Värdering av sporthojar.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Om man behöver en värdering som står sig gentemot skattemyndigheten. Till exempel har ett företag som sysslar med annat än mc. Istället för konst utsmyckning vill ha en ovanlig hoj istället som ögongodis i foajen eller kontorsentre och liknande under några år.

Tydligen gäller ej köpekvittot alena. Det är klart köper firman en hoj för 100,000.-- och tror att den ska hålla sig i pris, värderingsmannen säger att den är värd 80,000.-- har då företaget gjort en förlust på 20,000.--?

Om den efter 5 år säljs för 120.000.--.... är då vinsten 20.. eller 40,000.--? Vilket värde används, köpeskillingen eller värderingsmannens. :confused:
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Dziadek:
Hur mycket skulle du betala om jag hade en fin Suzuki RG500 -86 till salu?
Vore intressant o veta med dina uträkningar.

Min teori sträcker sig inte så långt bak. :-D
Men de flesta jappsare efter 10år verkar stanna av i pris.
De som går upp i pris verkar vara vissa Ducati modeller.
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
AndreasC: Många ekonomiska aspekter där, låter som du är mitt uppe i ekonomi studierna. Bra skrivet.

Men, som du säkert vet så är alla hög och låg- konjunkturer ett psykologiskt spel. En tillfällig störning i systemet bara. Ett maktspel som står oss vanliga döda långt undan. Man måste blanda in dollarpriset, räntor m.m. Det blir alldeles för mycket att skriva om och fel forum.


Jag är inte ute efter att skriva en ny bibel. Jag vill veta hur människor prissätter sina sporthojar.
Att skriva vad dem är värda var kanske fel. Som du skrev om första muggen vatten och den 10e.

Men, nu snackar vi nutid och vad en hoj är värd för säljare/köpare. Så kanske man kan komma fram till ett rikt pris :)


Ni som köper el säljer. Efter avslutad affär, fråga då vad den andre var beredd att ge som sista bud. Lärorikt inför framtiden samt intressant att se hur långt man kunde gått. Skriv det gärna här i tråden. Slutpris, Info om hojen. Miltal, årsmodell, extra utrustning osv ;-)

Jag kommer följa min pris teori tillsvidare oavsett, sen får säljarna säga vad dem vill. Finns många hojar där ute som säljs :)
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Är inte ett prisdrop på cirkus 10% år rätt nära på många mc?

Jag skulle gissa lite mer dem första åren iallafall.
Med tanke på hur mycket bilar rasar på de första åren.
Men kanske kan vara något att ta med i ekvationen ;-)
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Man får välja. Gör man sig en statistisk teori för hur marknaden som helhet beter sig så kan man förutsäga värdeminskningen i hela fordonspopulationen rätt bra. Däremot kommer olika modeller att befinna sig olika långt ut i svansarna på gausskurvan, och individuella exemplar ännu mer.

Det gäller även nya hojjar, i vissa fall sjunker värdet som värsta blysänket. Har du köpt en modell som bara du ville ha, och handlarna desperat försöker prisdumpa ut två år gamla nya maskiner? Ledsen, det är inget bra läge....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, de faller betydligt mer i ung ålder, så mycket kan konstateras. Rent matematiskt kan man ju simulera detta med en exponentiell ekvation av typen Nuvärde = Nypris * X^ålder. En sån ekvation skulle, med ingångsvärde Nypris = 150 kkr, Nuvärde = 35 kkr, ålder = 10 år efter lite matte ge ett X~0.865 Och Din ekvation alltså:

Nuvärde = Nypris * 0.865^ålder

Om den är rimlig? Ptjaa, det innebär att Din ett år gamla hoj skulle vara värd 130 kkr, Din tvååring 112 kkr, efter tre år skulle Du få 97 kkr för möget o s v. Så lite högt skulle den ekvationen ligga, i alla fall enligt min uppfattning - för de yngre maskinerna...

Om Du i stället använder en "gammal sanning" - att värdeminskningen är 50% på tre år blir ekvationen Nuvärde = Nypris * 0.794^ålder

Det innebär att värdet på tioåringen är 15 kkr. Vilket kanske inte är särskilt orimligt, om hojen går 500-750 mil/säsong?
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Eftersom jag för tillfället forskar på produkters evolution, så föreslår jag ett synsätt likt Gertrisch Altschuller(Rysk ingenjör, uppfann TRIZ); att priset följer en omvänd S-kurva. Med tid på x axeln och pris på y axeln.

M.a.o. så dippar priset först trögt, till att sedan minska linjärt, för att sedan stabilisera sig.
Efter tiden X så ser man en reguljär S kurva för vissa åtråvärda produkter; alltså priset stiger igen och stabiliseras.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Om man lyfter sig över den svenska "ankdamms-prissättningen" och kollar på typ mobile24.se så är utbudet bra mycket större och humanare priser i övriga europa... om det är så kallat svensksålt som många vill göra gällande för att hålla uppe priset, gör det till ett fenomen att många som importerar billigt för att sedan sälja till "svenskpriser"... Skulle jag hitta en importerad maskin så skulle den isåfall inte vara värd mer än vad man kan köpa den för typ nere i Tyskland eller England eller vart den nu är köpt.
Det verkar som i Sverige så har de flesta någon slags "vägra förlora på en affär av å köpa ett fordon syndrom" som är det som ofta håller uppe beg. priser, men eftersom vi fått in en massa privatimport och därmed har ett större utbud så har man som köpare större möjlighet å välja å säljaren har å välja på att behålla eller sälja, enkelt...
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Om man lyfter sig över den svenska "ankdamms-prissättningen" och kollar på typ mobile24.se så är utbudet bra mycket större och humanare priser i övriga europa... om det är så kallat svensksålt som många vill göra gällande för att hålla uppe priset, gör det till ett fenomen att många som importerar billigt för att sedan sälja till "svenskpriser"... Skulle jag hitta en importerad maskin så skulle den isåfall inte vara värd mer än vad man kan köpa den för typ nere i Tyskland eller England eller vart den nu är köpt.
Det verkar som i Sverige så har de flesta någon slags "vägra förlora på en affär av å köpa ett fordon syndrom" som är det som ofta håller uppe beg. priser, men eftersom vi fått in en massa privatimport och därmed har ett större utbud så har man som köpare större möjlighet å välja å säljaren har å välja på att behålla eller sälja, enkelt...

