Jag skulle välja samma stigning som den gamla M12an hade. Då bör samma åtdragningsmoment ge samma tryck mot svänghjulet som före operationen om jag inte tänker helt galet nu.
Tyvärr är det inte så.
Då du ändrar storlek på bulten så ändras både medelradien och medelanligningsradien vilket alltså ger en högre förspänning vid samma moment då du går ner i storlek på bulten.
Såg att jag även glömt att ange vad my i formlen är. my är friktionskoefficienten och beror på hur fin ytan är och vad det är för material.
Till exempel då man förspänner saker med rostfri bult och mutter ska man alltid använda smörjmedel eller helst vax för att gängan inte ska skära då man drar åt.
Sen hur viktig förspänningen i detta fall är vet jag inte. Men anledningen till att man använder förspänning i ett skruv förband är att den kraft förbandet utsätts för aldrig överstiger den kraft man lägger på förbandet är fördelaktigt i utmattnings hänseende.