Välja bredbandsleverantör?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Fick ett samtal från glocalnet (min nuvarande bredbandsleverantör! ) om att bindningstiden håller på att löpa ut.
Hon smörade med att band jag mig i ett år till skulle jag få en månad gratis.
Har aldrig haft nåt strul med dom mer än att dom inte kunna höja hastigheten fastän dom lovat det.
Tackade nej till erbjudandet och är fri att välja vilken leverantör jag känner för.

Men, i vilket fall så funderar jag på vilka alternativ finns det till glocalnet?

Har kollat lite på telia, bredbandsbolaget och tele2.
Vilka fler finns det?
Rekommendera gärna

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Tänk bara på att du har en uppsägningstid på tre månader (tror jag det är). En annan sak att tänka på är att välja operatör som du kan göra en sk portering till. Det innebär att installationen av den nya operatören går avsevärt mycket snabbare. Även om i ditt fall Glocal avslutar ditt abonnemang betyder inte det per automatik att dom tar bort kopplingen till sin utrustning på din telefonstation. Av erfarenhet kan jag tala om att det kan ta upp till två månader innan det sker.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag har BBB (BredBandsBolaget) och är helnöjd med dom. Är aldrig några problem om det blir nåt tjaffs utan de är alltid sammarbetsvilliga och hjälper till, även om vissa på kundtjänst är lite clueless så man får sätta dom på plats när dom inte vet vad dom pratar om. ;)
Trevliga är dom iallafall och linan funkar klockrent.

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Medhåll där, BBB är apbra. Nu har jag iofs fiber men dels blev jag gratis uppgraderad till 100/10 för ett par år sedan, och nyligen hörde de av sig och undrade och jag ville betala 50:- mindre varje månad om jag band upp mig på ett år. Givetvis. Har aldrig haft något som helst strul med dom, vilket är mer än vad man kan säga om flera andra.

Vet inte om de håller samma kvalité när det gäller ADSL dock.

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Hornet 900
För att sammanfatta "de fyra stora" skulle jag säga:

Telia - Driftsäkert och snabba åtgärder, inga rafflande erbjudanden, minst hastighet för pengarna. (XR 650)

BBB ADSL- Snabba, fokus på prestanda med fler alternativ gällande hastighet. (R6)

BBB FIBER - Snabbast, säkrast. (En servicefri Hayabusa)

COMHEM KABEL - Som BBB FIBER fast långsammare och aningen mindre driftsäkert. (GSXR 750)

GLOCALNET - Som BBB ADSL fast med mindre fokus på prestanda och mer på priset. (ER-6)

Telia äger hela kopparnätet vilket gör att de har övertaget när det gäller service. GN och BBB ägs av Telenor och "hyr" Telias nät, därför tar reparationer aningen längre tid. GN kräver telefonabbonemang.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
BBB skulle jag aldrig rekommendera p.g.a. den värdelösa kundservice man får om man inte ska beställa. Den kortaste kön jag suttit i var 40 min lång. Jag utgår ifrån att de fixat en del sånt nu men seriöst, de är lätt Sveriges minst serviceinriktade bolag. De som sitter i första steget av supporten kan ingenting utom det som står på deras fusklapp - kolla så sladden sitter i, resetta modemet och testa ett annat modem typ - och det ska de fråga tre gånger innan de inser att man själv inte lider av samma okunskap som de och då får man stå i ännu en kö för att komma till den 'riktiga' supporten. Suck. Jaa, jag hade rätt mycket problem med BBB och var därför tvungen att sitta i den där kön mer än en gång i månaden.

Jag kör Telia och det kommer jag nog fortsätta med. Bra support, korta köer och mycket mer driftsäkert.

Ja, ADSL handlar det om.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bredbandsbolaget funkar klockrent, jag har betalat för 24mbit, men har aldrig kommit över 16-18, men jag behöver IOFS inte så mycket bandbredd heller, så jag ringde och bad dom nedgradera till 8, då säger killen på kundtjänst "du kan ju få 16, så jag låser på det och medelar faktureringsavdelningen att du har 8.

