närma sig med stormsteg och jag går i planerna att skaffa en ny banhoj, har en gsxr1000 k7 för tillfället. De jag är intresserade är zx10r eller cbr1000rr 08 och framåt. Det jag undrar är vilken av dem är lämpligaste som banhoj, pålitligaste, om de är lättmekade och tillgång på reservdelar. Vad har ni för erfarenheter utav de modellerna? Vad jag har förstått så har båda grymma chassin, hondan jämnare effektkurva och mer effekt i kawan. Något mer som skiljer dem åt?

Funderar även på att dra på kraschkåpor på min gamla r1 99:a och köra bana med den. Men den känns lite för extrem för mig. Kan inte riktigt hantera den på bana, trots att den har grymt chassi och jämn effektkurva så har den alldeles för mycket kraft för min del.

Trevlig helg på er :)

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Förstår inte riktigt vad du frågar efter?
I ena stycket efterfrågar du racehojar från 07-08 och i andra stycket anser du att en R1:a från 1999 är för extrem för dig att hantera. Utvecklingen har som tur är inte gått bakåt. Vad undrar du nu då egentligen?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Ja en r1a från 99 är ju ett under av effekt!

Du kan inte tänka dig en s1000rr då? Har hört att dom är väldigt timida och lätta att hantera om man jämnför med ett r1 monster från 99!!!

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Sen är jag lite sugen på att bygga en banhoj. Är det från tyskland man bör importera hojen ifrån eller hur gjorde ni?

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Ja en r1a från 99 är ju ett under av effekt!

Du kan inte tänka dig en s1000rr då? Har hört att dom är väldigt timida och lätta att hantera om man jämnför med ett r1 monster från 99!!!

Tyvärr så är bmwn för dyr och jag anser att det är lite fusk att köra med tc :)

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
View attachment 378110

Fattar inte ens om du trollar eller inte :3freak

Svårt att lista ut den... :glömdet
0zG8yac.jpg

412341234.jpg

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Jag tycker du borde satsa på en R-1a, gärna en äldre från, låt säga 98-00. Dom röd/vita går bäst rakt fram

Vill man sen sätta lite sköna Varv tider med den så tycker jag du borde sätta dit en Bazzaz TC så du inte far av banan pga effekten

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag tycker att du ska satsa på en polka retta. Vad jag vet så finns det ingen hoj som slår den.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
popcorn.jpg

Edit: Om det ens finns ett uns av seriositet i denna tråd så tror jag nog ingen som känner till TS historik här på Sh någonsin kommer komma med ett vettigt inlägg.

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag tror du kan välja i princip vilken literhoj som helst, bara du passar dig för Yamaha R1 -99 - Just denna årsmodell är den man har använt som mall till Rossis nya M1:a för 2013. Dock har man trimmat ner M1:an ca 20-25 Kw så att Rossi ska klara av den. man har också försämrat väghållningen en aning jämfört med R1 -99 så att det inte ska finnas någon risk att man ska riskera att upphäva naturlagarna.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Ett annat alternativ kan ju vara att ta din rEtta, men byta ut förgasarna mot sprut (superlätt ingrepp). Då försvinner ju förgasarhästarna och effekten droppar med 20-25%. Du får alltså en hoj med Motogp-spec på chassiet men en motor med "hanterbar" effekt.
Men använd norsk fjällluft i luftburken, gammelrettor med sprut som använder svensk luft tenderar att bli lite tjuriga i mellanregistret.:banana

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad