Välja hoj efter försäkring?

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Hejsan

Har sökt lite och har inte hittat något specifikt som gäller just detta.

Funderar på att köp en KTM 640 SM 04- men efter att ha kollat på försäkringar på mig (23år, nyligen tagit körkort) så börjar jag fundera.

Har ringt alla de stora bolagen och.

Om vi utgår från hel- och halvförsäkring så skulle det kosta /år följande:

Länsförsäkringar:
Trafik: 8509:-
Halv: 10699:-
Hel: 30000:-

Folksam:
Trafik: 5616:-
Halv: 10476:-
Hel: 29900:-

If:
Trafik: 3344:-
Halv: 5200:-
Hel: 20600:-

Men sen slog det mig att KTM 660 är reggad som strypt så jag kollade då priserna på 660

Länsförsäkringar (hade två olika en med mindre effekt och en med mer med/utan strypning antagligen)
Trafik: 4096:- (ostrypt: 11837:)
Halv: 4936 (ostrypt: 15462:)
Hel: 9506:- (ostrypt: 44328:)

Folksam:
Trafik: 2952:-
Halv: 5160:-
Hel: 12020:-

if:
Trafik:
Halv: 2953:-
Hel: 5374:-

Sammanfattningsvis så är den billigaste helfösäkringen på KTM 660 5374:- och billigaste på KTM 640 20600:-

Så nu är jag lite tveksam hur jag ska göra. Vill egentligen ha en 640, dels för att det är längre serviceintervaller och sen att den finns med svarta kåpor vilket jag tycker är snyggare samt elstart.
660 finns några stycken med svarta kåpor som vissa har bytt ut men det begränsar kraftigt urvalet.

Vad jag förstått så är det i pricnip riskfritt att köra ostrypt 660 om man skulle råka ut för en olycka, men blir ändå tveksam då Länsförsäkringar hade två olika klassningar där den ostrypta 660 var pissdyr

Ställa hojjen på farsan känns inte heller helt rätt då jag inte vill skenförsäkra. Samtidigt så är ju klassningen på 660 lite som ett kryphål som utnyttjas.

Så hur tycker ni man ska göra? Har ni ställts inför samma dilemma?

Känns som man blir "tvingad" att välja en 660 om man vill komma undan lite billigare alt halvförsäkra 640n

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
sigges skrev:
2283185 Hejsan

Har sökt lite och har inte hittat något specifikt som gäller just detta.
Kolla Bilsport & MC och deras offroadförsäkring oxå.

Sen har du glömt KTM's 625 som är en hoj som är strypt i regbeviset och har elstart. Prestanda ligger mellan 640 och 660.

.

Enfield

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
KTM 525,Royal Enfield
Hej!
Frågan är ju om du behöver hel på en beg 640/660??
Personligen hade jag ALDRIG valt hel, jag hade hittat alla kryphål som bara finns, ställt den på min gammelfarfars farfars far och haft lika gott samvete iallafall.
En tanke: varför inte köpa en 525EXC(enduroreggad) med motardkit?
Då blir ju både försäkringen billigare och du får roligare.(för de extra pengarana du sparar på försäkringen kan du köpa 540/570 kit)
Om du är orolig för service intervaller på 525:an kan jag bara tillägga att det är jäkla smidigt att serva dem, och sköter man sevicen så ska det inte vara ngr poblem, har åkt 240/h med min, inga haverier, bara servad(olja,filter, ventiljustering)

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Spider skrev:
2283232 Kolla Bilsport & MC och deras offroadförsäkring oxå.

Sen har du glömt KTM's 625 som är en hoj som är strypt i regbeviset och har elstart. Prestanda ligger mellan 640 och 660.

.

