nextpeanut
Landsherre
Hoj: Honda CBR 600 F4i 2001 (insprut)
Problemet:
Motorn fungerar som den ska tills den kommer upp i arbetstemp, över 85C.
Då börjar den strula på tomgången, cirka var 4e sekund dör motorn av vid
tomgångsrull, den missar tändningen på alla cylindrar i cirka 0.2 sekunder känns det som. Hade bara en cylinder dött av tror jag inte hojen hade boggat till så pass mycket.
Låter även som att det klickar till precis när den dör av, typ som när ett relä slår till.
Började strula i höstas, men nu när jag tog fram hojen i vår, då var problemet 10 gånger värre. (Den har bara stått i vinter)
Även FI lampan lyser konstant vid landsvägskörning, men inte när jag kör stunt på en parkering i låg fart. Lampan kan släckas genom att slå till å från på tändningen, alltså ingen felkod som ligger i ständigt.
Notera att hojen fungerar som den ska när man kör normalt med den efter väg.
Vad jag provat:
*Bytt tändspolar (alla 4) ingen skillnad.
*Bytt tempgivare samt map-sensor, fick lustigt nog hojen att gå renare, men ingen skillnad på problemet.
*Bytt motorstyrdon (ECU-enhet) ingen skillnad.
*Bytt bensinen, ingen skillnad.
*Nyservad med luftfilter/tändstift/olja/glykol osv osv.
Ska prova ta lös spridarna och lämna iväg dem på ultraljudstvätt nu till veckan.
Någon som kan komma med några fler förslag?
Börjar bli knäckt eftersom man provat det mesta man härskar med i sin erfarenhet, vet inte hur jag ska fortsätta min felsökning nu.
MVH
Problemet:
Motorn fungerar som den ska tills den kommer upp i arbetstemp, över 85C.
Då börjar den strula på tomgången, cirka var 4e sekund dör motorn av vid
tomgångsrull, den missar tändningen på alla cylindrar i cirka 0.2 sekunder känns det som. Hade bara en cylinder dött av tror jag inte hojen hade boggat till så pass mycket.
Låter även som att det klickar till precis när den dör av, typ som när ett relä slår till.
Började strula i höstas, men nu när jag tog fram hojen i vår, då var problemet 10 gånger värre. (Den har bara stått i vinter)
Även FI lampan lyser konstant vid landsvägskörning, men inte när jag kör stunt på en parkering i låg fart. Lampan kan släckas genom att slå till å från på tändningen, alltså ingen felkod som ligger i ständigt.
Notera att hojen fungerar som den ska när man kör normalt med den efter väg.
Vad jag provat:
*Bytt tändspolar (alla 4) ingen skillnad.
*Bytt tempgivare samt map-sensor, fick lustigt nog hojen att gå renare, men ingen skillnad på problemet.
*Bytt motorstyrdon (ECU-enhet) ingen skillnad.
*Bytt bensinen, ingen skillnad.
*Nyservad med luftfilter/tändstift/olja/glykol osv osv.
Ska prova ta lös spridarna och lämna iväg dem på ultraljudstvätt nu till veckan.
Någon som kan komma med några fler förslag?
Börjar bli knäckt eftersom man provat det mesta man härskar med i sin erfarenhet, vet inte hur jag ska fortsätta min felsökning nu.
MVH