Täppas
Guest
I'm out !
.....
.....
Last edited:
En fråga på samma ämne; kan man använda ett framdäck som bakdäck?
Spontant skulle jag vilja säga att bakdäck är anpassade för att få ner DRIVkraft i backen och att däcket är förstärkt åt det hållet.
Framdäck ska få ned BROMSkraft och därför är förstärkt åt motsatt håll för att få ner kraften bäst.
Men det är bara gissningar som jag gör. Hur är det i verkligheten?
Generellt med vanliga gatdäck så är dom inte vändbara. Slicks är vändbara samt vissa sportbetonade gatdäck. Beror på hur stommen är uppbyggd.
Erfarenhet väger tungt, nu blir det ned till garaget och vända på det
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.
Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis.
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.
Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis.
Ett framdäck på en mc har ofta ett mindre aggressivt mönster än ett bakdäck och är uppbyggt av däcktillverkaren för att kunna fånga upp mer bromsverkan än ett bakdäck samt för att ha en snabbare respons i styrning än ett motsvarande bakdäck.
Ett bakdäck på en mc är uppbyggt av däcktillverkaren för att fånga upp en stor del av hojens vikt med förare och passagerare.Bakdäcket är format för att få maximalt med fäste vid bla acceleration med ett samtidigt minimalt slitage.
Bak och framdäck har därmed olika uppbyggnad beroende på det arbete de ska utföra när framdäcket bromsar och styr upp och bakdäcket greppar tag om vägen och för hojen framåt.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |