Värdeminskning pga nytt tanklock?

Panso

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2013
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F -10
Tjo,

Efter precis köpt min första hoj har jag lite trassel med tanklocket. Handlaren har erbjudit att byta ut tanklocket åt mig, men då med ett nytt separat lås som kräver en egen nyckel (tidigare samma som till tändningen och sadeln).

Innebär detta någon försämring i övrigt eller innebär det en värdeminskning den dagen man säljer hojen till nästa person?

Finns det även några andra faror med trasigt tanklock, t.ex. vatten i tank o.s.v.? Enbart låset som är trasigt.

Är som sagt riktig nybörjare, så tar gärna lite kommentarer och tips.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
jag hade bytt till ett tanklock utan lås istället, betydligt enklare och vemfan slangar en hoj liksom? står ju oftast inlåsta och bryter man sig in där snor man hela hojen och inte bara bensinen

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
jag hade bytt till ett tanklock utan lås istället, betydligt enklare och vemfan slangar en hoj liksom? står ju oftast inlåsta och bryter man sig in där snor man hela hojen och inte bara bensinen
Eller så har man lås för att inte någon vitsig jäkel ska få för sig att pissa i tanken om man ställer sig på stan för en gångs skull...

Hur är låset trasigt? Någon som försökt bryta sönder det eller kärvar det bara?

Att det krävs en extra nyckel för tanklocket borde inte innebära större värdeminskning än att hojen har ett defekt tanklock i alla fall.

Panso

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2013
Hoj
Vill gärna ha lås på det på lite anledning som Esquire är inne på. Man parkerar ju inte alltid hemma i garaget.

Låset till tanken har ärgat sönder rätt kraftigt, se bifogade bilder. Missades av mig vid köp (man var väll lite sprallig för att få hem sin första hoj) och likaså av handlaren. De erbjuder därför lösningen att byta tanklock vilket är skönt, men var mest orolig för eventuella följdproblem samt om det var värdeminskning. Men låter ju isånnafall rätt lugnt på båda punkterna.

Bifogat

• 2013-08-21 09.06.16.jpg
    2013-08-21 09.06.16.jpg
    129.2 KB · Visningar: 172
  • 2013-08-21 09.06.44.jpg
    2013-08-21 09.06.44.jpg
    136.5 KB · Visningar: 162
  • 2013-08-21 09.06.58.jpg
    2013-08-21 09.06.58.jpg
    175.3 KB · Visningar: 151

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Spraya ordentligt med 5-56 eller liknande och se om det inte går att få låset att fungera om det får stå och dra i sig olja ett par dar.

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
svårt säga om det blir en direkt värdeminskning men om den nya nyckeln är klumpig eller står ut på något sätt så
ja då sjunker nog priset lite men inte mer än att du har ett trasigt lås.

(ah såg bilderna först eftermitt inlägg)
Jag skulle gissa på någon har tvättat hojen med någon syra liknande tvätt och det hamnat stående i låset.

Last edited:

Panso

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2013
Hoj
Absolut, är ju absolut bättre med en extra nyckel än ett trasigt lås. :) Hojen är från 2010, så skulle väll tycka att den är relativt ny. Köpte den själv för 2 dagar sedan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Testa att smörja låset med 5-56 eller låsolja eller något annat liknande. Kan gå att få ordning på det. Men det ser ju onekligen riktigt jävligt ut.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
svårt säga om det blir en direkt värdeminskning men om den nya nyckeln är klumpig eller står ut på något sätt så
ja då sjunker nog priset lite men inte mer än att du har ett trasigt lås.

(ah såg bilderna först eftermitt inlägg)
Jag skulle gissa på någon har tvättat hojen med någon syra liknande tvätt och det hamnat stående i låset.
Tvättar man hojen med syra får man nog andra, och värre, problem än bara en kinkigt tanklockslås :rolleyes:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Får du ett nytt tanklock med en ny nyckel till så går det faktiskt att ta isär cylindern och koda den efter din gamla nyckel.

Låscylindern alltså, inte den på motorn.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R

Säg inte det, en bekant fick hela tanklocket uppbrutet på sin superduke. Tjyven kom väl iväg med 2-3 liter soppa och ägaren fick byta hela tanken om jag minns rätt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Får du ett nytt tanklock med en ny nyckel till så går det faktiskt att ta isär cylindern och koda den efter din gamla nyckel.

Låscylindern alltså, inte den på motorn.

En kväll vid köksbordet med bra belysning och en pincett så funkar ju det om man inte har 2 tummar i varje näve, men det är lite pill med det.

och det vill ju till att stiften i det gamla låset inte är helt uppätna.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
En kväll vid köksbordet med bra belysning och en pincett så funkar ju det om man inte har 2 tummar i varje näve, men det är lite pill med det.

och det vill ju till att stiften i det gamla låset inte är helt uppätna.

Det räcker ju med två eller tre "villor"
Antingen passar nyckeln eller också så bryter dom sönder hela tanken.
Alla fall i den här stan.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Säg inte det, en bekant fick hela tanklocket uppbrutet på sin superduke. Tjyven kom väl iväg med 2-3 liter soppa och ägaren fick byta hela tanken om jag minns rätt.

Nackdelen med att låsa fordon. Bättre att inte låsa och slippa brytskador. Min bil lämnar jag alltid olåst med nyckeln i tändningen så slipper jag få krossad ruta och förstörd tändning!. Sen så blir det enklare för tjuven med :tummenupp

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har du köpt hojen av en handlare ? Fick du garanti ? Isf så är det väl bara för dem att fixa så det blir rätt nyckel till alla lås.

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Nackdelen med att låsa fordon. Bättre att inte låsa och slippa brytskador. Min bil lämnar jag alltid olåst med nyckeln i tändningen så slipper jag få krossad ruta och förstörd tändning!. Sen så blir det enklare för tjuven med :tummenupp

Gäller verkligen stöldförsäkring då? :dummer Om det är en bil som är värd en varmkorv så förstår jag dig dock :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

Men då hade det ju endå varit bättre om han haft lock utan lås och sluppit byta tanken ;)

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ta loss tanklocket och lägg det i ultraljudstvätt. Kan funka. Se till att tigga till ett nytt lock först bara.

Panso

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2013
Hoj
Blev ett glatt slut på historien trots allt. Har nu fått tillbaka den från verkstaden - med precis samma lås. De har lyckats rensa upp och fått ett fungerande lås av det befintliga vilket är kanon!

Verkstadskillen var lika förvånad han också att det gick, då det verkligen ser "kört ut" på bilderna. Kan ta några bilder så här efteråt om ni är nyfikna på resultatet. :)

I vilket fall - tack för svar! Härligt att det finns så pass många som kan tänka sig bidra med kunskap.. och så snabbt efter en fråga!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024