Värdering av sporthojar.

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Slänger ut en egen pristeori å kollar av lite hur folk där ute tycker.
Kollar man på blocket så känns det som att många prissätter sin hoj långt över vad den är värd. Men är kanske inte så konstigt att man vill få så mycket pengar som möjligt. Men ändå, finns väll rimliga gränser, eller?

Enligt min "priskurvs teori" så lägger jag ett riktpris, på en 10 årig sporthoj, på 35k och därefter lägger jag till 5k per år. Dvs en 2005 40k, 2006 45k osv.
Samma åt andra hållet. Men när en hoj blir 11år eller äldre så verkar priskurvan stå och stampa på 20-30k.

Detta är enligt mig en ganska rimlig riktlinje. Sen beror det lite på miltal, service, servicebok, import-svensksåld, historik, bankörd mycket. Extra utrustad med tex brembo, öhlins. Å Italienarna verkar ligga lite högre i värde.

Men där emot bling bling är inget som ska påverka priset mer än att köparen är beredd att betala xtra för röda handtag istället för orginal svarta tex.


!!OBS!!
Detta är bara en teori som jag har.
!!OBS!!

Är nyfiken på hur andra tänker ang prissättning av sporthojar.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag kan hålla med dig fullt ut när det kommer till lite äldre sporthojar i alla fall - Ett hyfsat välskött exemplar (oavsett japansk tillverkare) ligger runt 20-30 kkr - Om det sen är en 93:a eller 97:a spelar mindre roll, priserna verkar vara stabila i det prisspannet. Rena kassakistan att köpa en sån hoj. Noll i värdeminskning och hur mycket hoj som helst för inga pengar.

Italienarna ligger högre i pris - Men personligen hade jag mycket hellre köpt en snygg Ducati 916 från 96 än en 10 år nyare ful Ducati 999 från 2006 för samma pengar - Så självklart spelar utseende/popularitet in
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Jag tycker att prissättningen är åt helvete när jag skall köpa en hoj fast jag är nöjd när jag skall sälja för då blir det lättsålt då man kan lägga sig 5k under :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Så du menar att en 2010 års sporthoj, oavsett märke (då du inte skrivit ut det) ska kosta 65.000:-
Tror du får jobba lite på din teori.

Varje märke samt modell följer en alldeles enskild kurva baserat på ålder, populäritet, skick, miltal, extrautrustning etc etc. De individuella köparna bestämmer i slutändan vilket värde en viss hoj har.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Varför kostar alltid 80-tals hojar typ gsx1100ef 38k och säljs av en Ingemar eller Gösta med 8k mil på mätaren när en sån hoj i det skicket är värd typ 7k? En kompis köpte en för 3500 i somras med en hel del på "att göra" listan och det kändes lite mer rimligt.. Får folk någonsin så mycket för såna gamla hojar om man tar bort alla de eftertraktade modellerna, jag tror inte det.. :va
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
philleee: Glömde tillägga att det inte funkar lika bra på nyare hojar :D samt att det bara är ett riktpris.
Gäller japanska sporthojar. Jobbar på denna pris-teori fortf ;)

Tänkte ifall det skulle dyka upp en kommentar från någon som är i säljsvängarna med R1. För dem verkar värderas högt av många säljare :)

Men är som Manne990 säger, priset blir aldrig högre än det som köparen är beredd att betala :)

Å dessutom får vi svart på vitt när sommaren är slut och de hojar med överpris fortfarande ligger kvar på blocket :p
å så blir det 1år äldre å värda ännu mindre nästa år.

men men, är bara nyfiken på hur folk i allmänhet tänker kring prissättning på sina hojar.

Skulle funnits en stor databas med alla sålda motorcyklar. Pris, årsmodell, vilket år den såldes/köptes osv osv.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
philleee: Glömde tillägga att det inte funkar lika bra på nyare hojar :D samt att det bara är ett riktpris.
Gäller japanska sporthojar. Jobbar på denna pris-teori fortf ;)

Tänkte ifall det skulle dyka upp en kommentar från någon som är i säljsvängarna med R1. För dem verkar värderas högt av många säljare :)

Men är som Manne990 säger, priset blir aldrig högre än det som köparen är beredd att betala :)

Å dessutom får vi svart på vitt när sommaren är slut och de hojar med överpris fortfarande ligger kvar på blocket :p
å så blir det 1år äldre å värda ännu mindre nästa år.

men men, är bara nyfiken på hur folk i allmänhet tänker kring prissättning på sina hojar.

Skulle funnits en stor databas med alla sålda motorcyklar. Pris, årsmodell, vilket år den såldes/köptes osv osv.

Du är inne på rätt spår! Med tillräckligt stort statistiskt underlag skulle man kunna räkna fram riktigt bra riktpriser... Var hittar man den databasen?
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Skulle nog behöva inleda ett sammarbete med blocket och alla mchandlare för att få fram all denna statistik :)
Känns som en stor insats :eek:
Kanske skall försöka utveckla denna priskurva med % och jämförelse med bilar och annat. eller börja ringa runt till folk å fråga vad dem sålde/köpte hojen för :p
 

Hudik

Guest
Enligt min "priskurvs teori" så lägger jag ett riktpris, på en 10 årig sporthoj, på 35k och därefter lägger jag till 5k per år. Dvs en 2005 40k, 2006 45k osv.
Samma åt andra hållet.

