Värdering av MC

Werga

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
01, Suzuki, GSXR600
Hej, har en GSXR600K1 som råkat ut för en olycka. Försäkringsbolaget tänker lösa in den och erbjuder mig 45k. Tycker detta låter lågt, någon som har en uppfattning om det? Har vi kanske någon värderingsman bland oss?

Info
GSXR600K1 -01
2800 Mil
Svart/grön/blå

Vänlig hälsning
Andreas Verga
 

lelleman

Be careful out there...
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -08
När min gixxer K5 blev stulen så ringde värderingmannen (Folksam) upp mig innan han skulle värdera den...vi snackade en lång stund, jag talade om allt bra, allt extra jag lag ner på den.... sen kollade vi blocket en snabbis! det slutade med att jag fick mer än vad jag gav för den:)
Vet inte om det är så det brukar gå till!? Men jag ringde ju och tjatade på han att han skulle göra en värdering/utbetalning!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tycker det låter sjukt bra.
Inte konstigt att premierna blir höga om folk får så fina erbjudanden. ;)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
aldrig vart maken om sån genoresitet hos FB, inte ens när jag blev påkörd fick jag vad bilen var värd, de betalade mig enbart 2/3 av bilens värde.

trotts att de inte var jag som orsakade olyckan utan var den som fick en bil helvete i bakluckan på kombin, senden har min hund fått åka sedan å cupé iom att jag inte fick slantar för en kombi.. tur att hunden inte var med när jag blev påkörd då hade jag blitt ännu mer förbannad..
 

thepope

Med lem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F3
När min gixxer K5 blev stulen så ringde värderingmannen (Folksam) upp mig innan han skulle värdera den...vi snackade en lång stund, jag talade om allt bra, allt extra jag lag ner på den.... sen kollade vi blocket en snabbis! det slutade med att jag fick mer än vad jag gav för den:)
Vet inte om det är så det brukar gå till!? Men jag ringde ju och tjatade på han att han skulle göra en värdering/utbetalning!

Ja, det är absolut så man måste göra. Ha en dialog med handläggaren och framför varför du tycker den är värd mer. Det är självklart så att de går ut med ett lågt ersättningsvärde och hoppas du ska ta det. Men om du inte är nöjd, kom på några bra argument, jämför med likadana hojar på blocket, lista all extra utrustning du hade och ring och tjata tjata tjata!!

När min bil blev smälld föreslog de ett skambud på 30000:- först, men jag fick upp det till 40000:-, som jag tyckte var mer rimligt och jämförbart med likvärdiga bilar på blocket.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Fick en gammal bil stulen för ett antal år sen, den hittades och verkstan gjorde en skadebesiktning, motorn skrot. Jag pratade då med verkstan som även var bilhandlare innan FB hörde av sig med bud om inlösen.
Frågade vad det skulle kosta att köpa en likvärdig men hel bil hos dom, 20k.

Sen ringde FB och skambjöd 10k, när jag slutat skratta och berättat vad handlaren sa, så fick jag 18k efter avdragen självrisk.

Så förutsätt att du får ett skambud, även om det känns ok först, så har FB inget att vinna på att ge dig mer än absoluta minimum.
/Danne
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top