Ja för transporten och att registrera en hoj i Sverige är gratis?
Så länge priserna är galna här hemma så uppskattar ja de som hämtar hem hojar för att tjäna en liten peng då priset fortfarande är mer attraktivt än de överprishojar som ligger på anteckningsboken.se

Win-win...

Ex. R1 04 svensksåld med 3000 mil + för 59 bananer är ju helt åt skogen

Mc-firma som importerar från ex das fatherland samma som ovan med garanti mellan 40-48 bananer, känns mer rimligt för en 10 år gammal hoj.. (Det är vad jag tycker)

Men jag håller mig dig på resten du skriver ;)
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Massa bra inlägg med olika tankar och teorier :)

Köpte en R1 -01 3800mil med lite xtra utrustning. Helsystem, nya skivor + klossar fram. Öhlins styrdämpare, brembo cyl bak. Å lite annat smått. Dåligt framdäck. Ingen servicebok.
Utg. Pris 32k
Såld för 25k.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ganska intressant i kråksången är att Importhojar automatisk ska nedprisas bara för att den är importerad.
(kansek inte är en vedertagen std. men många som anv. de som argument för att pruta)
Varför ? Är de en sämre hoj per automatik för att den inte är svensksåld ? Kan köpa resonemanget kring "shady" service historik men har man koll på hojar så kan man ganska fort avgöra om service sköts eller inte på en hoj.

Visst kanske inte ner till minsta detalj...

Sen kan ja köpa i vissa länge att folk sätter ut sina beg. hojar för en högre(rimlig) summa då man vet att folk kommer pruta oavsett vad man sätter för pris. Även om man skulle ligga dead on eller strax under så är de folk som envisas att pruta i alla fall.

Har prövat och försöka sälja min K5:a men slutade med att ja behöll den då man bara fick skambud för att folk får för sig man är desperat behov av pengar, enligt din teori med värderingen där så var nog den som var närmast på 38K och ja hade som lägst kunna släppa den för 40K. Vilket inte var orimligt med tanke på allt man gjort med hojen.
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Importerade fordon värderas antagligen lägre för att många förutsätter att de köpts billigare. Om de dessutom saknar service historik blir det än mer "shady"\suspekta. Tror det är den generella uppfattningen.

Å som du skriver, många lägger ut "prut priser" eller hoppas på att någon är dum/rik nog att betala överpris.
Men då kommer vi till det igen, priset blir inte högre än vad köparen vill ge :)

Inte helt enkelt att värdera en hoj. Men ett riktpris bord man kunna räkna fram. Finns ju för bilar.
Å mc handlar borde ju ha listor med riktpriser.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skiljer det inte i försäkringspremien om cykeln är importerad?
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Skiljer det inte i försäkringspremien om cykeln är importerad?

Jo det gör det. Vet dock inte exakt hur mycket det gör på enskild mc.
På min gamla gixxer 750 -98 var det ca: 300-400kr (per månad) i jämförelse med en svensksåld.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Importerade fordon värderas antagligen lägre för att många förutsätter att de köpts billigare. Om de dessutom saknar service historik blir det än mer "shady"\suspekta. Tror det är den generella uppfattningen.

Jag skulle påstå att förutom det du nämnde så har man som svensk en liten varningsklocka som ringer angående importhojar då det stått så mycket om hur alla blivit lurade hit o dit (speciellt bilar) Man blir helt enkelt extra försiktig o undviker de då helst. Själv har jag inte det problemet då jag köpt fler importhojar direkt från importländerna. Har faktiskt aldrig råkat ut för något men majoritet är nog lite rädda för dem. Annars beror det lägre priset på att alla garantier är som bortblåsta då våra svenska generalagenter inte vill röra dessa hojar med tång.
O även om hojen är så pass gammal att garantin gått ut så har man förlorat garantin vid återkallelse av div problem.
Tex som killens k5:a. Ram förstärkning gick på garantin på alla svensksålda bågar. Hans importhoj måste han då fixa på egen hand. Hur han ska få tag i de delar som behövs vette fan. Och bara jobbet skulle kosta ca 3000:- hos din mc när jag ringde o kollade. Nu kom en återkallelse med posten att jag skulle lämna in min för fix av bromspump/ok eller liknande. Så det spelar nog en ganska stor roll huruvida man värderar en import resp svensksåld hoj. Finns inte en chans att jag betalar samma summa då. O det får man ha i åtanke då man säljer sin importare. De flesta jag har sålt har jag varit tvungen att sänka priset på mer än andra svensksålda på nätet. Endast en gick för liknande pris..dock hade den extrautrustning för ca 20K-25k mer än de vanliga slipon/kåpglas/luftfilter tillbehörs hojarna
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top