Vända bakdäck ?

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Det går alldeles utmärkt. Slicks har rotationsriktning men det spelar ingen roll för en vanlig dödlig.
Tänk på att vända i tid innan du har en hög kant på däcket.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Generellt med vanliga gatdäck så är dom inte vändbara. Slicks är vändbara samt vissa sportbetonade gatdäck. Beror på hur stommen är uppbyggd.

Vad är det för däck?
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Stommen och alla lager gummi är väl "skarvade" i en viss ordning för att rotera åt det hållet konstruktören föreställde sig från början?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En fråga på samma ämne; kan man använda ett framdäck som bakdäck?

Spontant skulle jag vilja säga att bakdäck är anpassade för att få ner DRIVkraft i backen och att däcket är förstärkt åt det hållet.
Framdäck ska få ned BROMSkraft och därför är förstärkt åt motsatt håll för att få ner kraften bäst.
Men det är bara gissningar som jag gör. Hur är det i verkligheten?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En fråga på samma ämne; kan man använda ett framdäck som bakdäck?

Spontant skulle jag vilja säga att bakdäck är anpassade för att få ner DRIVkraft i backen och att däcket är förstärkt åt det hållet.
Framdäck ska få ned BROMSkraft och därför är förstärkt åt motsatt håll för att få ner kraften bäst.
Men det är bara gissningar som jag gör. Hur är det i verkligheten?

På däcken står det REAR USE ONLY och tvärtom.

Sen hur det funkar praktiska vet jag ej.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Generellt med vanliga gatdäck så är dom inte vändbara. Slicks är vändbara samt vissa sportbetonade gatdäck. Beror på hur stommen är uppbyggd.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle hända något direkt farligt på något däck för att man har vänt på det. I så fall skulle nog pilarna med rotationsriktning vara betydligt större och tydligare.

Har själv kört mycket bana med vända slicks och andra sportdäck, och hittills inte märkt någon skillnad.
 

tarantella

Medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Fagersta
Hoj
Cbr600rr-07, Cbr600rr-05
Jag vände på mitt sportsmart och har precis kört två bandagar, märkte ingen skillnad. Gjört.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.

Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis. :fakta

Ett framdäck på en mc har ofta ett mindre aggressivt mönster än ett bakdäck och är uppbyggt av däcktillverkaren för att kunna fånga upp mer bromsverkan än ett bakdäck samt för att ha en snabbare respons i styrning än ett motsvarande bakdäck.

Ett bakdäck på en mc är uppbyggt av däcktillverkaren för att fånga upp en stor del av hojens vikt med förare och passagerare.Bakdäcket är format för att få maximalt med fäste vid bla acceleration med ett samtidigt minimalt slitage.

Bak och framdäck har därmed olika uppbyggnad beroende på det arbete de ska utföra när framdäcket bromsar och styr upp och bakdäcket greppar tag om vägen och för hojen framåt.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.

Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis. :fakta


FEL!

I vissa fall blir bara vattenavvisningen felaktig när det gäller BAKDÄCKET. Källa i detta fallet Michelin support UK.
Framdäcket är en annan historia.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.

Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis. :fakta

Ett framdäck på en mc har ofta ett mindre aggressivt mönster än ett bakdäck och är uppbyggt av däcktillverkaren för att kunna fånga upp mer bromsverkan än ett bakdäck samt för att ha en snabbare respons i styrning än ett motsvarande bakdäck.

Ett bakdäck på en mc är uppbyggt av däcktillverkaren för att fånga upp en stor del av hojens vikt med förare och passagerare.Bakdäcket är format för att få maximalt med fäste vid bla acceleration med ett samtidigt minimalt slitage.

Bak och framdäck har därmed olika uppbyggnad beroende på det arbete de ska utföra när framdäcket bromsar och styr upp och bakdäcket greppar tag om vägen och för hojen framåt.

Det är banåkar inte intresserade av, eller snarare väldigt intresserade då det enbart finns ett enda syfte med att vända däcket är att få ut en lite längre livslängd då man bara sliter ut en skuldra, även om det är bankörare på hobbynivå.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Kan du inte köra åt andra hållet så slipper du vända däcket, kan bli en väldigt spännande bandag för alla inblandade :näsblod
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag brukar alltid vända mina bakdäck en gång och har alldrig haft några problem.
Kör just nu Sportsmart och de funkade fint i går med efter att blivit vända. Det är nog bra om man inte väntar för länge me att vända de dock.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top