Värdera ett företag?

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Hej

Till hur mycket värderar man detta företag? Hur räknar man?

Info om AB:

Omsättning ca 13 milj (3 sista åren)
Anställda 8-9 (8 ingenjörer (närande) 1 ekonomiassistent (tärande)
Tillgångar 6 milj
Ej skuldsatt
Soliditet 60%
Vinstmarginal drygt 10% sista åren

Verksamhet:
Tjänsteföretag i en expansiv bransch. Har historiskt ej varit konjunkturkänslig så bör klara sig bra för stundande lågkonjunktur.

Seså, räkna på och hojta till mig om det behövs mer info!

Köpeskilling för AB är detta en offentlig uppgift isf var hittar jag detta?

Ps såklart är det inte jag som äger och ska sälja firman, isf hade jag inte frågat här HELT från vettet är man ju inte:D
 

Carlsson

Möjligheternas kille.
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Inte så långt från Lund
Hoj
1 st R1:a + massa annat roligt.
Vad det är värt?

Hallå!

En fingervisning, och endast en fingervisning är följande:

Värdera först alla tillgångar separat såsom bilar, fastighet, inventarier etc. Det är oftast det enklaste att sätta ett värde på.

Sedan är ju huvudfrågan vad så att säga "rörelsen" är värd? Alltså, namnet, goodwill etc.

En fingervisning brukar vara säg 5 till 6 gånger årsvinsten.

Små företag är alltid väldigt svårt att värdera? Ja, menar, löser du ut ägaren, och han försvinner, kanske det är väldigt mycket mindre kunder som vänder sig till det bolaget, de har valt bolaget pga av honom så att säga.

Överlag är företag sällan värt så mycket som folk begär för dom.

Se det så här: Om någon skulle vilja ha 5 miljoner för det, så ska vinsterna i bolaget vara klart märkbara, annars kan du ju ta dina 5 miljoner och sätta dom i väldigt säkra investeringar och få 5-8% på beloppet, och inte göra ett skit och inte riskera någonting....

:rolleyes:

Lycka till!
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Hur kan man sakna skulder och inte ha 100 % soliditet?

Titta på siffrorna igen och ser att "kortfristiga skulder" är ca 3 milj igenomsnitt sista 3 åren endast "långfrisiga skulder" är 0.

Hallå!

En fingervisning, och endast en fingervisning är följande:

Värdera först alla tillgångar separat såsom bilar, fastighet, inventarier etc. Det är oftast det enklaste att sätta ett värde på.

Sedan är ju huvudfrågan vad så att säga "rörelsen" är värd? Alltså, namnet, goodwill etc.

En fingervisning brukar vara säg 5 till 6 gånger årsvinsten.

Små företag är alltid väldigt svårt att värdera? Ja, menar, löser du ut ägaren, och han försvinner, kanske det är väldigt mycket mindre kunder som vänder sig till det bolaget, de har valt bolaget pga av honom så att säga.

Överlag är företag sällan värt så mycket som folk begär för dom.

Se det så här: Om någon skulle vilja ha 5 miljoner för det, så ska vinsterna i bolaget vara klart märkbara, annars kan du ju ta dina 5 miljoner och sätta dom i väldigt säkra investeringar och få 5-8% på beloppet, och inte göra ett skit och inte riskera någonting....

:rolleyes:

Lycka till!

Tack för det!

Detta företags tilgångar är dess personal, inga lokaler, bilar etc .. finns såklart lite kontorsmöbler datorer och annat bjäfs me :D

Ägaren kommer vid försäljning stanna kvar i företaget 5 år efter försäljning. Även om han inte gjort det så tror jag inte kunderna hade svikit då många vet vad han gör och inte gör, dvs han är inte oumbärlig.

Så kanske en 6-8 miljoner då, låter rimligt men jag ska inte uttala mig eg då jag har obefintlig kunskap inom området ..
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Värdering och DD av tjänsteföretag har oftast en större osäkerhetsfaktor till följd av de immateriella tillgångarna och deras många gånger osäkra inneboende värde. Vänd dig till någon som har kompetens inom området. Skulle rekommendera den byrå jag jobbar på, men företaget ifråga är dessvärre för litet för oss.
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Värdering och DD av tjänsteföretag har oftast en större osäkerhetsfaktor till följd av de immateriella tillgångarna och deras många gånger osäkra inneboende värde. Vänd dig till någon som har kompetens inom området. Skulle rekommendera den byrå jag jobbar på, men företaget ifråga är dessvärre för litet för oss.

Jag frågar bara för jag är nyfiken, får inget svar från ägaren då han vill hålla de för sig själv.

Efter försäljning är klar, kan jag ngnstans få reda på vad kalaset slutade på?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag frågar bara för jag är nyfiken, får inget svar från ägaren då han vill hålla de för sig själv.

Efter försäljning är klar, kan jag ngnstans få reda på vad kalaset slutade på?

Ska din gode far sälja av verksamheten så du försöker räkna ut vad arvet kan tänkas hamna på för nivå?!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag frågar bara för jag är nyfiken, får inget svar från ägaren då han vill hålla de för sig själv.

Efter försäljning är klar, kan jag ngnstans få reda på vad kalaset slutade på?

Det bör inte vara något problem i slutändan. Om inte annat går det ju att granska köparens årsredovisning.

Har du nå'n koll på hur det är tänkt att det ska finansieras? Riktad emission, befintliga aktier, aktieöverföring?
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Ska din gode far sälja av verksamheten så du försöker räkna ut vad arvet kan tänkas hamna på för nivå?!

Hehe tyvärr så äger inte farsgubben något företag.

Det bör inte vara något problem i slutändan. Om inte annat går det ju att granska köparens årsredovisning.

Har du nå'n koll på hur det är tänkt att det ska finansieras? Riktad emission, befintliga aktier, aktieöverföring?

Tack för tips ska kolla köparens årsredovisning när det är dags.

Gamla ägaren ska överlåta hela rörelsen dvs alla aktier? Vet inte vad det kallas på fackspråk.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top