Välja stigning på gänga...

martinl78

Martin
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-94 Honda CBR900RR
Jag skulle välja samma stigning som den gamla M12an hade. Då bör samma åtdragningsmoment ge samma tryck mot svänghjulet som före operationen om jag inte tänker helt galet nu.

Tyvärr är det inte så.

Då du ändrar storlek på bulten så ändras både medelradien och medelanligningsradien vilket alltså ger en högre förspänning vid samma moment då du går ner i storlek på bulten.

Såg att jag även glömt att ange vad my i formlen är. my är friktionskoefficienten och beror på hur fin ytan är och vad det är för material.
Till exempel då man förspänner saker med rostfri bult och mutter ska man alltid använda smörjmedel eller helst vax för att gängan inte ska skära då man drar åt.

Sen hur viktig förspänningen i detta fall är vet jag inte. Men anledningen till att man använder förspänning i ett skruv förband är att den kraft förbandet utsätts för aldrig överstiger den kraft man lägger på förbandet är fördelaktigt i utmattnings hänseende.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr är det inte så.

Då du ändrar storlek på bulten så ändras både medelradien och medelanligningsradien vilket alltså ger en högre förspänning vid samma moment då du går ner i storlek på bulten.

Såg att jag även glömt att ange vad my i formlen är. my är friktionskoefficienten och beror på hur fin ytan är och vad det är för material.
Till exempel då man förspänner saker med rostfri bult och mutter ska man alltid använda smörjmedel eller helst vax för att gängan inte ska skära då man drar åt.

Sen hur viktig förspänningen i detta fall är vet jag inte. Men anledningen till att man använder förspänning i ett skruv förband är att den kraft förbandet utsätts för aldrig överstiger den kraft man lägger på förbandet är fördelaktigt i utmattnings hänseende.

Ja du har ju rätt men en liten approximation visar att man landar nära nog

M = F (Rm * tan(e + fi) + Rmb * my)

tan(e + fi) kan väl approximeras till tan(fi)= stigningen/Rm vilket ger
M = F * (stigningen + Rmb * my)

my kan antas vara nära 0.1

M12*1 blir då med ytterligare approximation
M = F * (1 + 6 * 0.1) = F*1.6

M10*1 blir
M = F * (1 + 5 *0.1) = F*1.5

Den som känner sig ambitös kan ju räkna ut det exakta svaret för de bägge fallen men för mig är svaret nära nog.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top