Vända frambromsar?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Konstruktionen är dels en följd av USD-gafflarna. På dessa ger radialinfästningar en mer ändamålsenligt infästning om man vill avsluta gaffelrörest glidyta lång ned. Sedan ger det tydligen även en styvare och mer neutral infästning av oket. Med vanliga infästningar (som på gamhojarna ovan) så blir det lättare reaktionskrafter som får oket att vrida sig ngt över skivan och gör bromsarna olinjärare. Kraftlinjen blir tex inte rak genom skruvförbandet när skruvarna ligger tvärs kraftriktningen. Jag var nyfiken själv när jag såg radialmonterade ok och frågade ISR-Acke om vad fördelarna var.
Första anledningen köper jag.
Resten låter som efterkonstruktioner/fantasier.
Antagligen är det sant, men jag har svårt för att tro att det skulle göra någon större skillnad.

Acke skall naturligtvis pyssla med sådant.
Racehojjar skall ha det.
På ordinära sporthojjar är det nog mest posörpoäng.
Plus att det är lite kul att slänga ut peningar på sådant man aldrig kommer att utnyttja fullt ut - Bara för att ha.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Acke sa ju även att om oket sitter fast så sitter det fast, oavsett infästning. Jag tror det bara är blaha, blaha.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Första anledningen köper jag.
Resten låter som efterkonstruktioner/fantasier.
Antagligen är det sant, men jag har svårt för att tro att det skulle göra någon större skillnad.

Acke skall naturligtvis pyssla med sådant.
Racehojjar skall ha det.
På ordinära sporthojjar är det nog mest posörpoäng.
Plus att det är lite kul att slänga ut peningar på sådant man aldrig kommer att utnyttja fullt ut - Bara för att ha.

Tycker du låter lite bitter. Man måste låta tekniken utvecklas framåt! :tummenupp
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tycker du låter lite bitter. Man måste låta tekniken utvecklas framåt! :tummenupp

Därför jappsen inte har ABS?

Finns ju fabrikat som har haft det i 20 år.

Klart; får man välja tar man ju radialmonterat före ABS. Viktigare tekniksprång och vem vil ha bromsok som viker sig?
Någon som råkat ut för detta förresten?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tycker du låter lite bitter. Man måste låta tekniken utvecklas framåt! :tummenupp
Nejdå.
Skeptisk och nyfiken.
Nya inovationer brukar promotas med en massa tramsfördelar.
Jag är nyfiken på vilka de verkliga fördelarna är.

Vi som är tillräckligt gammla kommer ihåg skivbromsarnas inträde på motorcyklarna.
Beskrevs som magiska ankare som upphävde fysikens lagar.
I verkligheten tog det fem-sex år innan skivbromsarna var lika bra som en riktigt bra trumma..
 

Gammalågalen

Med lem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Älta
Hoj
Sucka DR650 vinter-ök, Traja TT600 03
Är det inte så, att man kan göra skruvförbanden klenare=lättare, eftersom de sitter längre ut från rotationscentrum och därmed upplever minder skjuvkrafter vid radialmontering?

En som också undrar :va
 

LosTedos

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Luleå
Hoj
2007- KX 250cc
Är det inte så, att man kan göra skruvförbanden klenare=lättare, eftersom de sitter längre ut från rotationscentrum och därmed upplever minder skjuvkrafter vid radialmontering?

En som också undrar :va

Vadå längre ifrån rotationscentrum??? E ju lika långt ifrån:confused:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vart just ut och kolllade på RDn och tyckte att både placering och vinkilg såg bra likt ut jämfört med R6an,storleken skiljde ju lite då men annars vart det bra likt placeringsmässigt.

Det är inte ett alltför nytt påfund eller?

Henrik
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vilken hand är god dag-handen då?

DOH!:huvet

Den bjuder Jag fanimej på!:rofl

Hmmmm... för mig är ju skivan rund iaf.. borde inte spela nån större roll
:va

I teorin: Om materialet inte flexar det minsta så spelar det ingen roll men lite, om en knappt märkbart så finns det flex vilket gör att oket bakom gaffeln nyper åt skivan medans oket framför (efter) bara hasar (lätt överdrivet)

I praktiken tror Jag inte man märker skillnad. Inte Jag jalla fall.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vart just ut och kolllade på RDn och tyckte att både placering och vinkilg såg bra likt ut jämfört med R6an,storleken skiljde ju lite då men annars vart det bra likt placeringsmässigt.

Det är inte ett alltför nytt påfund eller?

Henrik
Bromsoken har suttit likadant (ungefär) från åttiotalet till tvåtusentalet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bromsoken har suttit likadant (ungefär) från åttiotalet till tvåtusentalet.

