Efter +500 mil på vintervägar de senaste åren har jag kommit fram till följande:
VINTERDÄCK är det som gäller om du ska köra "blandat underlag".
Förtydligande:
Dubb är bra och kul och allt sådant där men tänk "friktionsgummi" i första hand.
Det är lite som med bildäck.
Jämför ett "dubbfritt vinterdäck" med ett "sommardäck".
På hojsidan kommer du förvisso inte att hitta sajpade däck på samma sätt som till bil men det finns tillverkare som blandar mjukt vintergummi till vissa modeller!
Tacksamt nog har gamla DDR-tillverkaren Pneumant fortsatt sin verksamhet i staden Heidenau, nu under namnet Reifenwerk Heidenau i staden Heidenau, inte så långt från Tjeckiska gränsen.
Värt att uppmärksamma är att samma modell av däck finns med både "normalgummi" och "vintergummi" så det gäller att handla rätt. SiO2 är det man ska kika efter, det indikerar dom "mjuka" vintergummi-däcken.
I sverige säljs däcken b.la. av hojdäck.se
Fördelen med "mjuka" däck är att dom slits fortare än vanliga däck!
Märkligt kanske men jag återkommer till det.
TS har ju förvisso en lättare hoj än vad jag har, en BMW K1100 väger ju en del, men jag tror nog att ungefär detsamma gäller för båda varianterna av fordon.
De däck jag kört på i år är:
Pirelli MT21 med limma de "rallydubb". Från början var det ett utstick på ca2-3 mm i slitbanan och de längre dubben på sidorna hade utstick på ca 4-5 mm.
Dubbningen gjorde jag själv med lånad dubbpistol.
Ett kan jag säga om det där med att dubba däck: Ett slit utan dess like!
Bild på bakdäcket.
Däcken har nu rullat ca 350 mil, 95% asfalt (motorväg eller liknande).
Dubben sitter kvar bra och framdäcket har liv kvar.
Bakdäcket däremot, där är både dubb och däck nerslitet så att hårdmetallkärnorna i dubben släppt på en del av dubben.
Men som sagt, K1100 är en tung klump och jag har de senaste 160-180 milen inte direkt skonat däcken, normal motovägsfart frestar på!
Tidigare körde jag på Heidenau vinterdäck, K40 (inte Scout, dom finns inte med vintergummi).
Dubbningen löstes med BestGrip skruvdubb (
www.bestgrip.se).
Skruvdubb:
Det finns två olika typer:
1: Härdad skruv (typ kold kutter)
2: Riktig dubb med hådrmetallkärna (typ bestgrip).
Ska du köra asfalt tror jag att det är ett måste med hårdmetallkärna.
Tror, av den enkla anledningen att jag aldrig testat något utan hårdmetall på asfalt, men med tanke på hur hårt det sliter på hårdmetallen så lär en "härdad skruv" överleva ungefär lika länge som en snöboll i helvetet...
Men som sagt, BestGrip.
I ett Heidenau med mjuuuuukt vintergummi!.
Det där med mjukt gummi är intressant:
Gummit slits snabbare = dubben hinner inte slitas lika fort = dubben håller sig "utstickande och vass" längre!!
Ca 350 mil körda på det här däcket, på lite olika hojar, allt från lätt 125cc offroadare till XJ600 till K1100.
Lägg märke till det långa fina utsticket.
Ja, däcket är slitet men det håller utsticket bra.
Dessutom, det mjuka gummig greppar riktigt bra det också.
Sammanfattning:
Nästa gång jag dubbar däck blir det en kombination.
Heidenau vinterdäck + skjutdubb.
Skruvdubb är för dyrt för en snål jäkel som mig men ett kan jag säga: BestGrip + Heidenau = riktigt bra grepp på både asfalt och "packat underlag".
"Crossdäck", typ Pirelli MT 21, Karoo elelr vad dom nu heter är säkert jättebra om du ska ha endurodubb med en massa utstick, klackarna är stabila och gummit hårt så det håller.
Men ska du köra mycket asfalt, glöm inte bort att på asfalten är dubben din fiende...
Dubb är HALT, det är gummit som greppar.
Att då ha ett förvisso långlivat men stenhårt däck, det är ingen bra kombination.
Så mitt förslag är alltså att börja med ett däck som i sig ger bra fäste och toppa med dubb.
Men vanlig personbilsdubb då?
Två ord: Glöm det!
Många har rundad hårmetall redan inledningsvis och som det redan påpekats är det "kanterna" som greppar.
Dubben är inte tillräckligt "aggressiva".
Obs:
Det som skrivits här ovan gäller för "normal körning rakt fram".
Tillhör du kategorin som mer åker på tvären än framåt, då gäller nog andra saker.