Välja quickshifter, vad är bäst till en CBR600RR -04?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag har kört lite bana nu och gillar det. Börjar dock bli trött på fullgasväxlingar med koppling. Det känns som den slirar till varje gång vilket inte kan vara bra i längden. Tror då att det skulle vara bra med en QS. Jag ser inget behov av att köpa en box utan vill bara ha QS då det är en bit kvar innan hojens effekt begränsar mig.

När man kikar runt verkar Cordona vara OK. Stämmer det eller finns det bättre grejer? Notera att jag kör Honda så jag är inte van vid en massa strul och mekande. Det skall bara funka:)

Tacksam för tips och erfarenheter!
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Ett billigare mellansteg kanske kan vara att sluta använda kopplingen när du växlar upp, och endast släppa gasen. Nästan lika snabbt som en quickshifter och inget kopplingsslir. Med lite övning på tajmingen så går växlarna i mjukt och fint.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Ett billigare mellansteg kanske kan vara att sluta använda kopplingen när du växlar upp, och endast släppa gasen. Nästan lika snabbt som en quickshifter och inget kopplingsslir. Med lite övning på tajmingen så går växlarna i mjukt och fint.

Har prövat men får flash backs från tiden med mina Husqvarna CR 250 och 390 jag tävlade i MX med för evigheter sedan. Det blev några rasade växellådor vilket var OK när man hade sponsring. Tror inte Honda skulle se mig så pass intressant nu...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
cordona funkar jättebra på min R1a i alla fall den har qs brytare som går åt båda hållen så du behöver inte välja efter växellägen.... Tar några ggr innan man ställt in den rätt men sen äre bara att köra! Det enda negativa jag kan säga om cordona är att man inte kan ställa bryttiden på olika växlar "mig veterligen" utan alla växlar får samma bryttid men det har inte varit något stort problem för mig i alla fall.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ett billigare mellansteg kanske kan vara att sluta använda kopplingen när du växlar upp, och endast släppa gasen. Nästan lika snabbt som en quickshifter och inget kopplingsslir. Med lite övning på tajmingen så går växlarna i mjukt och fint.
Det blir nog billigare i längden med en QS...det kan bli dyra lärpengar annars. Men visst för den som har rätta knycken så...
Fast de flesta av oss har nog lite för mycket av Farbror Melker i oss för att det alltid skall gå bra.
 

Alex1969

Ny medlem
Gick med
18 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848 2010
Jag installerade precis en Cordona på min CBR600, gick smidigt, behövde bara lossa lite på kylaren så kom jag åt alla kontakter, lite pilligt men inte så mycket mer meck. La styrboxen under sadeln, passade perfekt bredvid batteriet.

Hade Cordona på min förra hoj och körde ca 1700 mil över 4 år och det funkade fint. Kör 11 kg och 60 ms.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Har läst/hört att det skall slita mindre på dreven med QS. Någon skall ha kört 600 mil bana och dreven hade sett nya ut då motorn plockades isär. Kan det vara så bra? Undrar vilken QS vederbörande hade?
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det blev en Cordona. Hörde av Rickard på Grevens att den bryter alla fyra cylindrarna och ger sedan först två cylindrar tändning följt av de andra två. Detta för att få en mjukare växling och minska risken för släpp. Smart tycker jag! Har bara kunnat testa på väg än så länge men kan känna att växlarna går i lätt. Vände till raceväxlat också så nu försöker jag ta en liten runda då och då för att få in det i skallen. Det känns helt OK så det blir spännande när säsongspremiären går av stapeln på Mantorp!:banana
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag kör hm superlite, dock på en zx6. Inga styrboxar o 1000 inställningar man måste göra - plug&play helt enkelt, funkar alldeles utmärkt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag kör med cordona och tycker den funkar fint, växlar mjuk och exakt vad jag kan känna, är lite att ställa in men inget värre, gillar att brytarinställningen ligger på en egen kontroll så man kan ha den framdragen när man experimenterar med vilken vikt han ska bryta på och slipper skruva bort allt för att ändra.

HM ska dock vara bättre för lådan enligt en uppgift jag fått, kan dock varit jämfört med gamla cordonan innan den nya brytaren kom men det har jag ingen uppgift om, och är mycket lättare att ställa in så skulle jag handla idag så vore nog valet HM.
 

JP77

Medlem av RIDAZ MC
Gick med
19 Oct 2014
Ort
Nynäshamn
Hoj
2004 Suzuki GSX1000R
Själv har jag fått hem en riktigt fin qickshift från healtech,den verkar riktigt trevlig.
Man kan justera den via en app i mobilen.
Har ej monterat den ännu men jag ser verkligen fram emot att få monterat den.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top