Värdigt ett SM status ?

MC Doktorn

Guest
Visst vore det spänannde som tanke men särskilt realistiskt är det ju inte. Det är ju tex. inte klart ekonomiskt med alla team som tänkt köra i VM än och hur svenska förare/team i någon större utsträckning skulle ha råd att köra klassen är jag skeptisk till.
Dessutom är ju 250R tillåtet i Moto2 så hur ska du lösa det i ProSBK? ;)

Nej men vad kommer ersätta 250GP tror du, det borde vara en klass med EM/VM status.

Jag minns på den gamla goda tiden under 80 talet kördes ibland race i Sverige mellan 500cc2T och 750 4T, tex linden och Skölden på NS500 mot A.Andersson på GSX-R750.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ingen svensk tog poäng i IDM 2009. Att tro att en förare som Jörg Teuchert skulle ha det svårare i Pro SBK än vad Backlund skulel ha det i IDM är ju en intressant vinkling. Kai Börre Andersen som nog skulle räknas som favorit om han körde i Pro-SBK kom trettonde i IDM i år. Nina Prinz som väl spöade alla deltagande svenskar på Assen 2008 kom 21:a i IDM etc.
Skriver inte för att försöka skriva ner de bästa svenska förarna dock är IDM-SBK en väldigt stark klass.

Edit: vad jag kunde se var det ingen svensk som kört IDM SBK i år och då är det ju svårt at ta poäng. :D
Senaste som tog på poäng var Robert Gull i 125 klassen 2008, en tredjeplats som bäst.


Det var ett spekulativt svar på en spekulativ fråga.

Kai Börre Andersen körde ju inte alla tävlingarna i år. Annars är han absolut en topp fem förare i IDM.

Bara som exempel kör Kai Börre 1.05.4-tider på Gelleråsen (iofs första gången han körde på banan på väldigt länge). Något som halvdussinet Pro Superbike-förare också gör. Särskilt då Alexander Lundh och Filip Backlund som vart väldigt nära 1.04 på Gelleråsen.

Vidare så kom Alexander Lundh sjua på Brno i FIM Superstock 1000. Han körde som bäst på 2.04.352, endast några tiondelar sämre än vad killarna framför körde på.

Alexander Lundhs utveckling under WSBK-helgen på Brno i FIM Superstock 1000:

Första träningen: 2.07.176 - 15:e. 2.962 ifrån snabbaste man.
Andra träningen: 2.05.516 - 8:a. 2.284 ifrån snabbaste man.
Kval: 2.04.748 - 10:a. 1.560 ifrån snabbaste man.
Warm up: 2.05.005 - 6:a. 1.389 ifrån snabbaste man.
Race: 2.04.352 - 7:a. 1.169 ifrån snabbaste man.

Och Filip Backlund vann ju i år Pro Superbike före just Alexander Lundh.

Jag lovar att vi har riktigt vassa förare. Förarna står aldrig stilla, de utvecklas ständigt. Särskilt så unga förare så som Backlund, Lundh och Papunen. Men det är ju lite meningslöst kanske att diskutera saker och ting till sin spets på ett forum, bättre att följa killarna nästa år när de tävlar internationellt:banana
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fast det jag kommer ihåg så kraschade han tonvis med gröna hojar åt sitt hollänska team !

Tror inte Lindström är nöjd med sin sejour i IDM, kan liksom inte alls blivit som han hoppats på..

Fast tog han en pole där så kanske han e nöjd ändå :rolleyes:

Han tog visst inte pole i det racet jag tänkte på. Däremot kraschade han efter att ha satt racets snabbaste varv, några hundradelar snabbare än Kai Börre som vann racet:

http://www.idm.de/ergebnisfenster.asp?jahr=2007&vid=8&kid=9&art=R2

Kai Börre kom totaltvåa i IDM 2007 på en Honda: http://www.idm.de/ergebnisfenster.asp?jahr=2007&vid=8&kid=9&art=P2

2008 blev han total-tia efter en massa strul och krascher på sin MV Agusta. 2009 slutade avslutade han ju samarbetet då det inte funkade med teamet, sedan gjorde han några inhopp för KTM RC8R och körde varvtidsmässigt två tiondelar snabbare än den ordinarie KTM RC8R-föraren Stefan Nebel under finalhelgen. Stefan Nebel blev totaltvåa i IDM 2009.
 

MC Doktorn

Guest
Vill du tolka det så är det ju fritt att göra det. Senast jag kollade var det dock inte de andra förarna som valde att inte ge SM status till 250R efter 2010.
.

Bristande intresse och buller tror jag är orsaken inte förare.

Personligen har jag inget emot att klassen överlever men tex SO har valt att ta bort klassen redan i år och enl väl initierad person sa han personligen till mig att det berodde på att grannarna klagar på buller.

Sedan är det väl upp till arrangörerna att köra klassen men som sagt buller frågan är det stora problemet inom racingen idag.

För vissa att diskuterar denna fråga verkar vara som att försöka släcka en brasa med fotogen.

Till övriga kommer jag inte reagera på de hot PM jag fått vilket snarare får en tvärtom effekt.
Tål man inte sanningen så är det deras problem.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bristande intresse och buller tror jag är orsaken inte förare.

Personligen har jag inget emot att klassen överlever men tex SO har valt att ta bort klassen redan i år och enl väl initierad person sa han personligen till mig att det berodde på att grannarna klagar på buller.

Sedan är det väl upp till arrangörerna att köra klassen men som sagt buller frågan är det stora problemet inom racingen idag.

För vissa att diskuterar denna fråga verkar vara som att försöka släcka en brasa med fotogen.