Ska kolla in den, tack för tipset. Är det liknande serviceintervall som 660n? Finns den med svarta kåpor org? Verkar som att KTM:en inte är offroadklassad hos de bolag jag ringt till

Enfield skrev:
2283233 Hej!
Frågan är ju om du behöver hel på en beg 640/660??
Personligen hade jag ALDRIG valt hel, jag hade hittat alla kryphål som bara finns, ställt den på min gammelfarfars farfars far och haft lika gott samvete iallafall.
En tanke: varför inte köpa en 525EXC(enduroreggad) med motardkit?
Då blir ju både försäkringen billigare och du får roligare.(för de extra pengarana du sparar på försäkringen kan du köpa 540/570 kit)
Om du är orolig för service intervaller på 525:an kan jag bara tillägga att det är jäkla smidigt att serva dem, och sköter man sevicen så ska det inte vara ngr poblem, har åkt 240/h med min, inga haverier, bara servad(olja,filter, ventiljustering)

Ja det är iofs halvfösäkring som gäller isf. Självrisken är ju ganska hög.

525 känns inte som ett alternativ, vill ha någonting "färdigt" om man säger så.

Servicen är väl kanske inte helt avgörande, men det är ju en av anledningarna till att man skulle välja 640 före 660. Speciellt då man gärna vill göra en extra service mellan.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
sigges skrev:
2283258 Ska kolla in den, tack för tipset. Är det liknande serviceintervall som 660n? Finns den med svarta kåpor org? Verkar som att KTM:en inte är offroadklassad hos de bolag jag ringt till
Exakt samma (har jag för mig) serviceintervall.

Svart plast.... bara å köpa till för en billig peng och byta ut.

.

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Bilsport & Mc går nog bort med deras offroad försäkring...dem kräver en ålder på 24 år nämligen. Annars e den bra, har själv hos dem. 6027 kr hel/helår på KTM 640 -03 och jag bor i centrala malmö.

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Spider skrev:
2283274 Exakt samma (har jag för mig) serviceintervall.

Svart plast.... bara å köpa till för en billig peng och byta ut.

Okok, ja den är ju ett alternativ, hittade dock inte så många till salu.

MrxXx skrev:
2283275 Bilsport & Mc går nog bort med deras offroad försäkring...dem kräver en ålder på 24 år nämligen. Annars e den bra, har själv hos dem. 6027 kr hel/helår på KTM 640 -03 och jag bor i centrala malmö.

Går de endast efter ålder? Vet att vissa bolag har som krav att man ska vara över 24år och haft körkort i minst 5år. Fyller ju iofs 24 om några månader.

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Pratade med Bilsport MC-försäkring nu

Helt otroligt vilken skillnad det var.

Deras offroad-försäkring (inlåst med dubbla lås) 3493kr/år helförsäkrad på mig.
Innan 24: 23516kr/år

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
sigges skrev:
2283396 Pratade med Bilsport MC-försäkring nu

Hade jag varigt i dina skor så hade jag köppt vad jag velat , tecknat den billigaste försäkringen jag hittat pyntat sura pengar för dom månaderna som är kvar tills man fyllt 24 sen sagt upp försäkringen o tecknat en ny hos bilsport o mc

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
sigges skrev:
2283396 Pratade med Bilsport MC-försäkring nu

24tusen? Liknar mer än sporthojsförsäkring ju... :3freak

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Jo, nu när jag hittade bilsportförsäkringen blev läget genast helt annorlunda.
Förmodligen teckna en halvförsäkring som sedan justeras automatiskt till hel när man fyller 24. Var dessutom ingen skillnad mellan 640 eller 660.

Tack för alla tipsen.

Nappe skrev:
2283789 Hade jag varigt i dina skor så hade jag köppt vad jag velat , tecknat den billigaste försäkringen jag hittat pyntat sura pengar för dom månaderna som är kvar tills man fyllt 24 sen sagt upp försäkringen o tecknat en ny hos bilsport o mc

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ibland är det gutt att ha några år på nacken... LF , hel/hel , 3000:- i självrisk , 2.248 svenska kronor !!! :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!