Välja motard till bana!

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Jag går i tankarna att sälja av mig min KTM 660 och köpa en hoj för bana som är LV-reggad så att jag kan köra den dit(bor 10 min ifrån Tuvängen).
Kört tre-fyra gånger på Tuvis med SMC och två-tre motardträningar, gillar det skarpt och är inte lika mycket risker på bana om man ramlar som det är i trafik med föremål överallt, och bilister framförallt..
Vill komma bort från trafiken och köra under mer kontrollerad former.

Vad för hoj får man för 30-35.000? Behöver ingen värsing, men något man kan utvecklas på.
Vilka modeller och årsmodeller ska man undvika på respektive? Vad är mycket och vad är få timmar på en supermotard? Vad för eftermarknadsprylar ska man glo efter?

Kom med bra hojförslag så får man sätta sig ner och gräva ner sig i alla modeller! :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ska du köra bana så gäller det att fjädringen är fixad, enduro/mx är för mjuk original. Det jag kommer att tänka på först är Husa FS650. Kommer inte ihåg när men det finns definitivt årsmodeller man ska se upp för med Husorna. I vilket fall som helst, du ska nog inte vara rädd för att skruva om du ger dig på något rejsigt i den prisklassen.

Annars kan du ju försöka hitta en KTM 525 eller liknande med motardfälgar och fixa fjädringen själv.

Köra på bana med motard är typ det roligaste man kan göra! :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vid närmare eftertanke, är det bara gokartbana du ska köra kan du ju köra i stort sett vilken LV-reggad 450 eller större som helst som det finns delar och motardfälgar till...
 

aforssell

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Finspång
Hoj
Husqvarna 450sm
Kolla på husqvarna, dom har några modeller som är byggda som supermotard från fabrik. DVS, hårdare fjädrar och anpassad för bankörning.
Jag har en 450 som jag trivs med, har dock inte kört så mycket än och inte hunnit prova bana.
Men det kan vara värt att kolla upp, så slipper man lägga ut massa pengar på nya fjädrar osv direkt. :)
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Ska du köra bana så gäller det att fjädringen är fixad, enduro/mx är för mjuk original. Det jag kommer att tänka på först är Husa FS650. Kommer inte ihåg när men det finns definitivt årsmodeller man ska se upp för med Husorna. I vilket fall som helst, du ska nog inte vara rädd för att skruva om du ger dig på något rejsigt i den prisklassen.

Annars kan du ju försöka hitta en KTM 525 eller liknande med motardfälgar och fixa fjädringen själv.

Köra på bana med motard är typ det roligaste man kan göra! :)

Jo det är tanken, att köpa en hoj som gått på bana med fjädring för bana, bra bromsok och skiva/skivor etc.
Husa 650 känns lite stor och klumpig?
Är inte rädd för att skruva, men undviker gärna årsmodeller med barnsjukdomar som ger ett ras efter 150 timmar tex..

Vid närmare eftertanke, är det bara gokartbana du ska köra kan du ju köra i stort sett vilken LV-reggad 450 eller större som helst som det finns delar och motardfälgar till...

Yamaha WR450F är något jag spanat in, LV-reggad, fast hittar inte någon som är bankittad dock :/

Kolla på husqvarna, dom har några modeller som är byggda som supermotard från fabrik. DVS, hårdare fjädrar och anpassad för bankörning.
Jag har en 450 som jag trivs med, har dock inte kört så mycket än och inte hunnit prova bana.
Men det kan vara värt att kolla upp, så slipper man lägga ut massa pengar på nya fjädrar osv direkt. :)

Hur är husqvarnas motorer? Skottsäkra? Serviceintervaller etc?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jo det är tanken, att köpa en hoj som gått på bana med fjädring för bana, bra bromsok och skiva/skivor etc.
Husa 650 känns lite stor och klumpig?
Är inte rädd för att skruva, men undviker gärna årsmodeller med barnsjukdomar som ger ett ras efter 150 timmar tex...

Husa 650 stor och klumpig? Inte ofta man hör det :) Det är väl i stort sett samma hoj som deras 250/450/501 men med 650 kubik istället :)

Den går inte att jämföra med KTMs 6-modeller eller en XR650, det är en 525 på steroider. Skulle inte förvåna mig om den väger mindre än en WR450.

Tror en välskött 525:a med rätt grejer på är ett hett tips. Om de servas ordentligt håller den motorn väldigt bra.
 
Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Husa 650 stor och klumpig? Inte ofta man hör det :) Det är väl i stort sett samma hoj som deras 250/450/501 men med 650 kubik istället :)

Den går inte att jämföra med KTMs 6-modeller eller en XR650, det är en 525 på steroider. Skulle inte förvåna mig om den väger mindre än en WR450.

Tror en välskött 525:a med rätt grejer på är ett hett tips. Om de servas ordentligt håller den motorn väldigt bra.

Det är min okunskap som talar bara, hade ingen aning om att den har samma chassi och andra delar som 250/450n etc :)
Behöver inget effektmonster på banan, något mittemellan som har lagom med effekt man kan utvecklas på och inte begränsas för att den är så kraftfull.

525 verkar vara ett en bra kandidat, LV-reggade, vanlig hoj så det finns gott om reservdelar.
Ska ta och kolla mer på utbudet bland 450s, sätta mig ner sen och bestämma mig.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Är lv reggat ett måste? Kanske smidigt att köra till banan men annars en valfri 450 cross kanske? Med framförallt andra hjul och en broms.

Jag hade en exc450 08a innan men köpte en crf450 12a sen som jag satte på andra hjul på. Kan ju säga att hondan går mycket bättre men de är klart det är skillnad på enduro och cross. Jag körde förövrigt på Borås supermotardbana och gokartbana förra veckan med min crf. Det var det roligaste jag någonsin gjort. Större än 450 behövs nog inte på såna här banor iallafall:tummenupp
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Är lv reggat ett måste? Kanske smidigt att köra till banan men annars en valfri 450 cross kanske? Med framförallt andra hjul och en broms.

Jag hade en exc450 08a innan men köpte en crf450 12a sen som jag satte på andra hjul på. Kan ju säga att hondan går mycket bättre men de är klart det är skillnad på enduro och cross. Jag körde förövrigt på Borås supermotardbana och gokartbana förra veckan med min crf. Det var det roligaste jag någonsin gjort. Större än 450 behövs nog inte på såna här banor iallafall:tummenupp

Jag anser att LV är ett krav för mig, finns ingen smidig eller diskret väg ut till Tuvängen hemifrån mig som inte har någon trafik, om jag nu inte ska leka tjuv och köra på gångvägarna, men det har jag inte lust med, så ja..

Vad är att föredra på gokart bana? Cross eller en endurohoj som är anpassad till motardkörning? Yamaha WR450 är en cross om jag minns rätt, och har sett ett par LV-reggade.

Tack för ditt svar! :tummenupp



En fråga till er som läser.
En motorrenovering som omfattar kolv, cylinder ,vevstake, ramlager, kamkedja samt alla övriga lager i motorn, nollar man timräknaren då och börjar räkna uppåt igen? Eller pockar man på timmarna som fanns innan?
Det jag menar är om en motor ska renoveras med det jag skrev ovan vid 200 timmar, skall det göras igen efter ytterligare 200 timmar(400h tot), eller vid 300h totalt då?
 

aforssell

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Finspång
Hoj
Husqvarna 450sm
Hur är husqvarnas motorer? Skottsäkra? Serviceintervaller etc?[/QUOTE]

Dom sägs ska hålla rätt bra i alla fall. Sen har ju jag inte haft min så länge så jag vågar svara mer på den frågan. Men servicen är rätt slapp, shimsade ventiler. Så du behöver inte justera dem lika ofta. (tror bara de är justerade en gång på min) Sen kör jag var 5h på olja.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jag menade mer om du var tvungen att köra på den dit eller om du kunde tänka dig att ta en oreggad dit på kärra :)
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Jag menade mer om du var tvungen att köra på den dit eller om du kunde tänka dig att ta en oreggad dit på kärra :)

Jaha, tanken finns, men har inget utrymme för den, 4 fyra, tre parkeringsplatser när man bor i radhus är jobbigt nog:näsblod
att hyra varje gång blir snabbt mycket pengar!
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Ser fram emot att prova Borås i sommar. Skall "bara" bygga ihop min hög som på något vis skall bli en fungerande hoj. Det är då en KTM EXC 400 som är ombyggd till 540, hoppas den skall klara sig bra på banan.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Säljer min 660 SMC och en kille ville byta sin 525 EXC -04a, gått 309 timmar, renoverades vid 300 enligt utsago, kvitto skall finnas, något man bör dra öronen åt sig eller kolla extra noga på?
Isdäck skall finnas samt, samt en motard bakfälg:D**Står på endurodäck, endurokörd.

Vad skulle ni värdera hojen till utifrån infon ni fick av mig?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top