Värdering av MC vid försäkring

Snyggingen1988

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Polen
Hoj
Ingen än
Ja jag har ett annat nick här också men behöver ju inte outa vad som står i garaget.

Har några ovanliga lite dyrare hojar som jag försäkrar och senast jag la om försäkringen började jag dra öronen åt mig då kompetensen bland de man får prata med på bolagen verkar skral och de är ovilliga att kontakta någon som vet vad det handlar om.
" Ja just den modellen har vi inte i våra listor men den är väl nästan samma sak som en XX" är ett vanligt begrepp. Javisst en Ducati 916 RS är nästan samma sak som en 916bip men om jag får den stulen så vill jag ha 200kkr och inte 50kkr i ersättning.

Så vem kontaktar man om man vill ha en värdering av sin cykel som håller när fbolaget skall casha upp? Och vem ringer man hos fbolagen för att diskutera redan innan man köper försäkringen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja jag har ett annat nick här också men behöver ju inte outa vad som står i garaget.

Har några ovanliga lite dyrare hojar som jag försäkrar och senast jag la om försäkringen började jag dra öronen åt mig då kompetensen bland de man får prata med på bolagen verkar skral och de är ovilliga att kontakta någon som vet vad det handlar om.
" Ja just den modellen har vi inte i våra listor men den är väl nästan samma sak som en XX" är ett vanligt begrepp. Javisst en Ducati 916 RS är nästan samma sak som en 916bip men om jag får den stulen så vill jag ha 200kkr och inte 50kkr i ersättning.

Så vem kontaktar man om man vill ha en värdering av sin cykel som håller när fbolaget skall casha upp? Och vem ringer man hos fbolagen för att diskutera redan innan man köper försäkringen?
Bra frågor, jag undrar samma sak och hoppas nån som vet svarar. :tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet är väl att de vanliga MC-försäkringar är standardförsäkringar där de går efter de vanliga listorna och inte gör individuella värderingar.

Antar att du redan kollat med Bilsport & MC som ju är mer specialiserade på MC-försäkring. De har ju en speciell försäkring för veteranbilar där de gör en individuell värdering. Kanske kan de erbjuda något liknande för hojar?

Annars finns det ju bolag som specialiserat sig på att försäkra värdefulla föremål med individuell värdering. Kolla t ex denna https://www.brookfield.se/veteranbilar/

Lite oklart om en sådan försäkring även omfattar trafikdelen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alternativ 1.
Sälj hojen så får du ut dina 200k kr och behöver inte gå över stöld och försäkringsbolag. Billigast.
Alternativ 2
Se till att den inte blir stulen. Det som tjuvar inte gillar är oväsen som kan dra dit "obehöriga". Professionellt skaffar man sig
http://www.infernohome.se/
Gärna komplettrat med rök / gas / brandsläckningsgas
Själva valde vi att redan när man börjar bända med bräckjärnet/kofoten i garagedörren så går tre signalhorn och en siren igång drivna av ett blinkrelä och en 555-krets som håller igång till buset slutat bända, dock minst 2 minuter.
Funkar bra placerat i källaren under ett flerfamiljshus med många lyhörda grannar som öppnar fönstern och undrar vad f-n håller "du" på med ?
Larmet installerat efter 1a inbrottet när de tog verktyg och skyddsutrustning ......
När dom gjorde nästa försök 4 månader senare gav de upp.
Men som en granne skällde ut mig för att blivit väckt 3 ggr en aprilnatt när larmet gick igång.
Lugnade dock ner sig när jag beklagade störningen men påpekade att det kanske inte var så mycket trevligare att huset blev populärt hos tjuvar pga bristen på larm.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Varför inte skicka ett PM till Toyman och fråga hur han löst det? Han borde ha liknande problem, fast kanske på en annan skala...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja jag har ett annat nick här också men behöver ju inte outa vad som står i garaget.

Varför inte skicka ett PM till Toyman och fråga hur han löst det? Han borde ha liknande problem, fast kanske på en annan skala...



I see a cunning plan... :crash



Jag skulle vara jäääävligt igelkottig om någon hörde av sig och ville veta mer om mitt skydd, that's fer sure.


Ämnet:
Den chansartade varianten är att man dokumenterar sin hoj ordentligt, löpande följer upp annonser och försäljningar i övriga Europa av samma typ av hoj och kan daska en rejäl bibba i bordet för att backa sitt krav på ersättning den dag det blir dags. "Köp mig en likadan" kan vara en bra replik om man kör fast i ersättningsbedömningen.

Den serrijösa varianten är att man sätter sig ner med sitt bolag för diskutera vad som är rätt premie för just den aktuella hojen. Det kan innebära en herrejössespremie, men det är nog enda sättet att vara någorlunda trygg.
Det kan också innebära att bolaget vill besöka den plats hojen normalt förvaras på och kanske kommer med förslag hur säkerheten på plats kan höjas.

Vinn <-> vinn skulle jag vilja säga.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänker mig att man borde få liknande problem även om man vurpar. Försäkringsbolaget vill laga cykeln upp till 80% av vad en standard 916 kostar dvs mindre än vad kolfiberkåporna på en SPS går lös på så även om man stod stilla och tappade cykeln riskerar man i så fall inlösen. Pappa hade strul med det på sin BMW R90S vet jag. En vanlig R90 kostar 25000 och en S 100000 och TryggHansa var allt annat än förstående att han avvisade budet om inlösen för 27000...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Härom året frågade jag mitt FB hur de tyckte jag skulle göra ang mina cyklar. Rådet blev att dokumentera och ta mycket bilder, både på hojarna men också på lokalen de står i.
Men det är ju fortfarande ingen garanti att de ska värderas högre än snitt-Blocket-hojen. Jag vill ha exempel ur verkligheten på lyckade strider mot FB! :banana
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Nu vet jag inte i vilken utsträckning du använder dina hojar eller hur gamla dom är, men en 916 borde inte vara några problem att få en entusiast/klassiker försäkring på.

Finns hos både IF och Folksam, cyklarna får inte användas som bruksfordon och skall besiktigas och fotodokumenteras för rätt värdering.

Man behöver vara medlem i www.mhrf.se eller www.svbk.se och det kanske finns fler alternativ.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top