vända Växelläge på R6 -04

sandstream

Guest
Strider skrev:
Nix men en del förare som hänger mycket tycker det är avsevärt lättare att bara stampa nedåt än få in foten under pedalen i högerböjar.
Precis så känner jag och tänkte prova att vända lägena den här säsongen, alltid kul att testa nya saker :)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Pelle B skrev:
Har man 46:eek:r skall man satsa på simning istället, själv ligger jag inne med ett på små nätta 45:eek:r. Små smidiga damskor skulle man nästan kunna säga....

har ofta övervägt hur ont det skulle göra om man satte kapen i foten av misstag någon gång :huvet ett rent helvete att hitta race stövlar som passar fick special beställa ett par Oxtar TCX repliker

men ska bli intressant och se hur det blir att köra med race växling i vår lär iaf inte gå snabbt dom första passen tills det sitter

Last edited:

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
:D

för mig är det helt enkelt bara så att det är naturligt att växla så, och som många säger när man växlar i nedlägg så går allt mycke smidigare och ja det känns säkrare. jag upptäckte det första gången på GR förra våren. efter sista hårnålen och i långa högern upp mot start och mål... (provade min min förra R6:a där för första gången) tidigare hade jag fått små "gung" i hojen varje gång jag växlade, men nu med vända lägen så kunde man hålla i hojen bättre och allt gick smidigt som fan. Sen dess har jag aldrig ens funderat på att köra med vanliga lägen.

Och nu tillbaka till frågan? :tummenupp
Som nån sa... det måste finnas nån med en 04:a här på forumet som har vänt växelläget! *hoppas*.

KaZ

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
kom på det skicka ett PM till jorpes han körde ju R6:a 04 i stcc

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Jonte VSB R-T skrev:
I ett par gammla snowboard dojjar hade jag 47. Dock är nog min verkliga storlek ca 44.

Vad vinner jag.

:spammer
Jasså det är därför du är så klumpig :hihi
:7peta Eller vänta nu jag har ju också 44:er.. :död

sandstream skrev:
Precis så känner jag och tänkte prova att vända lägena den här säsongen, alltid kul att testa nya saker :)
Jag körde två sista träningarna med omvänt.
Ovant som fan, men sjukt skönt när man på bana ska försöka hålla ner framhjulet och sitter långt fram.(en fördel är att jag dödar tändningen när växlingen sker)
Till skillnad från gata där det inte gör så mkt om framhjulet får segla en stund :)
har bara provat på Sviesta än så länge och där är det ju inte så många vänsterkurvor :D ännu färre man behöver växla med nerlägg i.
Så växlingsfördelen med nerlägg har jag inte fått njuta av än.

Gottis skrev:
lär iaf inte gå snabbt dom första passen tills det sitter
Passa dig för att göra rutinmanövrar eller panikgrejjer.
Då kan det lätt bli mer motorbroms än du förväntat dig. :)
Lycka till :tummenupp

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
MostWanted skrev:
1931461 på modellen innan dig är det bara att vända på länkaget. r6 99-02

Hur då? Vänder man länken på axeln inåt? Var just ute och kollade i förvissning om att det bara var att vända på grejorna.
Mina nya ERF-kamrater envisas med "Goofy Gears" (tm), annars skulle jag nog inte bry mig.

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Hepp, efter en tids torka (dvs. tid som man inte ens varit ned i garaget och klappat nya bettan) så tog jag mig i kragen nu i helgen och började mecka inför sommaren. som jag skrev i denna tråd så skulle jag juh vända vxl-lägena och frågade om nån visste ett smart sätt utan att köpa nya prylar.
:banana det va fan så mycke enklare än jag trodde.

Lyckades med några manövrar att vända lägena utan att använda annat än orginaldelarna.. :banana det va himla simpelt.
Gjorde helt enkelt så som det va gjort på min förra 02:a.

vände på armen som sitter fast på växel axeln i motorn, och på den armen vänder man då oxå hmm... kul länkaget så att det sitter på andra sidan, så att det hamnar utåt, dvs. den del som skruvas in i länkarmen som kommer upp genom ramen. Sen flyttar man bara länkarmen så den löper utanför ramen.
tog sen 4 små brickor och la 2 var innanför fästningen av hela fotpinne staget så att det kom ut lite, detta för att länkarmen skall löpa fritt utanför ramen.
Skar sen lite i hälplattan och bockade den lite så att den inte heller tog i staget. sen va det bara att hitta rätt inställning på växelpeten.. klart! :tummenupp

fungerade asbra.