5k i avdrag / år?
Så när en hoj är 18 år så ska du få 5000 för att ha emot hojen?



Edit: Ha det här var mitt 3000:e inlägg på SH, coolt!
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skulle nog behöva inleda ett sammarbete med blocket och alla mchandlare för att få fram all denna statistik :)
Känns som en stor insats :eek:
Kanske skall försöka utveckla denna priskurva med % och jämförelse med bilar och annat. eller börja ringa runt till folk å fråga vad dem sålde/köpte hojen för :p

Min spaning är att begagnatpriser är konjunktursberoende, under lågkonjunktur är "bra" skit värt ganska mycket medans det under glada tider när det säljs ofantligt mycket nytt kan vara hopplöst att sälja begagnat.
(så finns det krisperioder där det inte säljs ett skvatt av något annat än brännvin, el och bensin men det är en annan pilsner s.a.s.)

Så jag tror inte ett "värde" är sådär skitenkelt att skramla fram.
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Tillgång och efterfrågan... Som någon sa innan, den är värd vad någon är villig att betala. Dock håller jag med, många värderar sina egna hojar på tok för högt, men förväntar sig nog oftast att få 5-10k mindre än annonsens pris.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
DEt är svårt att som "entusiast" inse vad lite ens ögonsten är värd
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
En affär äger inte rum om inte bägge parter värdesätter motpartens erbjudande högre än det egna, varför alla transaktioner som äger rum utan tvång eller våld är win-win.

Det innebär också att värde och pris inte är samma sak.

Den neoklassiska inriktningen inom nationalekonomi - tyvärr den gällande - gillar att mäta värde kardinalt (0, 1, 2... 9, 10, etc), för att kunna rita vackra grafer och få mänskligt beteende att lämpa sig väl för matematiska modelleringar. Dock bullshit om du frågar mig. Ordinalitet är grejen, där ens preferenser kommer fram genom de val man faktiskt gör, och där avtagande marginalnytta för prylarna spelar in; första muggen vatten betalar man diamanter för, för att släcka törsten, medan den 10e litern kanske är värd en get, lite guld, eller vad har du, så att man kan tvätta sig ren.

Priser, som är objektivt verifierbara, uppstår inom jämviktsområdet mellan säljarens lägsta pris och köparens högsta pris; deras respektive smärttrösklar. Dessa förskjuts bl.a. av tillgång och efterfrågan, där tidspreferenser spelar stor roll.

Värderar jag en motorcykel mellan benen nu mer än två imorgon, så kommer den säljare som lagt ut sin cykel till vad somliga anser vara överpris, ha en bra dag.

Om jag som säljare värderar 10,000 i näven idag mer än 20k imorgon, så kommer den där jobbiga köparen som inser hur prutbart det är, göra en bra affär.

Majoriteten av affärer hamnar väl nånstans däremellan.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
En affär äger inte rum om inte bägge parter värdesätter motpartens erbjudande högre än det egna, varför alla transaktioner som äger rum utan tvång eller våld är win-win.

Det innebär också att värde och pris inte är samma sak.

Den neoklassiska inriktningen inom nationalekonomi - tyvärr den gällande - gillar att mäta värde kardinalt (0, 1, 2... 9, 10, etc), för att kunna rita vackra grafer och få mänskligt beteende att lämpa sig väl för matematiska modelleringar. Dock bullshit om du frågar mig. Ordinalitet är grejen, där ens preferenser kommer fram genom de val man faktiskt gör, och där avtagande marginalnytta för prylarna spelar in; första muggen vatten betalar man diamanter för, för att släcka törsten, medan den 10e litern kanske är värd en get, lite guld, eller vad har du, så att man kan tvätta sig ren.

Priser, som är objektivt verifierbara, uppstår inom jämviktsområdet mellan säljarens lägsta pris och köparens högsta pris; deras respektive smärttrösklar. Dessa förskjuts bl.a. av tillgång och efterfrågan, där tidspreferenser spelar stor roll.

Värderar jag en motorcykel mellan benen nu mer än två imorgon, så kommer den säljare som lagt ut sin cykel till vad somliga anser vara överpris, ha en bra dag.

Om jag som säljare värderar 10,000 i näven idag mer än 20k imorgon, så kommer den där jobbiga köparen som inser hur prutbart det är, göra en bra affär.

Majoriteten av affärer hamnar väl nånstans däremellan.

Kloka ord tycker jag. Och jag är själv negativt drabbad eftersom jag har en tendens att tycka gamla nittiotalare (samt äldre) är sjukt prisvärda... Jag har hamstrat hojar de senaste åren - en fin DR350 från 94 med 1500 mil på mätarn var ett fynd för 12k, en fin från 95 zxr400 med 2200 mil likaså för 16k, en fin -99 R1100S med 2900 mil för 30k, och en fin SR 400 (numera bobber) från 81 med 1600 mil för 12k.

Sammanlagt fyra kanonhojar för åttio papp.

Tokbilligt.

För mig alltså, får se vad marknaden säger om jag vill sälja :)
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Dziadek:
Hur mycket skulle du betala om jag hade en fin Suzuki RG500 -86 till salu?
Vore intressant o veta med dina uträkningar.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tydligen är en Goldwing från 2001 värd 220000 kr
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top