Välja hoj - Ducati 996 vs 749

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Har precis sålt min sunkiga fighter :rolleyes:

Nu vill jag ha en Ducati, vill ha v-twinn.
Funderar på 996 eller 749.
Båda är snygga men 749 är ju mordernare.
Men är den för svag? Den är väl som en modern 600cc hoj eller?
Vilka saker skall jag veta om hojarna?
Vilka är vanliga fel?
Vilken skall jag välja?
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Välj en 996 -00 eller nyare. Om du har råd, köp en SPS.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Båda är snygga men 749 är ju mordernare.
Men är den för svag? Den är väl som en modern 600cc hoj eller?

en 749S har väl ungefär lika många hästar, eller fler än en 996, och en modern 600 som du jämf. med är väl knappast effektsvag?

Jag är ju litet biased till 749 då, eftersom jag har en :) Stod i valet att köpa en äldre 996, eller en modernare 749 förut. Teknikbög som jag är så valde jag 749, eftersom den är "något" modernare :). gamla 748/996 har ju vissa mekaniska problem med vippor och annat, den nya Testastrettamotorn är betydligt mer pålitlig (inga kända problem alls?).

Har hunnit testa min 749 rejält både på bana och väg, och den är en dröm chassimässigt, och har en betydligt bekvämare körställning än 996.

Men det är ju en utseendemässig sak också, vilken tycker du är snyggast, ta den :). Jag kan garantera att du kommer att åka med ett konstant smajl innan för hjälmen på vilken du än väljer :).

Framförallt skall du provköra båda innan du bestämmer dig, de har distinkt olika karaktärer så det är bäst att känna på och sen bestämma vilken som känns mest rätt.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm

fnoske

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2006
Ort
norrköping
Hoj
Ducati 996 bip
Har precis sålt min sunkiga fighter :rolleyes:

Nu vill jag ha en Ducati, vill ha v-twinn.
Funderar på 996 eller 749.
Båda är snygga men 749 är ju mordernare.
Men är den för svag? Den är väl som en modern 600cc hoj eller?
Vilka saker skall jag veta om hojarna?
Vilka är vanliga fel?
Vilken skall jag välja?

Tja ba! Jag är en super super nöjd ducati 996 biposto-00 ägare!!!!

Jag har kört Kawa 750, Och 900, Inget slår denna unika motorcyckel från ducati... ;) Som en annan har påpekat så är det vipporna i motorn som är ett "problem" men de är inte så dyra längre om någon skulle gå sönder.

Du bör titta på ett exemplar som är servad ordentligt vid jämna mellanrum.

Ducatiklubben är ett gäng som alltid håller ihop i ur och skur, de ställer alltid upp på alla frågor som man har och blir alltid bemött på ett kanon sätt.
Man kan få hjälp med att få tag på delar " inte för det behövs"..

Jag köpte min i vintras och redan fått en massa hjälp vid konstiga frågor som ag haft tex, varför de skramlar så mycket, ska det låta så här. Och det ska de.

Har aldrig uppleft landsvägar som denna vår, Ducati kommer till sin rätt på kurviga vägar och inte rakt fram.. "Alla kan köra rakt fram"

Deras chassi är helt underbart och jag förstår nu varför man blir biten av dessa Italenska fullblod!!!!!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Du vet att de kostar ~10.000 att serva?

Ska göras vart 1000:e mil.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Du vet att de kostar ~10.000 att serva?

Ska göras vart 1000:e mil.

Besviken jag blir.. dyraste servicen jag gjorde på min gamla 996a var 2000 mila servicen och då betalade jag under 5000.

Jag måste blivit lurad.. :(
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Besviken jag blir.. dyraste servicen jag gjorde på min gamla 996a var 2000 mila servicen och då betalade jag under 5000.

Jag måste blivit lurad.. :(

1 000 milen på 999:an är 7 000:-

ungefär 5 gånger mer än vad som är rimligt..

Annars är 49/99 chassiet helt ok..
Jätte trevlig hoj..

En annan sak att tänka på!
Köp en färdig.
Köp en hoj med allt det du vill ha från början.
Att köpa i efterhand kräver att man har ett rätt fett bankkonto..
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Besviken jag blir.. dyraste servicen jag gjorde på min gamla 996a var 2000 mila servicen och då betalade jag under 5000.

Jag måste blivit lurad.. :(

På aukt. verkstad med kvitto? Vart då?
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
På aukt. verkstad med kvitto? Vart då?

Japp på aukt verkstad med kvitto. (man vill ju få serviceboken stämplad)

Kan väl nämna att jag sköter oljebyte o filter själv då jag tycker det
är onödigt att betala för sådant.
+ behövde aldrig byta en enda vippa i den hojen.