Å tänka sig att jag höll på att köpa rearsets å skit bara för detta, kan vara bra att prova vissa saker innan man handlar... hehe.

*nöjd* Om nån vill se så kan jag slänga upp en bild eller 2 på spektaklet.

tjing

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Jag var faktiskt och kikade på länkaget igår, och kom fram till samma slutsats som du.
Staget nuddar precis ramen, så jag anser att det är ok.
Hälplattan måste bockas lite. Det kommer att funka kalasfint!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
RRacer skrev:
2073879 Jag var faktiskt och kikade på länkaget igår, och kom fram till samma slutsats som du.
Bra då slipper vi kludda med gatväxling.

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
RRacer skrev:
2073879 Jag var faktiskt och kikade på länkaget igår, och kom fram till samma slutsats som du.

precis!
Men om du lägger 2 brickor så att hela fot staget kommer ut nån millimeter så tar armen aldrig i ramen... klockrent. sen att fotpinnen kommer ut nån millimeter längre gör knappast nåt... den slipas ned lite så är det som vanligt sen! ;)

RRacer skrev:
2073883 Det är tanken.

Det kommer att bli spännande på första träningen :crash

=) det tar en par varv sen sitter det som om du inte gjort annat! =)

nu ska här rejsas! :tummenupp :yoparty

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
KaZ skrev:
2073885 precis!
Men om du lägger 2 brickor så att hela fot staget kommer ut nån millimeter så tar armen aldrig i ramen... klockrent. sen att fotpinnen kommer ut nån millimeter längre gör knappast nåt... den slipas ned lite så är det som vanligt sen! ;)

Ska kolla på det igen ikväll, kanske lyder ditt råd. :tummenupp

Sniper

Guest
Annars kan jag bara tala gott om dessa, fullt justerbara :tummenupp

Bifogat

• Bild.jpg
    Bild.jpg
    89.4 KB · Visningar: 93

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
RRacer skrev:
2073889 Ska kolla på det igen ikväll, kanske lyder ditt råd. :tummenupp

hmm. en sak som man kanske ska tänka på är att brickorna inte får vara för små... dvs de skall ha samma yta som anläggnings ytan är innan. annars kan du försvaga den punkten, och då kan det bli större belastning på skruvarna än det får vara. dvs. man vill juh inte att skruven skall gå av så att hela fotstaget lossnar! :tummenupp

tjihoo

Sniper skrev:
2073897 Annars kan jag bara tala gott om dessa, fullt justerbara :tummenupp

hehe, gissa om jag va nära att köpa...

men nu känns det v'äldigt skönt att jag inte gjorde det... kan man lägga de pengarna på däck istället! =) :tummenupp

men, nog fan skulle de se fina ut på min rexxa! hehe

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
sandstream skrev:
1932634 Precis så känner jag och tänkte prova att vända lägena den här säsongen, alltid kul att testa nya saker :)

.... Det tar ungefär 25 sek på din hoj :) Jag har vändt och det är
skönt, man har mer tid på sig vid nerväxlingarna och åker rakt fram (oftast) och då kan man börja och "gräva under dojan" under och sen som sagt bara trampa på när du är i eller går ur böjarna... Rekommenderas varmt :)

Last edited:

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
RRacer skrev:
2073889 Ska kolla på det igen ikväll, kanske lyder ditt råd. :tummenupp

så här såg det ut på min 02:a :tummenupp

Bifogat

• Växellänkage 02.jpg
    Växellänkage 02.jpg
    57.2 KB · Visningar: 95

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
RRacer skrev:
2073942 Där har du väl modifierat spaken?
Kulan sitter fast på insidan (på min iaf).

yup, men det va inte jag som gjorde det, den va så när jag köpte den.
såg själv nu att det va så. minne å det, men som sagt så behöver man inte göra så! :tummenupp

sandstream

Guest
Nogger skrev:
2073905 .... Det tar ungefär 25 sek på din hoj :) Jag har vändt och det är
skönt, man har mer tid på sig vid nerväxlingarna och åker rakt fram (oftast) och då kan man börja och "gräva under dojan" under och sen som sagt bara trampa på när du är i eller går ur böjarna... Rekommenderas varmt :)
25 sekunder för en normal person betyder ca 2,5 dagar för mig :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...