Jo,och vid närmare granskning såg jag att nedre fästpunkten låg 4-5cm över navet och inte mitt i,blev lite lurad av storleksskillnaderna.

Gör dom centimetrarna sådan skillnad eller är det lite kejsarens nya kläder?

Borde det inte räcka med kraftigare gods om flexning är problemet? Går ju åt lite extra material bara för att få ut oket så det går att sänka det så tycker inte ens viktskillnaden skulle motivera det.

Men va fan,jag bara tycker och tänker utan beräkning så man ska väl bara hålla käft.

Henrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Första anledningen köper jag.
Resten låter som efterkonstruktioner/fantasier.
Antagligen är det sant, men jag har svårt för att tro att det skulle göra någon större skillnad.

Acke skall naturligtvis pyssla med sådant.
Racehojjar skall ha det.
På ordinära sporthojjar är det nog mest posörpoäng.
Plus att det är lite kul att slänga ut peningar på sådant man aldrig kommer att utnyttja fullt ut - Bara för att ha.

Jag tror ändå att du kan förstå tanken med snedvridningen när man har ett skruvförband med två flänsar som ligger om lott i kraftriktningen.
Naturligtvis skulle jag inte sukta efter radialmonterade ok på en hoj som min, med spagettigaffel och sladdrig ram.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror ändå att du kan förstå tanken med snedvridningen när man har ett skruvförband med två flänsar som ligger om lott i kraftriktningen.
Naturligtvis skulle jag inte sukta efter radialmonterade ok på en hoj som min, med spagettigaffel och sladdrig ram.
Nej.
Infästningen blir i mina ögon inte stadigare för att bultarna sitter på ett annat håll.
Jag kan inte se att fästpunkten/hävarmen flyttas automatiskt beroende på det heller.

Jag menade allvar med sista delen.
Visst skulle det vara skoj med ISRs värsta radialmonterade ankare på din hoj.
Helst med fälgmonterad skiva.
Då får du dessutom fästpunkterna mitt för skivan om du vill.

Inget konstigt med det.
Om jag inte har helfel, så är det ju en Buellkonstruerad ram du åker runt på.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Kan det inte ha något att göra med gaffelvinkel och tyngdpunkt, som i sin tur gör att inte gaffeln vill falla åt sidan.
Sen att få den ofjädrade vikten så långt ner som möjligt.

Nu har jag inte sovit så mycket så kanske helt galet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej.
Infästningen blir i mina ögon inte stadigare för att bultarna sitter på ett annat håll.
Jag kan inte se att fästpunkten/hävarmen flyttas automatiskt beroende på det heller.

Jag menade allvar med sista delen.
Visst skulle det vara skoj med ISRs värsta radialmonterade ankare på din hoj.
Helst med fälgmonterad skiva.
Då får du dessutom fästpunkterna mitt för skivan om du vill.

Inget konstigt med det.
Om jag inte har helfel, så är det ju en Buellkonstruerad ram du åker runt på.


Jag provar att förklara på ett annat sätt då.

Ta två plattjärn och lägg ändarna omlott. Borra två hål och skruva ihop de bägge plattstålen med mutter och skruv så att de nu istället bildar ett nästan dubbelt så långt plattjärn tillsammans. Sätt sedan upp dem i en dragprovmaskin. Innan brott kommer du att se att hela förbandets vridits, så att kraften väg blivit rak isf den Z-förskjutning som förut var fallet mellan de bägge plattstålens symmetrilinjer. Det är denna reaktionskraft som vrider ett traditionellt fastsatt bromsok ngn över skivan, man kan ibland se det som en ojämn svagt diagonal förslitning på beläggen i 4- och 6-kolvsok.

Vill man ha symmetri med skruvarna tvärs kraftlinjen så måste man göra att arrangemang med gaffel på ena plattstålet. Som tex i änden på en vantskruv.

Jo det är riktigt. 1993 års sportsterram var den sista ramen som Eric ritade åt HD innan han gick gick till Buell
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Hmm, är de inte så enkelt att de äldre infästningarna så utsattes skruvförbandet för skjuvkrafter, med s.k. radial-ok så blir de en jävla blandning av både skjuv och dragkrafter då man använder bromsen.

Skulle jag konstruerat en infästning så skulle den påminna om hur överfallet som håller framaxeln på en Honda RC-30.
Att oket skulle sitta typ fast i en typ av klyka i godset på gaffelbenet å sedan säkrat med en skruv för att bara hållas på plats.
De skulle gå idiotfort å ta bort oket för att byta hjul oxå.

Det vill säga att de största krafterna går mellan ok och klykan på gaffelbenet å inte genom nå skruvförband.

Dyrt? mja, de skulle bli färre delar...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top