Snail_shell
Är det du som har tråden på ducce forumet om en viss butik och märkesbyte ?
Tråkigt att det är på det sättet.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Japp på aukt verkstad med kvitto. (man vill ju få serviceboken stämplad)

Kan väl nämna att jag sköter oljebyte o filter själv då jag tycker det
är onödigt att betala för sådant.
+ behövde aldrig byta en enda vippa i den hojen.


Snail_shell
Är det du som har tråden på ducce forumet om en viss butik och märkesbyte ?
Tråkigt att det är på det sättet.

Japp! Stämmer!
edit: behöver inte skriva det här!!
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Tråkiga nyheter det där.

Men grattis till nya hojen !

Tack!

Håller på att vänja mig med att ha 4 cylindrar nu i stllet för 2...
Plötsligt har man blivit tvingad att börja använda den där blanka saken till höger som är framför gasrullen.. :D
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Japp på aukt verkstad med kvitto. (man vill ju få serviceboken stämplad)

Kan väl nämna att jag sköter oljebyte o filter själv då jag tycker det
är onödigt att betala för sådant.
+ behövde aldrig byta en enda vippa i den hojen.


Vilken verkstad?? Vi kan ringa dit im och se om vi får ett pris på under 5000kr på 2000-milaservicen. Det tror jag inte en sekund på. Kanske 10 olika Sh:are kan ringa och redovisa priser?

Allvarligt talat. Ni kan ringa till vilken Ducati-verkstad som helst, får ni ett pris på under 8000kr på 2000:e-milaservicen så är det billigt (givet att vi pratar om Ducatis fyrventilare). de flesta tar ca 10k+.


Att byta olja och oljefilter är inte kostnaden och det vet du om emullo. Det tar ~2 min att byta när kåpor väl är av. Det som tar tid är att kolla ventilspelen och det ska göras på dubbelt så många spel som på en motor som har fjäderlösning. Verkstadstid = dyrt om vi pratar vita kvitton.

Jag kollade hela södra Sverige (Gbg-Biscaya-Kalmar-Karlskrona-Malmö) för en 2000-milaservice för 2 år sedan och den billigaste då var Marcussen i Halmstad som tog ca 4000kr (för 2-ventilare). Det var endel av Duccefirmorna som skulle ha 6500kr för denna servicen.

Så jag är väldigt nyfiken på vilken verkstad vi pratar om. Kanske har man råd att köra Ducce igen då. :)


Ex: http://www.blocket.se/vi/11769847.htm?ca=23_11_s

Ducati 748 95
Biposto
Xenonljus
Nya däck
Nyservad 10000:- (3000mils service)
Kraschkåpor lackade i rött (Race med båt)
Miniblinkers
3100 mil
Ny luftbox
Nytt batteri
Reggad på 40 Kw Billig försäkring
Service bok
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Service på en Ducce är av naturliga skäl dyrare än en vanlig radfyra. Det är ventilspelen som är boven som tar ganska lång tid att kolla. Även remmarna skall bytas vid samma service som oftast görs vartannat år.

Det är alltig lika kul när man måste byta ett stängnings-schims på en avgasventil på bakre cylindern :huvet

En 996:a kan vara ett vettigt alternativ om man kan serva själv. Det är inte så svårt om man har lite mekkunskaper men man måste ha tillgång till en schimssats så man kan byta om man behöver. Det brukar lösas via Ducceklubben.

Jag aldrig servat en testastretta men har för mig att det kräver lite specialverktyg. För en 996:a (ej R modellen då) så behöver man bara köpa vettiga bladmått, resten av verktygen har man oftast i ett vettigt garage.

Har man inte råd med en Ducce ska man inte ha en, enkelt.
 

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Jag betalade drygt 5000 kronor för min 2000 mila service på auktoriserad Ducati verkstad i Gävle augusti förra året med stämplar kvitton och allt.

Jag har inte kört en 749, men jag har några argument för 996. Förutom att den är vacker som bara den är den riktigt rolig att köra med skön motorkaraktär och ett underbart motorljud fråm både avgas, insug och torrkoppling.

Min 996 -00 är till salu då den för det mesta står i garaget. Länken syns i min signatur.
 
Last edited:

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Isaac Sonic 2008
Varför väljer du mellan en 996 och en 749?
Två rätt olika Duccar även om båda är fiiinfina hojar, dock med rätt olika motorkaraktär...

996 vs 999 eller 748 vs 749 vore väl vara mer jämförbara?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag betalade drygt 5000 kronor för min 2000 mila service på auktoriserad Ducati verkstad i Gävle augusti förra året med stämplar kvitton och allt.

Här?
MotorCenter AB
Tel. 026 - 19 74 90, Durov. 24, 80628 GÄVLE
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top