Sedan dess har jag alltid haft mellan 12 och 16.

Johan på supporten är en pärla, han fixar alla problem SNABBT och ringer tillbaka och kollar så att man är nöjd.

Dessutom tog dom över min fasta telefoni, jag hade tänkt säga upp den, men eftersom jag redan var kund hos dom skulle jag slippa fasta kostnader, endast betala för samtalen, så då fick dom ta det med.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tackar för alla tipsen!
Får se hur jag gör.
Verkar som att man måste ringa runt till dom olika leverantörerna för att slippa bli påprackad en massa annan skit.
Beställer man via deras sidor så är det diverse annat som jag inte vill ha som medföljer.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Tackar för alla tipsen!
Får se hur jag gör.
Verkar som att man måste ringa runt till dom olika leverantörerna för att slippa bli påprackad en massa annan skit.
Beställer man via deras sidor så är det diverse annat som jag inte vill ha som medföljer.
bbb har funkat bra för mig men,finns väl kanske billigare alternativ.
ring upp dom och fråga helt enkelt vad de har för erbjudanden,kan ju knappast skada i alla fall.
/robin

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har kört Comhem, telia och nu Bredbandsbolaget.
Combort och Felia är världsbäst säger dom. Men verkligheten säger att har har du en 24Mbit så ger den 24Mbit vid 0 uppload. Vid max uppload så ger den knappt 2Mbit. Dvs duplexen är lika men kass.
Så för oss som gillar att ladda upp och ned så skiter det sig.

BBB funkar 100% bättre, dock fick jag en sämmre lina generellt 20Mbit ner och 4 upp. Men jämfört med ComFelia 24/2 som ger 2/2 vid full duplex så ger jag fem styren utav fem till BBB som faktist håller vad dom nästan lovar 18/4.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Banhof verkar vettigt då dom inte lämnar ut IPnummer till myndigheterna. Dom sparar dom inte.

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
Det beror ju lite på vad du använder nätet till. Men är du fri att välja skulle jag nog köra på Svenskt Bredband eller Bredbandsbolaget. Jag har BBB idag, men hade jag kunnat så hade jag lätt kört på Svenskt Bredband.

"Internet
Riktigt bredband upp till 200Mbit/s för 229kr/mån och 0 kr i anslutningsavgift."

http://www.svensktbredband.se/

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
BBB skulle jag aldrig rekommendera p.g.a. den värdelösa kundservice man får om man inte ska beställa. Den kortaste kön jag suttit i var 40 min lång. Jag utgår ifrån att de fixat en del sånt nu men seriöst, de är lätt Sveriges minst serviceinriktade bolag. De som sitter i första steget av supporten kan ingenting utom det som står på deras fusklapp - kolla så sladden sitter i, resetta modemet och testa ett annat modem typ - och det ska de fråga tre gånger innan de inser att man själv inte lider av samma okunskap som de och då får man stå i ännu en kö för att komma till den 'riktiga' supporten. Suck. Jaa, jag hade rätt mycket problem med BBB och var därför tvungen att sitta i den där kön mer än en gång i månaden.

Jag kör Telia och det kommer jag nog fortsätta med. Bra support, korta köer och mycket mer driftsäkert.

Ja, ADSL handlar det om.

Jag har helt motsatta erfarenheter av BBB's support. Snackade med dom senast i lördags och fick efter två minuter i telefonkö hjälp snabbt och kunnigt. Han löste problemet och var proffsig och trevlig hela tiden.

Jag har kört BBB's ADSL sedan måååånga år tillbaks, redan innan dom köpte upp Bostream, och tycker alltid att det funkat prima. :tummenupp

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Banhof eller Alltele.se sparar inte IP nummer om du nu är en "pirat"

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...