Till övriga kommer jag inte reagera på de hot PM jag fått vilket snarare får en tvärtom effekt.
Tål man inte sanningen så är det deras problem.
Det stora problemet är såklart att det är för få förare.
Bullerproblematiken har väl stötts och blötts en hel del och det är inget att sticka under stol med att buller är ett gemensamt problem för svensk roadracing. Huruvida 250R är den största problemkällan kan diskuteras, och har gjorts också.

Edit: Hot är för sorgligt.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Tycker att fokus borde ligga på hur vi i RR Sverige skall bli mer konkurenskraftiga internationellt. Det borde ligge i Svemos vilja att höja anséendet internationellt och rent resultatmässigt vilket borde visa sig både i reglemente och klasser så det även blir lättare att köra med befintligt material i andra länders serier och vise versa.

Enligt det resonemanget så borde Smstatus styras av vilka klasser det finns internationellt så det finns en naturlig "uppklassning" och chans för wildcard med det material som körs här. Sålänge det finns möjligheter till internationell 250gp så borde det styra Sm status, när det försvinner så borde rimligen antal serieanmälda bestämma i högre grad om klassen skall finnas som supporterklass även om det givetvis inte går att köra en Smklass med aldeles för få startande heller.

Edit: Exempelvis så anser jag att det borde vara bättre med en STT1000 klass i Svemos regi istället för 2 olika Superbike klasser. SO samt Svemo borde kunna samsas om samma reglemente åtminstone.
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Edit: Exempelvis så anser jag att det borde vara bättre med en STT1000 klass i Svemos regi istället för 2 olika Superbike klasser. SO samt Svemo borde kunna samsas om samma reglemente åtminstone.

Jag tror det är så nästa år, IDM reglementet für alle, om inte SVEMO backar på bromspumpar o andra grejjer som inte är tillåtet att byta i IDM
Kan tillägga att 2009 fanns det inte mindre än 5 olika SB reglemente..

highsider.se skrev:
Till nästa år så går man efter det tyska IDM-reglementet. Ladda ner den engelska versionen på idm.de. En översättning kommer att ges ut på svenska, men om det uppstår diskussion så går man efter den engelska. Utöver däckbegränsning och ljud så är det tyska reglementet som gäller för Superstock 1000, Superstock 600 och 125GP.

dock skulle det va den engelska översättningen som gäller där man får använda tex magnesiumfälgar.
Alltså, engelska IDM översättningen och inte den tyska... den svenska översättningen om/när det blir nån är väl upp till SVEMO just nu
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
What you said?
Det där verka rinternt och jag fattar inte.. :gråta

Han köpte ju en (enligt utsago) gammal WBSK-sucka. På första (eller snarare på väg ut på första) flygande varvet på torpet satte han den i utgången på start/mål.

Sen la han av.

Edit: Fursten alltså. MC-dåkktårns inlägg modererades bort...

/ Jens
 

MC Doktorn

Guest
Det stora problemet är såklart att det är för få förare.
Bullerproblematiken har väl stötts och blötts en hel del och det är inget att sticka under stol med att buller är ett gemensamt problem för svensk roadracing. Huruvida 250R är den största problemkällan kan diskuteras, och har gjorts också.

Edit: Hot är för sorgligt.
Buller problematiken ur boendes perspektiv är oljud och tyst racing är framtiden kanske man skulle kunna säga därför blir std klasserna selekterade.

Frågan är om det överhuvudtaget finns tillräckligt förare och intresse för en ny klass ?
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Han köpte ju en (enligt utsago) gammal WBSK-sucka. På första (eller snarare på väg ut på första) flygande varvet på torpet satte han den i utgången på start/mål.

Sen la han av.

Edit: Fursten alltså. MC-dåkktårns inlägg modererades bort...

/ Jens


BSB, inte WSBK.

Vad nu det har med ämnet att göra.
 

MC Doktorn

Guest
Hahaha, tvitaktstalibanerna ska starta inbördeskrig i RR-sverige :gnissla:tuttar

/ Jens

På tal om hot
Även om debatten blir hetsig och prestigen är enorm om att ha rätt så tycker vi alla att racing är kanon kul. Det här forumet har en grym genomslagskraft och är väl i första hand en underhållningsajt för MC intresserade men alla gillar inte åsiktsfriheten med den myriad av åsikter skapar inspiration och nya kontakter vilket är verklighet i mitt fall.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
BSB, inte WSBK.

Vad nu det har med ämnet att göra.

Ok då. Det var replyat på det inlägget som försvann... Utan det inlägget verkar (och är) mitt inlägg lite onödigt.

/ Jens

På tal om hot
Även om debatten blir hetsig och prestigen är enorm om att ha rätt så tycker vi alla att racing är kanon kul. Det här forumet har en grym genomslagskraft och är väl i första hand en underhållningsajt för MC intresserade men alla gillar inte åsiktsfriheten med den myriad av åsikter skapar inspiration och nya kontakter vilket är verklighet i mitt fall.

Debatten är (hoppas jag) hetsig på ett vänligt sätt. Alla åsikter blåses upp och allas åsikter är ju självklart rätt för dom själva.

Att skriva hot på PM tillhör inte min värld, fattar inte att dom hänger här alls...

/ Jens
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ok då. Det var replyat på det inlägget som försvann... Utan det inlägget verkar (och är) mitt inlägg lite onödigt.

/ Jens



Debatten är (hoppas jag) hetsig på ett vänligt sätt. Alla åsikter blåses upp och allas åsikter är ju självklart rätt för dom själva.

Att skriva hot på PM tillhör inte min värld, fattar inte att dom hänger här alls...

/ Jens

Va?
Mig hotar du ju hela tiden, via PM!
Senast sa du att jag inte skulle få sova skavfötter med dig och Linda nästa gång jag kommer ner till er och sover.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top